Har precis övertagit ett torp som har en toalett av modell Separett Villa 9000. Toaletten funkar bra i sig, men de förra ägarna kopplade inte in något ventilationsrör (utblås) från toalettfläkten. Jag behöver fixa det snarast så att resten av familjen slipper åka till lokala pizzerian för att gå på toa...

Vill helst dra röret rakt upp genom taket (lätt sluttande trätak klätt med takpapp) för att få upp utblåset en bit och undvika lukt på tomten. Ska kanske tilläggas att jag har cirka noll erfarenhet av husrenovering. Inser att jag behöver få till en bra tätning kring utloppshålet på taket, hur fixar jag bäst detta med hjälp av takstos? Några bra tips längs vägen? Någon bra länk att dela mer er av? Do’s and don’t’s?

Ett annat alternativ är förstås att dra ventilationen åt sidan genom väggen (trävägg med liggande stockpanel på utsidan). Eftersom entrén ligger intill behöver jag isfl dra upp röret utvändigt längs väggen och över tak så att besökare slipper att välkomnas av en skitig Carola-fläkt.
 
I sommarstugan vi hade förr så drog vi röret ut genom väggen 90 grader. Alltså ingen vinkel uppåt igen.
Det va inga problem med lukt alls och då hade vi ändå ett sovrumsfönster 2 meter ifrån som vi hade öppet ibland.

Kör på att dra det genom väggen till att börja med. Blir det problem med lukt kan du bygga på röret med en vinkel uppåt för att få iväg lukten längre bort.
 
  • Gilla
peroskarerik
  • Laddar…
Vi har haft Separett (Fritidshusmodellen) i drygt 20 år. Både i vår egen och i svärföräldrarnas stuga som ligger bredvid.
Undvik 90-graders böjar på ventilationsröret!
Min far jobbade tidigare som servicetekniker för en föregångare till Separett-toaletterna och var mycket noga med detta och det blir mycket större motstånd i en 90-graders än 2st 45-graders krökar. Fläktarna är ganska klena och klarar inte av att evakuera luften om det är för stort motstånd/mottryck i ventilationsröret.
Vi gick genom ytterväggen för att undvika utmaningarna med att få en takgenomföring helt tät.
Däremot drog jag röret på vår anläggning på utsidan väggen och sedan genom takfoten. Inte lika kritiskt att få 100% tätt där då ev läckage bara rinner ner längs röret - på utsidan huset.
Vi upplevde att röret definitivt bör dras upp så högt som möjligt för att undvika dålig lukt.
Andra tips är att rensa fläktens filter ofta - de fungerar som en dammsugarpåse och samlar på sig en hel del damm.
OM man drar ventilationsröret på utsidan huset så blir det en del kondensvatten i röret (varm, fuktig luft som kyls av = kondens). Det vattnet rinner tillbaka ner i fläkten, varvid den ärgar ihop. Borra ett litet hål på undersidan på en av krökarna så att kondensvattnet kan rinna/droppa ut den vägen.
Men den allra viktigaste "lessons learned" är att slangen som skall leda ut urinen tenderar till att beckas igen av urinsten.
När det händer så svämmar urinen över och rinner in i toaletten - INTE kul att ta hand om...
Och om gäster skall använda Separetten så måste man köra en pedagogisk "toakurs" med dem INNAN användandet.
Dvs de måste se till att Nr2 hamnar i det stora bakre hålet och att Nr1 (och bara Nr1) i tratten i framkant.
Vi hade gäster som lyckades leverera en 2'a i tratten vilket ofelbart resulterar i stopp och äckligt merarbete.
Det visade sig inte heller vara självklart att folk förstår att man INTE får försöka spola ner papper eller nåt annat än urin/vatten i tratten. Blir också stopp och äckligt merarbete...
 
  • Gilla
peroskarerik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.