Har sökt på gamla inlägg i forumet, men inte hittat svaret.....
Vad får man göra på sin tomt innan man sökt/fått bygglov ?? Spränga ? Schakta ? Fylla ? Ta bort träd ? Använda som upplag för byggnadsmaterial ?
???
 
Det där med friggebodarna gäller väl bara om det redan finns ett bygglov på tomten. Annars måste man söka bygglov för friggebodarna.
Likadant gäller för upplag på tomten om upplaget är där länge (vet inte hur länge).

Det enda man egentligen kan göra är sådant som inte påverkar nivån på tomten. Ta bort träd och buskar är ok. Schaktning som inte ändrar nivån borde också gå. Gräva ner rör för el och VA kan man också göra.

Sen beror det i och för sig på hur rymmligt samvete man har...
 
OK, tack......
Vad kan ni rekommendera om man har tomt, men inte ska börja bygga förrens om drygt ett år ? Jag vet ganska bestämt vilken plushöjd jag vill ligga på med huset och även husets mått på ett ungefär. Jag vet även vad tomten har för höjdförhållanden. Ev. måste det till sprängning och åtminstone det skulle man ju vilja göra innan de andra börjar bygga (ett nytt område med 14 tomter som blir klara för byggstart i augusti i Nyköping). Skulle även kunna tänka mig att börja fylla/schakta där jag vet .........
 
Pasi skrev:
OK, tack......
Vad kan ni rekommendera om man har tomt, men inte ska börja bygga förrens om drygt ett år ?
Om du inte kan/vill söka bygglov redan nu så kan du söka marklov. Det är precis som ett bygglov men gäller bara vad man tänkt göra med marken. När du väl har marklovet är det bara att börja spränga, schakta och fylla ut.
 
Marklov verkar sunt. Tack !
 
Bob_the_builder
Att beakta i sammanhanget: om tomten omfattas av strandskydd får man inte göra några byggförberedeler alls innan man fått dispens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.