Vår diskmaskin står och tömmer hela tiden och vill inte sluta med det. Till slut blir det en felkod att det inte går att tömma. Dock kan den tömma då jag provat att hälla i vatten. Det sitter en flottör eller liknande i utloppet som ramlar ner när vattnet tömts ur, men det kanske är nån givare som inte uppfattar det?
 
  • Gilla
LargoGabriel
  • Laddar…
Problemet löst. Det var en läcka i anslutningen mellan pumpen och genomföringen till den övre spolaramen. Det sprutade vatten där, men det gick att skruva åt på insidan. Vattnet hade läckt ner till botten av maskinen så att översvämningsskyddet hade löst ut.:D
 
  • Gilla
LargoGabriel
  • Laddar…
Häpp, nu var det samma problem. Samma rör hade släppt och nu var det plastgängan som var helt paj. Det var till att byta hela plaströret. Satte dit med den dåliga befintliga slangklämman av typen fjäder och startade. Naturligtvis lossnade röret längst ner och några liter vatten rann ut. Satte sen dit en "riktig" slangklämma och nu står maskinen bara och tömmer. Översvämningsskyddet har inte löst ut denna gång och inga felkoder i displayen. Testade att aktivera översvämningsskyddet manuellt och då kommer felkoden upp. Vad kan det vara för fel nu? Det är en ESF 65020 och inte nån annan modell, undra vad jag fick det i från?
 
  • Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
Hittade en annan stackare på forumet med samma problem. Det hade troligen sprutat vatten på värmeelementet och när han kopplade ur anslutningarna till detta så startade maskinen. Jag gjorde likadant och se, den startade! Får hoppas att elementet återhämtar sig nu bara, kanske bara fukt i kontakter eller liknande, annars blir det väl en ny tur till Electrolux :(.
 
  • Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
Har nu mätt i kontakten från styrningen till värmeelementet då kontakten var bortkopplad. Där kommer 220 V då diskmaskinen kör, så det verkar inte vara något problem med styrningen. Vid uppstart så händer det att det går ut en kort puls vid tömningen, man hör även ett relä klicka. Men det är inte alltid det händer. Sen har jag mätt upp resistansen på elementet till 40-50 ohm, är ingen proffsmultimeter jag har, men det verkar rätt OK. Förstår inte riktigt varför maskinen går när kontakten är till elementet är utdraget. Det verkar som styrningen mäter någonting i kontakten, fast multimetern anger inte någon spänning, ja ibland då när reläet klickar till kortvarigt.
 
  • Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
Tjoho, nu funkar den igen. Den fick väl ta och vila upp sig ett tag :)
 
  • Gilla
AvsAnnelie och 3 till
  • Laddar…
Lika bra du monterar en övervakningskamera så att vi på BH kan följa dina öden. Då slipper du skriva så många ensamma inlägg.

Iaf grattis till att du lyckades fixa den igen(y)
 
Hehe, bra ide!
 
  • Gilla
LargoGabriel
  • Laddar…
I
Nimajneb skrev:
Lika bra du monterar en övervakningskamera så att vi på BH kan följa dina öden. Då slipper du skriva så många ensamma inlägg.

Iaf grattis till att du lyckades fixa den igen(y)
Jag förstår att du var ironisk.;)
Men ärligt, jag tycker det är bra att han skriver om problemen och försöken att hitta felet och lösa det, även om ingen hakar på. Det kan ju vara till hjälp för andra, även om det inte syns här.
Han ska faktiskt få ett "gilla" av mig.:)
 
  • Gilla
AvsAnnelie och 2 till
  • Laddar…
Tyckte nog mest synd om TS som inte fick någon respons:surprised:
 
I
Nimajneb skrev:
Tyckte nog mest synd om TS som inte fick någon respons:surprised:
Sant. Men han lät sig inte nedslås av det utan fortsatte sin utredning. Fjäder i hatten för det. Han kan ju trösta sig med att tråden vart läst av många.:)
 
  • Gilla
AvsAnnelie och 1 till
  • Laddar…
Igår fick vi samma fel. Cylinda DM35.
Jag tänker i samma bana - den tror att det är vatten kvar, och översvämningsskyddet kör på för att tömma.
Presdostaten, nivågivaren o dyl är misstänkta brottslingar
 
A
Dm 35 har ingen nivågivare eller pressostat
Du har hål på en slang eller stopp i avloppet
 
Den slutar aldrig att pumpa. Hur kommer det sig, det känns som att den anser att det är vatten kvar. En sorts vattenvakt?
 
Cylinda DM35 alltså
 
  • Baksida av en diskmaskin Cylinda DM35 med anslutna sladdar och slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskin av modellen Cylinda DM35 ligger på golvet med öppen lucka och synlig baksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vit flexibel slang ansluten till Cylinda DM35 diskmaskin med synlig skruv och metallfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.