Någon som satt en sån i badrummet? Har ni i så fall limmat eller satt med bruk?

Tips på bra butik/firma i Sthlm som ni kan rekommendera.

Övriga för- och nackdelar som ni med mer kunskaper på området kan tipsa om.

/Jonte
 
Jag murade en för ett par månader sedan.

Kan upplysa dig om att det kostar nästan dubbelt så mycket att limma ihop väggen.

Hade aldrig murat något innan denna väggen så det var lite nervöst.. Men det gick fint, jag murade tre skift per dygn, körde det säkra före det osäkra.

Men kladdigt blir det när man inte är van. Jag fick lägga lika mycket tid på att städa upp det tappade bruket som att mura.

 
Har du kort på underverket?!

 
Hade tyvärr inget kort på den.
 
Hej!
Vi har fått en glasvägg byggd av en fackman i en trähus och det behövdes en stödpelare+ stålbalk i torpargrunden för att bära den tunga glasväggen. Det blir många kilo på relativ liten yta ( en glasbit väger sådär 2,5 kg + bruket)så man måste stabilisera golvet ordentligt underifrån i en trähus. Väggen var murat och hög upp till taket (2,4m) för att en av oss är över 1.9m. Standardhöjd på en duschkabin var allt för lågt och vatten skvätte över så vi passade på att bygga hela väggen upp för att slippa det men ändå få ljuset in. Det var faktisk av den anledningen som vi valde en glasvägg - man kan bestämma höjden själv! Ingång blev täckt med duschgardin och det fungerar utmärkt. Som jag minns av mina uträkningar så blev det inte billigare än en duschkabin men vi fick torare golv utanför duschen. Dom 3 år vi använde den hade vi inga sprickor eller andra problem med glasväggen. Det var kakelläggaren som bestämde att det ska vara murat för han hade ingen erfarenhet av limade glasbetongkonstruktioner.
Det var allt jag hade att berätta om glasbetong
gaia
 
Nu blev jag lite fundersam. Vi hade tänkt oss en duschvägg av glasbetong på övervåningen i ett trähus. Är det för klent med bjälklag cc 300 (som för klinkers alltså)? Det är cc 600 mellan takstol och mellanbjälkar som är 45*220, mellan dessa har jag lagt 45*170 för att få cc300. Ovanpå det spånskiva och gips. Vi räknar med en höjd på ca 180-190 cm på väggen.
 
reno skrev:
Det var kladdigt och eftersom jag ej är murare så slabbade jag nog lika mycket som "common" om inte mer.
Så ska det låta!

Men håll med om att en härligt känsla av stolthet spred sig i kroppen när det sista spillet efter fogningen var upptorkad och väggen var klar.

Då var det värt allt kladd.
 
hej dark helmet!
Firman som byggde vår duschvägg löste det med understödd ( balk + pelare av stål) och då gällde också garanti på utfört job. Dom tog kanske det säkra före det osäkra men det kändes tryggt att göra så. Jag tror att dom hade goda grunder att hantera problem på detta sätt i en trähus.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.