Har tagit in offerter på en luftavfuktare till vår krypgrund. 40-50' kommer det att gå på för markplast, pluggade ventiler och permanentavfuktare (inkl allt arbete).


Eftersom jag är lite fördomsfull, hade jag väntat mig att dom som kom hit och tittade på krypgrunden skulle framhäva att behovet var akut och problemet JÄTTEstort (för att få sälja sin utrustning), men dom var ganska coola, så nu börjar jag tveka lite
...40' är mycket pengar.
Halva vårt hus är en tillbyggnad och har ERGE bjälklag, helt i betong, halva huset har träbjälklag och där finns lite röta på en bjälke.

Så jag funderar på om det finns någon temporär lösning. Det hjälper kanske något om jag lägger ut plast på marken så länge? Någon som har tips?
 
Problemet med fukt i krypgrund finns på sommaren. Då kan den relativa fuktigheten nå 70-80% vid 20 grader ute vilket ger 90% när denna luft kyls ner till 10-15 grader under grunden. Just nu har du sannolikt en 5-6 grader i krypgrunden och 50% luftfuktighet. Så det är ingen panik just nu.

Att bara lägga plast på marken minskar fukttillflödet från marken  men det är uteluften som är den stora boven.

För att avfuktning skall fungera måsten man skärma av krypgrunden från uteluften. Man har ju ingen anledning att avfukta hela kvarteret. Därför pluggas luftkanalerna igen. Ofta kombineras detta med undertrycksventilering för att inte den skämda luften i grunden skall läcka in i huset.

Detta uppnås med en sorbtions-avfuktare som kostar 10-30.000 kr beroende på fabrikat o modell. Själv har jag valt att installera en kanalfläkt som blåser ut luften och en vanlig kompressionsavfuktare kompletterat med en andra kanalfläkt och någa meter spirorör för att fördela den avfuktade luften i grunden. Detta kostar tillsammans ca 4.000 kr.

Problemet med denna lösning är hur man får ut kondensvattnet. Själv låter jag vattnet samlas i ett kärl och har sedan en liten pump med klocka som pumpar ut vattnet en liten stund varje dag. Med detta arrangemang har jag kunnat hålla 65% relativ luftfuktighet vid 15 grader i grunden trots 80% relativ fuktighet vid 20 grader utomhus.

Vissa avråder från kompressoravfuktare eftersom de inte fungerar vid låga temperaturer (<5 grader). Själv har jag inte haft några problem med det eftersom fukten i vinter varit under 60% hela tiden.

En sorbtionsavfuktare är lite enklare att installera (bara en apparat att sätta i kontakten) och du behöver inte improvisera en lösning för kondensvattnet, men den är dyrare i inköp och jag tror även i drift eftersom man blåser ut fukten med varm luft. Arbetet att plugga igen ventilationshålen, installera apparater och lägga ut spirorör och lägga plast är en baggis.
 
Låter mycket intressant!

Det enda jag som amatör kan kännas "obehagligt" med din lösning är att man aldrig byter ut luften, och att det är samma gamla luft som cirkulerar.

Har jag förstått rätt? Det är "bara" att ställa avfuktaren på plats och båsa ut den avfuktade luften via rör mha en kanalfläkt? Förstod inte riktigt vad du har den andra fläkten till.

Att lägga ut plast och att täppa igen ventilationshålen ska jag nog klara (fogskum..?) Vad är svårigheten med att koppla in avfuktaren? Jag har ganska bra förhållanden att koppla för vi har en liten vinkällare i krypgrunden, med eluttag och allt, där avfuktaren kan stå.

Berätta gärna mer! Det låter väldigt intressant. Vad har du för avfuktare, hur mäter du fuktigheten, hur dimensionerade du fläktar, avfuktare, "passar" rören på avfuktaren?

Min krypgrund är ganska stor ca 150m2, med vinklar.
 
fam r andersson
Du verkar kunna det här ämnet bra, så jag passar på att låna tråden och frågar lite grann.

