Vad är det för nackdelar respektive fördelar med en kondens tumlare mot en "vanlig" ?
Blir det väldigt fuktigt av en kondens tumlare? Har ganska fuktigt i källaren så jag vill inte öka fuktigheten. Vad bör jag köpa för torktumlare?

MVH Anders
 
finns inga fördelar med frånluftstumlare förutom priset

luddet vill du inte ha i ventilationen, den goa snordyra värmen vill du inte släppa ut och du vill knappast heller dra en massa ventilationsrör om du inte behöver.

köp en kondensare med möjlighet att ansluta direkt ner i avloppet så slipper du tömma tanken också... cylindas maskiner lossar man en liten slang på baksidan och ansluter till avloppet.. easy ;D
 
abel48 skrev:
Vad är det för nackdelar respektive fördelar med en kondens tumlare mot en "vanlig" ?
Blir det väldigt fuktigt av en kondens tumlare? Har ganska fuktigt i källaren så jag vill inte öka fuktigheten. Vad bör jag köpa för torktumlare?

MVH Anders
Kondenstumlare är betydligt mera ekonomiska då dom ger värmetillskott från sin avluft. En bra kondenstumlare ger ingen ånga i rummet.
Som föregående skribent även skrev så är det bekvämt att kunna ansluta vattenutloppet till ett avlopp direkt för att slippa tömma efter tumling.
Min Miele har den funktionen och jag tror många bättre tumlare har det.

Frånluft tumlaren skickar ju ut värmen direkt via ventilationen kanske OK om man har återvinning på frånluften via ett vent aggregat men annars är det all elda för kråkorn.

Steffe

 
ok tackar för svaren. Då får det bli en kondens tumlare då.

MVH Anders
 
Hemmakatten
Går väl nästan inte att köpa en frånluftstumlare i dag. För 10 år sedan var jag ute efter en sådan, redan då fanns de bara att köpa i enstaka affärer. Håller för övrigt med tidigare inlägg. Köp en kondenstumlare. :)
 
Det duger inte med en luftavfuktare då?

Drar ännu mindre energi (oftast har man ju ingen större nytta av tillskottsvärmen från kondenstumlaren) plus att du kan avfukta källaren även när du inte torkar tvätt.
 
Avfuktare funkar ok men dilemmat är att alla vi småbarnsföräldrar som kör 7kg maskiner får stå och hänga upp strumpor till förbannelse. Vi har båda.
Underkläder, småplagg t-shirts handukar sängkläder tumlas. Resten hängs i torkrummet där en avfuktare och konvektorelement är installerat.
 
Bra att komma ihåg är också att det inte är några krångliga avlopps manövrar det handlar om, oftast är det vanlig 10-13mm trädgårdsslang som kopplas på maskinen och ner i avloppet (golvbrunn)

Henrik
 
dom här nya tumlarna med "luftvärmepumps"funktion.... funkar det bra, och är det värt pengarna? Jag antar att de är lite dyrare än en normal...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.