Vilket är bästa o billigaste sättet att ta bort stubbar? Vi har ungefär 40 stubbar av tall, gran, ek o björk. Måste man hyra in en jättestor grävmaskin eller är det möjligt att fräsa bort så många stubbar på egen hand?
Vi har även en del sten att ta bort. Tänkte testa snigeldynamit (eller heter det inte så?) för att ta bort dem själva.
I övrigt har vi inte så stort behov av att gräva, utan snarare fylla ut med lite matjord på en hyfsat plan tomt. Skulle kännas skönt att klara av även stubbarna på egen hand. Men det får ju inte ta orimligt lång tid o energi. Någon som har erfarenhet av stubborttagning?
 
Du kan säkerligen hyra en stubbfräs. Då blir du av med huvudroten (fräsen är dock känslig för stenar) - hos mig har det lyckats i 3 av fyra fall dvs ett mycket gammalt äppleträd envisas med att slå rotskott ialla fall. Stubbfräsen jämnar ju inte ut marken utan ser bara till att du blir av med just det trädet.
 
Att fräsa 40 stubbar tar en stund... Jag skulle nog rekomendera grävare om du inte är rädd om resten av tomten. När grävaren är där kan han snygga till hålen som blir
 
Jag grävde upp för hand ca 12st stubbar för tre år sedan. De flesta var tallstubbar, men även gran och lönn. Gick åt en yxa samt lite tid. De sista tallstubbarna grävde man upp på ett par timmar per st.
Sedan hade jag en jättebjörkstubbe, men då hade jag turen att få låna en bobcat. Kul att köra, men man fick gräva mycket.
Numera vet jag hur olika trän skjuter ut sitt rotsystem
 
Finns det inte någon typ av kemikalie man kan köpa och hälla på stubbarna som gör att de bryts ner "väldigt" snabbt? Man blir ju inte av med dem så snabbt då men det är betydligt enklare att ta bort en rutten stubbe om man nu absolut vill göra det för hand.
 
Snabbt, enkelt och framförallt ryggbesparande är nog en grävare. De som gör iordning vår tomt tar på sig att ta bort stubbarna om jag tar bort träden.
 
Jodå - visst kan du använda kemikalier. Blir dock otroligt dyrt - om det gäller många träd. Grannen la ner ett par hundra kronor för två träd. Jag skall själv testa på ett nedhugget plommonträd eftersom det står så nära en hög häck som jag värnar om. Vidare miljövänligt är det dock inte.

Eftersom du har så många träd tror jag fortfarande på stubbfräs och sedan lassa över jord. Det jobbet kan du göra själv. Att gräva utan maskin ... hm hm hm ... är det värt ryggen?
 
Vart kan man hyra en stubbfräs i STHLM? Gärna söder om stan.
 
Hyreshuset http://www.hyreshuset.com/
Det blir nog dyrt, då du kör sönder den mot en sten får du ersätta det som går sönder.
Ta dit en grävmaskin istället.
Den kan dessutom fixa snyggt efter upptagningen samt få med sig stenarna.
 
Glöm inte kostnaden. Att tippa stubb är extremt dyrt. Ingen vill ha dem. I Stockholm får man betala mellan 600 och 900 kronor tonet för tippning....och de väger en hel del.
Tyvärr är de svåra att ta rätt på....även om man har bra utrustning.

Lycka till,

anna
 
I Stockholms kommun är det gratis för privatpersoner att göra sig av med stubbar. (Dvs gratis för boende i Stockholms kommun.) Åk till närmaste återvinningscentral.
 
Jo visst är det gratis för privatpersoner att tippa stubb, men det är endast en begränsad mängd. En tallstubbe t.ex. hamnar inte under de måtten. En späd björk kanske.
Informationen är lite luddig men det är svårare än man tror.

//Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.