Hej, någon som kan ge lite förslag och tips för en som tänkt ge sig på att bygga en trapp. Själva utformningen är ganska klar. Frågan är bara hur man skall dimensionera som. Eftersom jag tänkt att det skall hålla för att kånka pianon och flyglar så känns det lite kritiskt.

Finns det inga ritningar på sånt här någonstans?

Det är en rak trapp utan några konstigheter egentligen. Jag trodde man kunde köpa färdiga vagnstycken någonstans, men det var visst bara till mindre trappor.

Vad har ni betalat för att få era trappor snickrade efter mått?

Detta är kanske en dum fråga, men som med allt annat så räcker det inte alltid att bara vara händig. Det är alltid en massa småsaker som man borde ha tänkt på, då det väl är färdigt. Jag skulle vilja slippa alla eller iaf de flesta sådana :)
 
Har du gott om tid, mycket tålamod och en bra överhandsfräs? :-/
Då bör du kunna åstadkomma åtminstone en rak trappa. Använd minst 40 mm limfog till vangar och steg. Stegen fräser du in ~ 20 mm i vangstyckena.
Lycka till! ;)
 
Hur grovt virke tror du att man behöver? Det är inte en normallutning på trappen, utan lite brantare = lite kortare än normalt. Som sagt.. två vuxna + 350kg instrument skall den hellst hålla för ;)
 
dogen skrev:
Hur grovt virke tror du att man behöver?
Som sagt: 40 mm. ;)
 
Jag håller just på med ett trapp projekt, vi bygger en svängd trappa där vi limmar upp vagnstycken i 10 x 4 mm plywood (10 skikt där varje är 4 mm tjock => totalt 40 mm), alltså i princip en svängd/skruvad kertobalk.

Jag köpte ritningar av trappteknik, bara de får måtten så dimensionerar och ritar de upp mallar i skala 1:1. Det var inte så fasligt dyrt heller, typ 4000 SEK. Du kan ju alltid ta kontakt med dem och kolla, de har varit mycket hjälpsamma.

Vi fick några offerter på vår trappa från olika snickerier och de låg på ca 130 000 och uppåt så då kan det vara värt att försöka själv.

www.trappteknik.se
 
Inte vagnstycke, vangstycke heter det ju...
 
Hej och tack för svar!

Hehe, jag skriver också alltid vagnstycken ;) Båda stavningarna verkar användas (är vangstycke rätt?) om man söker på nätet :)

130.000kr för färdig trapp? Antar att du inte menade 13.000kr... men 130.000kr lät otroligt mycket. Visserligen är det ett otroligt hantverk och råvarorna är långt ifrån billiga.

Jag fick en annan enklare ide som jag vet att jag kan göra själv i det primitiva arbetsutrymmet jag har (och maskiner för den delen).

Lägger in en bild så får ni säga vad ni tycker:
trappa.jpg

Jag tänkte använda limträbalk 56x270. Inte så fasligt dyr egentligen. Även fast det är mer byggmaterial och kanske inte optimalt för finsnickerier så lär den väl bara ganska stabil ändå. Detta är bara till ett uthus/verkstad. Inte till boningshuset, men den skall klara tunga tyngder.

Egentligen blir det bara dom där 10,8cm som håller upp, fast å andra sidan så kommer vangstyckena ligga tight mot väggarna på sidorna. På dessa väggar är det 22mm råspont så jag skruvar även vangstyckena vid varje trappsteg (dolt). Då borde det väl hålla? Kanske är onödigt med limträbalk iofs. Det blåa på bilden är något skivmaterial som jag tänkt lägga där så jag kan isolera enkelt under utan att det syns. Sedan tänkte jag sätta belysning under varje trappsteg vid dom där bitarna som sitter under varje trappsteg - riktade mot den blåmarkerade ytan. Kanske blir roligt, eller så samlar allt bara damm och känns som en dålig ide. Nåja... frågan är egentligen ifall det kommer hålla. Rent estetiskt spelar det mindre roll eftersom det inte är till boningshuset. Kom med ideer och förslag!
 
Kom på en sak till... vad skall man fråga efter för typ av virke till trappstegen? Jag tänkte mig björk eller ev. furu. Beror på ifall vi skall ha målat eller inte. Men man vill väl ha något som inte slår sig och spricker? Hur tjocka trappsteg skall man ha? Dom där är ritad 45mm tjocka och det kanske är onödigt tjockt. Det var mer estetiskt. Annars blir varje trappsteg 17,3cm högt och ca 22cm djupt (med 26cm total yta - 4cm går under nästa trappsteg så att säga).
 
