Cheesen
K knipo skrev:
Jo, svenskt körkort är en giltig id-handling, tillsammans med ett flertal andra.
Om inte körkortet vore giltigt skulle det ju inte heller fungera som körkort helt enkelt.
Körkort är på undantag och ej giltig idhandling hos många instanser. Det är inte heller godkänt som idhandling inom schengen, det är däremot ditt sis id-kort som banken utfärdar.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Körkort är på undantag och ej giltig idhandling hos många instanser. Det är inte heller godkänt som idhandling inom schengen, det är däremot ditt sis id-kort som banken utfärdar.
Nu befinner de flesta av oss i Sverige, och det är utifrån det jag tar diskussionen.
Utomlands är ovidkommande.
Vilka instanser menar du att ett svenskt körkort ej är en godtagbar identitetshandling?

Jag har bara en id-handling som jag använder och det är mitt körkort.
Är jag utomlands tar jag givetvis med mitt pass.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Cheesen
K knipo skrev:
Nu befinner de flesta av oss i Sverige, och det är utifrån det jag tar diskussionen.
Utomlands är ovidkommande.
Vilka instanser menar du att ett svenskt körkort ej är en godtagbar identitetshandling?

Jag har bara en id-handling som jag använder och det är mitt körkort.
Är jag utomlands tar jag givetvis med mitt pass.
Det är bland annat vissa myndigheter som ej godkänner körkort. Dom utfärdar egna id till dom anställda.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är bland annat vissa myndigheter som ej godkänner körkort. Dom utfärdar egna id till dom anställda.
Nu blev jag nyfiken.
Vilka myndigheter?
Och vad är det dom inte godkänner?
 
F
tttomten TomasJor skrev:
Rimligtvis borde det inte vara ett problem då du har behörigheterna även om du inte kan visa det just dom dagarna. Mao borde du kunna riskera böter för att inte ha kortet med dig men inte för olovlig körning.
Betvivlar starkt att man får böter om det nu bara är så att man inte har körkort med sig. Finns inget krav på att ha körkortet med sig, det räcker att kunna legitimera sig. I vissa ”köra fort med fordon kretsar” så är det standard att inte medföra körkort för dom tror att det är lättare att dra in om en polis har bestämt sig för att behålla det direkt vid vägkanten.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är bland annat vissa myndigheter som ej godkänner körkort. Dom utfärdar egna id till dom anställda.
Det är inte rikigt samma sak, myndigheter som utfärdar egna idkort gör det för att kunna identifiera sina anställda som tillhörande myndigheten, vanligast då vid inpassering. Dessa idkort gäller oftast inte som legitimation vid andra tillfällen.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är bland annat vissa myndigheter som ej godkänner körkort. Dom utfärdar egna id till dom anställda.
Du kanske menar att vissa myndigheter utfärdar tjänstekort som visar att de företräder den myndigheten?
I så fall förstår jag, men det är en annan sak.
Då är det ett bevis för att de jobbar tex som polis o kan legitimera sig som det.
Men det har inget med att svenskt körkort inte skulle gälla som id-handling.

2:a på den.
 
Jag arbetar på en myndighet och våra tjänstgjort gäller numera inte som legitimation. Det var en kostnadsfråga tror jag att göra dem så att de gällde som id kort också.
 
P Pin skrev:
Jag arbetar på en myndighet och våra tjänstgjort gäller numera inte som legitimation. Det var en kostnadsfråga tror jag att göra dem så att de gällde som id kort också.
Det är på grund av att SIS-märkningen togs bort. Men tjänstekort gäller som id i vissa fall ändå.
 
K knipo skrev:
Det är på grund av att SIS-märkningen togs bort. Men tjänstekort gäller som id i vissa fall ändå.
Ja inte SiS längre
Var utanför jobbet skulle den gälla?
 
Ja, men jag kommer inte ihåg detaljerna.
Skall se om jag hittar dem.
Men jag vet att ett tjänstekort som är utfärdat av en statlig myndighet gäller som id-kort, även efter att SIS-märkningen togs bort.
 