Jag har funderat på varför problemet med fukt under torpar grunder måste lösas med luftavfuktare som är både dyra och drar ström.

Grund problemet är ju att marken är såpass kall att den kyler luften i utrymmet, samt att markfukt tränger upp. Man ska därmed lägga ut plast på marken, men kylproblemet kvarstår.

Skulle man inte istället kunna kratta ut 5cm 5/8 grus så man får ett plant underlag. Lägga på byggplast och sen toppa med 5 + 5 cm cellplast i två lager. Utrymmet skulle då kunna ventileras utan att man riskerar att varm uteluft möter kall luft och kondenserar. Om det inte räcker, stryper man bara ventilationen lite grann och monterar ett litet värme element.

Cellplast kostar en del, men inte på långa vägar lika mycket som avfuktare. Dessutom är slitage på cellplast obefintligt...
/CC
 
Kalaskulan skrev:
Har tagit in offerter på en luftavfuktare till vår krypgrund. 40-50' kommer det att gå på för markplast, pluggade ventiler och permanentavfuktare (inkl allt arbete).


Eftersom jag är lite fördomsfull, hade jag väntat mig att dom som kom hit och tittade på krypgrunden skulle framhäva att behovet var akut och problemet JÄTTEstort (för att få sälja sin utrustning), men dom var ganska coola, så nu börjar jag tveka lite
...40' är mycket pengar.
Halva vårt hus är en tillbyggnad och har ERGE bjälklag, helt i betong, halva huset har träbjälklag och där finns lite röta på en bjälke.

Så jag funderar på om det finns någon temporär lösning. Det hjälper kanske något om jag lägger ut plast på marken så länge? Någon som har tips?
Det låter dyrt....
Jag har fått in offerter från Anticimex och ett annat mindre lokalt beläget företag och då blir priset mellan 25-32 tkr.
KOlla runt lite till om du ska köra på ett sådant koncept och jämför de olika avfuktarna som de ger förslag på.
 
Jag tyckte också det blev lite dyrt. Anticimex har inte lämnat pris ännu, hoppas dom har något bättre.

Jag har en gammal luftavfuktare ståendes. Tror ni det gör någon skillnad om jag sätter ner den i krypgrunden och låter den köra? (Utan plast på backen, och korka igen ventilerna utifrån)

Eventuellt bygga på med ett långt rör kopplat till en kanalfläkt som blåser ut luft längst bort i krupgruden, och därmed skapar cirkulation av luften.
 
Om man inte har några problem med lukt kan det mycket väl räcka med att isolera marken. Man höjer då temperaturen i grunden några grader vilket kan räcka för att få ner den relativa luftfuktigheten. I det fallet skall man inte plugga igen ventilationshålen.

Den ena kanalfläkten blåser ut luften ur grunden och skapar ett undertryck. På så sätt kommer inte den skämda luften in i huset. Själv lät jag en plåtslagare göra en anslutning till kanalfläkten som passar precis i ett ventilationshål i grunden. På så sätt behövde jag inte slå upp ngt hål i grunden.

Jag har beskrivit detaljerna i min lösning någonstans tidigare i höstas men hittar det inte nu. det har skrivits en hel del om detta så sök på avfuktare så hittar du en hel del synpunkter. Jag köpte en KCC avfuktare för ca 2000 kr. Bäst i test enligt Konsumentverket och den har fungerat bra. När det var 20 grader utomhus med 80% luftfuktighet i höstas levererade den ca 2 l vatten per dygn och höll 65% RF i grunden utan svårighet.

Leta på nätet så hittar du kanalfläktar. Trådlös hygrometer/termometer finns på Clas Ohlson. De har också en dränkbar pump för några hundralappar. denna har jag kopplat till en kort bit av trädgårdsslang och sedan ut genom grunden via ett smalt rör. Kopplas till ett tidsur som slår på 15 min per dag.
 
