Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter och kommentarer på mitt uterum/vinterträdgårds-projekt. Projektet befinner sig fortfarande på skisstadiet men har en ganska bra bild över hur jag tänker mig att det skall se ut. Bifogar en ritning gjort i Sketchup.

Några tankar och förutsättningar:
  • Inte någon färdig modul typ ”Willab-Garden” utan tänker mig en platsbyggd lösning med stomme i Limträ/konstruktionsvirke som målas eller laseras.
  • Isolerat för ”vår/vinter” och skall hållas frostfritt bland annat för att kunna vinterförvara medelhavsväxter. 2-glas fönster till väggar och tak (u-värde mellan 2-3)
  • Snözon 1,5
  • Storlek ca 7 x 3,5m
  • Gjuten platta på mark
  • De tre dubbeldörrana på östsidan samt enkeldörren är standarddörrar som köps färdiga medan övriga glaspartier köps som måttbeställda glaskasetter.
Jag är helt novis inom området och det jag framförallt funderar på är följande:
  • Lämplig dimension på grundmur? Skissen har murtegel men funderar även på Lecablock med puts (övriga huset är putsat). Rent estetiskt gillar jag tegel men Leca har betydlig bättre isoleringsförmåga. Höjd är tänkt att vara 60 cm för att slippa krav på säkerhetsglas i fönster.
  • Lämpliga dimensioner på takreglar/bjälkar samt stopar?
  • Lämpligt golv?
  • Hur tänka med uppvärmning? Vi har vattenburen värme i huset men det känns overkill att installera vattenburen golvvärme enbart för att hålla uterummet frostfritt över vintern.
  • Hur skall jag tänka kring ventilation? Förstår ju att det kan bli olidligt varmt på sommaren och man vill ju kunna öppna på något vis även när man inte är hemma. Ett öppningsbart fönster skulle kunna installeras ovanför enkeldörren mot väster.
Tacksam för all input jag kan få.

Skiss i 3D av ett uterum i anslutning till ett hus, med transparent tak, tegelmur och flera fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning i Sketchup av platsbyggt uterum med murtegelfundament och glaspartier. Skiss i Sketchup av planerat uterum med limträstomme, tegelgrund och glaspartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av ett uterum i anslutning till ett hus, med stomme i träd och glaserade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss i 3D av ett planerat uterum med glasväggar och tegelmur, anslutet till en husvägg med rött tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dum fråga, måste du ha kanalplats tak?
I mitt förra hus la jag fast tak med tjock isolering som skydd både mot värme och kyla.
För att det inte skulle bli så mörkt så satte jag in två öppningsbara takkupolor som blev som skorstenar när man öppnade dom (värme stiger så all värme drogs ut om man öppnade dom)
Har du vattenburen värme så kostar slangen inte många kronor och är väl värt varje krona.
Har du grundvärme på och ni vill sitta där så ut med en värmefläkt i 10-15 minuter så är det varmt och skönt.
Efter vi byggde våran vinterträdgård så blev det det mest använda rummet i huset sommar som vinter
 
Tack för input. Kanalplasttak har aldrig varit aktuellt, utan vi har tänkt oss ett glastak. Anledningen är att vi vill ha så mycket ljusinsläpp som möjligt med tanke på att uterummer kommer ligga i öst/nordlig riktning och kommer delvis skuggas av boningshuset.
 
Hej!

Vore kul att se slutresultatet med lite bilder. Hur blev den slutliga lösningen med värme, tak, takfönster, fönsterpartier osv? Blev ni nöjda?
 
Hej!
Vi är inte så snabba och det har varit andra saker som kommit ivägen. Bygget är ännu inte påbörjat men lovar att återkomma när det är klart.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.