Spelar det någon roll, egentligen? Vad säger praxis?
Det är en ojordad transformator som skall brytas med enpolig brytare.
Tack!
 
Jag skulle nog bryta fasen.
 
  • Gilla
David Wester
  • Laddar…
Klart fasen måste brytas, annars kommer strömmen alltid att ligga på. Att jämföra med att lägga säkringen på nollan istället för fasen.

Alltid tändtråd på fasen!
 
Ursäkta en dum fråga men varför inte byta till en dubbelpolig brytare och vara helsäker
 
Det blir en hel del dragande av extra nollor för att supporta det.
Visst blir det säkrare men om man alltid följer regeln att bryta fasen så blir det knappast problem.

Som jag ser det så är det förvirrande om vissa brytare är tvåpoliga och andra enpoliga. Antingen det ena eller det andra. Om en annan person skall koppla i systemet så gäller det att det finns dokumenterat och med klara skillnader i färgerna som går till respektive från brytaren.

//edit
Det blir en del extra kabel dragande och i vissa fall är det inte rekommenderat att ha så många kablar i samma VP. Ex. två polig - två vägs för trappbrytare med bruten fas och nolla, det blir 6 linor till den ena brytaren. Vill minnas att det var max 5st FK 1.5m2 i 16mm VP, här får någon rätta mig om jag har fel.

Hur som... Jag ser inte vinsten i att ha två poliga brytare om man alltid bryter fasen som det är tänkt.
 
Reglerna säger att enpoliga brytare INTE får bryta nollan!
 
Konstigt resonemang!
Reglerna säger helt klart att man som lekman inte får utöka befintlig installation och det låter inte som någon av er är elektriker...

Jag jobbar som elektriker och ni anar inte hur mycket skit man hittar hos folk, det är ett under att fler hus inte brinner upp.
 
Att det hittas konstiga installationer kan jag hålla med om men det finns också dom som kanske gör bättre installationer än elektriker själva. Detta har diskuterats i en tidigare tråd tillsammans med elektriker. Att det finns klåpare kan vi båda också hålla med om... på båda sidor. Att man är elektriker innebär inte att det man gör automatiskt är korrekt. Att en elektriker har en försäktring som jag sett som argument för att låta en behörig göra en installation rimmar illa om denna "behöriga" kopplar så att något blir spänningsförande och en person skadar sig.

Det finns de som verkligen anstränger sig för att det skall vara rätt genom att kolla regler och bestämmelser innan något görs, allt efter att ha haft en elektriker på plats som gjort spisar spänningsförande och allehanda andra mindre roliga saker.

Nu menar jag inte att vi skall ta upp denna diskussion i den här tråden men vill du följa den rätt intressanta diskussionen så kan du titta på http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1102758670;start=0#0
;)
 
Det mesta av detta snacket här ovan är enbart för hemmatattare ska få ÄNNU bättre självförtroende och sedan koppla ÄNNU mer hemma.
 
Stickproppsanslutna prylar kan man i vissa fall få bryta bara ena polen, men jag har för mig att man får inte märka knappen "strömbrytare till/från" utan "standby" eller nåt sånt ska vara märkningen på "från"-läget.

Förr i tiden fanns det krav på allpolig brytning på alla möjliga apparater, det finns säkert kvar på tv-apparater men det skrotades för rätt många år på videoapparater.

Helt idiotisk regel egentligen förr, en video hade en strömbrytare bakpå, om man använde den så tappade videion inställningen för klockan, och isolationsavståndet var ändå inte tillräckligt för att ge mycket till skydd vid en åskrelaterad spänningsspik.
 
Måste bara göra ett inlägg som är åskrelaterat........ var hos en dam som dragit ut antensladd ifrån uttaget men kabeln låg ca 30 cm ifrån uttaget men blixten hade inte brytt sig o plöjt en väg genom heltäckningsmattan...ifrån uttag till kabel.....man såg alltså en svart rand... tänk va de kan....
 
  • Gilla
David.LA
  • Laddar…
Där snackar vi starkström... ;D ;D

Det sägs att uttag kan skicka iväg "eldkulor" men det har jag aldrig själv sett. Om det är sant så får man dra sina apparater långt från uttagen då det brakar loss.
 
  • Gilla
Kansjälv
  • Laddar…
geschwint skrev:
Där snackar vi starkström... ;D ;D

Det sägs att uttag kan skicka iväg "eldkulor" men det har jag aldrig själv sett. Om det är sant så får man dra sina apparater långt från uttagen då det brakar loss.
Det där händer väl vanligtvis mest bara om man bor sist på en "linje" och inte har åskledare på el/telenät, fast just när det kommer från antennsladden så kan det ju vara en nästan-direktträff på en ojordad antenn...
 
Sånna gånger man gillar att ha stolptrafon 50 meter från huset. Den har rediga åskskydd den
 
Det blev en direktsmäll i en trafo nära mig förra sommarn. Det blev grillparty med modem, ADSL modem, några nätaggregat, min bioförstärkare :'( m.m. För en granne blev det en ny BO efter smällen. Några andra fick tillfälle att skaffa nya vitvaror och så vidare... Mina datorer klarade sig dock då de var kopplade till en kraftig UPS med bra överspänningsskydd. Önskar bara att resten var det. Försäkringen betalade allt så det var ju bra.

Detta var ett litet sidospår till tråden. Man kanske skulle skapa en tråd där vi kan gotta oss åt varandras olycka ;D :'( där saker som blixten har härja eller där maximal otur har varit framme. Man måste se det positiva i det negativa... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.