Kalaskulan skrev:
Jag tyckte också det blev lite dyrt. Anticimex har inte lämnat pris ännu, hoppas dom har något bättre.

Jag har en gammal luftavfuktare ståendes. Tror ni det gör någon skillnad om jag sätter ner den i krypgrunden och låter den köra? (Utan plast på backen, och  korka igen ventilerna utifrån)

Eventuellt bygga på med ett långt rör kopplat till en kanalfläkt som blåser ut luft längst bort i krupgruden, och därmed skapar cirkulation av luften.
Jag har änsålänge satt igen ventilerna och placerat två badrumsfläktar för att skapa undertryck (hade även problem med lukt i huset) och det har blivit fårn att jag knappt ville visa mig ute pga att kläderna luktade till att inte lukta alls.
Hade tänkt att sätta in en vanlig kondesavfuktare men om man räknar på vad en sådan kostar i drift (om man nu räknar på de billiga för xmpl 1000kr) så blir det inte mkt billigare att ta det alternativet än vad det kostar att sätta in en rikigt sorbitionsavfuktare med tanke på elförbrukningen.

Jag godkände en offert på 30000kr i går (eller jag egentligen i söndags) och inom två veckor så kommer de hit och installerar den. Ska bli skönt med lite varmare golv oxå.

Hade inga akuta problem just nu men till sommaren så tror jag att det skulle bli värre här så jag ville hellre ta det säkra före det osäkra.

 
Men för andra som läser detta undrar jag vad du menar med lägre energiförbrukning med sorbtionsavfuktare? Hur många watttimmar går det åt att avfukta en liter vatten? Jag har inte sett någon jämförelse, men har du någon uppgift om detta?

Sorbtionsavfuktare blåser ju ut fukten med hjälp av varm luft och det torde ju bli en del energiförluster på det sättet. Det mesta av värmen går alltså ut som förlust och behålls inte undergolvet. Med kompressoravfuktare stannar all tillförd energi kvar i grunden. Sen är ju inte varma golv så intressant på sommaren/hösten.



 
Hej!

Håller precis på att Installera Munters Sorbtions avfuktare, Homedry 11Y är ett gör det själv kit, enda man köper till själv är spirorör,silvertape, Slangklämmor, fogskum m.m
Allt slutade på 15000kr kan ju kosta mer om du ska ha en elektriker som dra ner ström till krypgrunden, men jag är själv elektriker så det löste sig ju.

jag var iofs tvungen att byta ut plasten som låg där för den va det djävligaste jag sett, tror inte ens den va godkänd som fuktspärr på 80-talet ens.

så jag köpte ny Kapillär-plast, 389kr rullen. Trifol heter den finns på bl.a byggnetto, Cheapy
tog silvertape och tejpade över skarvarna eftersom jag behövde två längder, längs med huset.
jag prutade till mig en trådlös hygrometer oxå, så att jag kan följa inifrån huset att allt stämmer nere i grunden med fuktigheten.

har nu kilat fast röret som ska gå ut och sprutat dit fogskum för att få den att sitta där och dessutom för att täta kattgluggen.

enda jag har kvar nu är att dra ström och placera avfuktaren där jag vill ha den, sist täta alla kattgluggar

har en vän som har gjort detta och han är helnöjd, han sa så här:
det lilla den drar med ström får du igen genom varmare golv. tack vare att du har ca 14 grader där nere året om, eftersom ingen uteluft kommer ner i grunden mer och kyler ner utrymmet. han har nu 14 grader i grunden och 55% RF, han har den under sitt somrum och han hör inte ens den

Anticimex är dyra, väsnas, och dålig verkningsgrad

kolla upp den, jag hörde först med Anticimex och fick en offert av dem på 40.000kr, har ju tjänat hel del på denna.
dessutom är denna mycket bättre än deras vanliga avfuktare, verkningsgraden på den blir mycket sämre under 15 grader, medans min fungerar utmärkt ner till -20 grader.
kolla på munters hemsida, där kan du läsa mer om den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.