Hej kära forum,
I mer än fem år har jag hittat svar på alla mina frågor gällande min renovering, men nu kommer jag inte längre. Sista etappen handlar om att återställa en eldstad i vårt sekelskifteshus. Det finns två murstockar där den ena inte används alls och det är där vi tänkt koppla på vår nya öppna spis.
Spisen ska bara användas till trivseleldning. jag tänker mig en ganska stor öppning som omges av en viktoriansk spismantel/surround. Nu till frågorna

Jag lyckas inte hitta vad det är som gäller för regler till brännbart material. Spisen kommer att omges av träbokhyllor och då krävs det ju lite andra regler. Troligen kommer jag använda en murare till detta men vill ändå förekomma lite och skapa min egen "design".

På bifogad bild syns murstockens stödmur som nr 5 (som är 160 mm bred). Därefter har jag ritat in 20 mm luft för att sedan komma med en stens bredd (120 mm) av mur innan eldhärden (nr3). Till höger kommer två nya murar vid 4 och en bredare luft emellan för att båda sidor ska bli lika tjocka (300mm). Konkreta frågor blir då

1. Vad gäller för avstånd emellan de två murarna för att räknas som luft.
2. Måste det vara fulla stenars bredd? Räcker det med halvsten?
3. Eller räcker det med en stens bredd, Xmm luft och sedan en mineritskiva?
4. Vad jag tolkar reglerna så måste jag ha plåt eller sten framför eldstad om 500 mm - vid punkt 1?

Jag vill få ned då båda sidorna till så lite som möjligt - gärna inte över 200mm.

Otroligt tacksam för smarta svar och hejjarop.
 
  • 3D-modell av rum med plan för öppen spis och sidomurar markerade med nummer för konstruktionsfrågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Läs här: http://www.sotarbolaget.se/fragor_svar.html

"Öppen spis:
100 mm fritt luftat utrymme till brännbart. En vägg med inre regelstomme av trä kan anslutas till utsidan av omslutningsväggen till en murad öppen spis på samma sätt som vid en anslutning till en rökkanals omslutningsvägg, dock inte inom ett avstånd av minst 500 mm från eldhärdens centrum. Alternativt 50 mm eldfasttegel, 120 mm massivt tegel samt 100 mm fritt luftat utrymme mellan teglet och den brännbara väggen med en murklack på minst 120 mm."

En annan sak: du skriver om sekelskifteshus. Då var det vanligen kakelugnar och kockskaminer som gällde. Har du verkligen arean i rökgången för en öppen spis? De kräver rejäla luftflöden för att inte ryka in.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läs här: [länk]

"Öppen spis:
100 mm fritt luftat utrymme till brännbart. En vägg med inre regelstomme av trä kan anslutas till utsidan av omslutningsväggen till en murad öppen spis på samma sätt som vid en anslutning till en rökkanals omslutningsvägg, dock inte inom ett avstånd av minst 500 mm från eldhärdens centrum. Alternativt 50 mm eldfasttegel, 120 mm massivt tegel samt 100 mm fritt luftat utrymme mellan teglet och den brännbara väggen med en murklack på minst 120 mm."

En annan sak: du skriver om sekelskifteshus. Då var det vanligen kakelugnar och kockskaminer som gällde. Har du verkligen arean i rökgången för en öppen spis? De kräver rejäla luftflöden för att inte ryka in.
Tack för bra svar. Det är mest knixigt på vänster sida då stödmuren ju står där den står. Kan man alltså tolka det som att om jag ställer skåpen 100 mm från den vänstra stödmuren och gör en täckskiva av minerit så är det ok?

Sotaren var här för ett par år sen och menade på att det är en enda stor pipa så det borde gå. Kan man räkna på flöde på något vis? Själva öppningen i spisen är kring 1000x1000. Ska även dra in tilluft underifrån som kommer från utomhus. Räcker 100 mm spirorör med kanalfläkt på Då?
 
Om du ska motverka framrykning ska luftinsläppet mynna framför(utanför spisöppningen. Att släppa in den inuti spisen minskar "suget/lufthastigheten" i spismynningen och röken tar sig lättare in i rummet.
 
E exerg skrev:
Om du ska motverka framrykning ska luftinsläppet mynna framför(utanför spisöppningen. Att släppa in den inuti spisen minskar "suget/lufthastigheten" i spismynningen och röken tar sig lättare in i rummet.
Men man vill ju att spisen tar luften utifrån istf från rummet? Men det låter onekligen lättare att få till det längre fram.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.