F fsn skrev:
Betvivlar starkt att man får böter om det nu bara är så att man inte har körkort med sig. Finns inget krav på att ha körkortet med sig, det räcker att kunna legitimera sig. I vissa ”köra fort med fordon kretsar” så är det standard att inte medföra körkort för dom tror att det är lättare att dra in om en polis har bestämt sig för att behålla det direkt vid vägkanten.
Körkortslag (1998:488)
Skyldighet att medföra körkort
[K3]15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig

körkortet, eller
om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.
[S2]Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).

Författningskommentar
Prop. 2013/14:110: Av paragrafen framgår vad förare av körkortspliktiga fordon ska ha med sig vid färd.

Prop. 2011/12:25: Ändringarna i första stycket är en följd av att bevis om att körkort utfärdats avskaffas. Nu föreskrivs i punkten 2 att en förare i stället för körkort ska medföra en handling som styrker förarens identitet, i den situationen att körkortet har utfärdats men ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades. Bestämmelsen innebär ett principiellt krav på att hämta ut körkortet inom en skälig tidsfrist och medföra det vid körning. Efter utgången ...

Prop. 2002/03:55: Ett bevis att körkort utfärdats gäller som körkort till dess körkortet lämnats ut eller rätten att få körkortet förfallit (2 kap. 14 § körkortslagen). Det är inte möjligt att identifiera föraren av ett fordon genom ett sådant bevis vilket saknar fotografi. För att underlätta bl.a. polisens kontrollmöjligheter ändras bestämmelsen så att, förutom beviset, även en handling som styrker förarens identitet skall medföras under färd ...




Solklart. körkort ska medföras vid färd, om ett körkort finns utfärdat.
 
F
H HSP skrev:
Körkortslag (1998:488)
Skyldighet att medföra körkort
[K3]15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig

körkortet, eller
om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.
[S2]Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).

Författningskommentar
Prop. 2013/14:110: Av paragrafen framgår vad förare av körkortspliktiga fordon ska ha med sig vid färd.

Prop. 2011/12:25: Ändringarna i första stycket är en följd av att bevis om att körkort utfärdats avskaffas. Nu föreskrivs i punkten 2 att en förare i stället för körkort ska medföra en handling som styrker förarens identitet, i den situationen att körkortet har utfärdats men ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades. Bestämmelsen innebär ett principiellt krav på att hämta ut körkortet inom en skälig tidsfrist och medföra det vid körning. Efter utgången ...

Prop. 2002/03:55: Ett bevis att körkort utfärdats gäller som körkort till dess körkortet lämnats ut eller rätten att få körkortet förfallit (2 kap. 14 § körkortslagen). Det är inte möjligt att identifiera föraren av ett fordon genom ett sådant bevis vilket saknar fotografi. För att underlätta bl.a. polisens kontrollmöjligheter ändras bestämmelsen så att, förutom beviset, även en handling som styrker förarens identitet skall medföras under färd ...




Solklart. körkort ska medföras vid färd, om ett körkort finns utfärdat.
Ja, uppenbarligen. Och lika tydligt är det att det räcker att legitimera sig om det var mindre än två månader sen det utfärdades.
 
K knipo skrev:
Ja, men jag kommer inte ihåg detaljerna.
Skall se om jag hittar dem.
Men jag vet att ett tjänstekort som är utfärdat av en statlig myndighet gäller som id-kort, även efter att SIS-märkningen togs bort.
Jag frågade passpolisen nyss. Svaret var att ej SIS märkt tjänstekort inte är giltig leg. Jag fick även veta att om två år blir inte körkortet giltigt leg pga för lång giltighetstid och för dålig identitetskontroll.
 
Det finns alltid undantag.
Har inte hittat det jag tänkte på innan, men hittade detta.
På skatteverket är de av en annan uppfattning.

Skärmdump från Skatteverkets webbplats som visar lista på godkända id-handlingar och exempel på svenska provkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.