Ringde runt och frågade lite. Verkade svårt att få tag i hela bitar för trappstegen om man skulle ha 26cm djupa trappsteg. Funderar på att köra limträbalk även på trappstegen :) Vore ju smidigt. Frågan är hur de beter sig med tiden.
 
:cool: Det heter vang eller vangstycke. ;)

Limfog eller limträbalk 40 mm är OK till stegen. :)
 
Vi vill bygga om våran trappa inne eftersom den "går åt fel håll" och är i vägen (den är en högersvängd L-trappa nu, vi vill ha den som en vänstersväng U-trappa.)

Frågorna vi nu ställer oss är:
- Hur svårt är det att bygga en trappa? (Bör man absolut överlåta det till en expert eller kan en vanlig gör-det-självare klara av ett sådant projekt? Någon som har egen erfarenhet eller bara vet ändå?) :)
- Hur vet man vilka mått man bör hålla sig till? (bredd på hela trappen, öppningshålet i golvet/taket, stegdjup/-höjd osv)
- Vilka dimensioner bör virket ha?
- Vilka misstag som är lätta att göra/absolut inte får ske?
- Något annat som är bra att veta? (virkesval mm?)
 
Immobil skrev:
Har du gott om tid, mycket tålamod och en bra överhandsfräs? :-/
Då bör du kunna åstadkomma åtminstone en rak trappa. Använd minst 40 mm limfog till vangar och steg. Stegen fräser du in ~ 20 mm i vangstyckena.
Lycka till! ;)

Hej

Har någon en beskrivning hur/vad man skall tänka på när man fräser in stegen i vagnstyckena.
Tänkte göra en ny yttertrapp på detta sätt.
 
daniellindholm skrev:
Hej och tack för svar!

Hehe, jag skriver också alltid vagnstycken ;) Båda stavningarna verkar användas (är vangstycke rätt?) om man söker på nätet :)

130.000kr för färdig trapp? Antar att du inte menade 13.000kr... men 130.000kr lät otroligt mycket. Visserligen är det ett otroligt hantverk och råvarorna är långt ifrån billiga.

Jag fick en annan enklare ide som jag vet att jag kan göra själv i det primitiva arbetsutrymmet jag har (och maskiner för den delen).

Lägger in en bild så får ni säga vad ni tycker:
[bild]

Jag tänkte använda limträbalk 56x270. Inte så fasligt dyr egentligen. Även fast det är mer byggmaterial och kanske inte optimalt för finsnickerier så lär den väl bara ganska stabil ändå. Detta är bara till ett uthus/verkstad. Inte till boningshuset, men den skall klara tunga tyngder.

Egentligen blir det bara dom där 10,8cm som håller upp, fast å andra sidan så kommer vangstyckena ligga tight mot väggarna på sidorna. På dessa väggar är det 22mm råspont så jag skruvar även vangstyckena vid varje trappsteg (dolt). Då borde det väl hålla? Kanske är onödigt med limträbalk iofs. Det blåa på bilden är något skivmaterial som jag tänkt lägga där så jag kan isolera enkelt under utan att det syns. Sedan tänkte jag sätta belysning under varje trappsteg vid dom där bitarna som sitter under varje trappsteg - riktade mot den blåmarkerade ytan. Kanske blir roligt, eller så samlar allt bara damm och känns som en dålig ide. Nåja... frågan är egentligen ifall det kommer hålla. Rent estetiskt spelar det mindre roll eftersom det inte är till boningshuset. Kom med ideer och förslag!

Snygg trapp!

Vi skall bygga om i källaren och har rivit en vägg längs den sista meterns fallhöjdpå trappan ner. Nu hävdar en bekant envist att det är lag på att täcka för med spjälor hela vägen ner, men jag vill ha öppet och luftigt.

Någon som vet något om detta???


Mvh
//Per
 
jag har byggt en nice trappa! Ganska svårt men om ni har facebook så kan ni gå in o kolla på mina bilder. Sök bara på mitt namn :
Michael Thagesson
 
Thage skrev:
jag har byggt en nice trappa! Ganska svårt men om ni har facebook så kan ni gå in o kolla på mina bilder. Sök bara på mitt namn :
Michael Thagesson
Riktigt konstverk, skitsnyggt, jag är imponerad.
Gissar att du monterat räcke (såg ut som förberedelser för en stolpe på ett par av stegen) Har du gjort det så ser jag gärna ett par bilder på det också.

EDIT. Sorry hade inte sett alla bilderna (lite klumpigt av mig)

MVH/Rayyan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.