Hej
Ska bygga altantak på befintlig altan. 4,5 x 4,5 m. Tanken är att montera kanalplast. Har angett mina mått för taket på byggbeskrivningar.se. Men tycker att dimensionerna verkar på tok för kraftiga? Se bifogad bild för mått. Uterummet skall vara vridet 90 grader jämfört med bilden. Därav är taklutningen på huset satt till 0 grader.

Skulle det räcka med 90 x 225 som takbjälkar? Tyvärr visas inte 90x225 i rullisten så jag kan inte se hur stor nedböjningen/belastningen blir. Nedböjningen har väl inte så stor betydelse?

Istället för limträbalkarna som sido- och mittpelare går det att ersätta dessa med 2 stycken C24 45x90 som skruvas ihop? Eller blir det för klent?

Tack på förhand
Andreas
 
  • Byggteknisk ritning och tabeller för konstruktion av altantak med specifikationer av dimensioner och belastningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade felet. Differansen var satt till 2500 mm. Trodde att det inte var relevant i och med att jag satte taklutningen till 0 grader på huset. Ändrades den till rimligt värde (i mitt fall) 100 mm så blev det helt andra siffror.

MVH
Andreas
 
Hej!

Gammal tråd jag väcker lite liv i... Vart har du hittat sidan/programmet för att räkna ut dimensioneringen?
 
Tack för snabbt svar :)

Vad använder du när du ritar?

A AKällberg skrev:
Hej

[länk]

Det finns en app att ladda ner. Jag körde dock direkt på webbsidan.

Lycka till med ditt projekt!

/Andreas
 
Hej

Om du tänker på huset på bilden så är det från programmet på byggbeskrivningar.

Mvh
Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.