Efter för mycket youtubande inser jag att det är lite skillnad på hammare och hammare
Sitter och funderar och vill ha en riktigt riktigt bra en. Verkar som det ska vara titanhuvud med rak klo jag vill ha. Men sen då, ska det vara med träskafft eller någon form av titanskafft?
Ska det vara tex denna https://www.bauhaus.se/stiletto-hammare-titanium eller denna https://www.bauhaus.se/stiletto-hammare-ti14mc-h16

Eller vad ska man ha, är inte främande att beställa från utlandet om nu den ultimata hammaren finns i Sverige.

Jämför dessa snickare
USA: Slår i en spik på två slag:
Svensk med "vanlig" hammare, spikar ungefär som en annan, dvs många slag för att driva i spiken:
 
Ett eller flera slag beror nog också på vad det är för virke.
Handtaget ska vara någon sorts gummi så man inte behöver hålla så hårt utan skaftet ska sitta som klistrat i handen.
Jag har en Eastwing med oxhudsläderskaft men det är bara för den är så snygg där den sitter på väggen.

Titan? blir inte den hammaren klumpig då titan har låg densitet?

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Titan? blir inte den hammaren klumpig då titan har låg densitet?
Argumentet brukar vara att den är lättare så man får bättre schvung, och mer fart = mer rörelseenergi = bättre spikning. Att arbetet som levererar slaget ska utföras oavsett brukar väl ignoreras.
 
Då är det bara att ha en tunnare stålhammare. Titan får ställa sig som en gimmick i denna applikationen. Enda fördelen är att den inte rostar.

Massa × Hastighet är rörelseenergi men en lättare hammare är ju enklare att kontrollera
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Massa × Hastighet är rörelseenergi
Försiktigt harkel
 
  • Gilla
Iggmo och 2 till
  • Laddar…
Blir lite störd när jag läser beskrivningen som innehåller en massa enkla faktafel såta det med en nypa salt
 
Ja lättare och bättre schwung, jag har en 8 oz för att spika klammer och den är inte så mycket med att dra i en 4tum
 
siggebo siggebo skrev:
Försiktigt harkel
1/2(mv^2) men du fattar min poäng. För tung orkar man inte svinga och för lätt så får man inte upp farten tillräckligt för att kompensera den lägre massan. Egentligen finns det en perfekt vikt på hammaren beroende på vilken spik som ska in i vad och hur stark etc man är. Det är säkert en bra hammare i Titan men just Titan känns onödigt dyrt
 
Jag föreslår en Peddighaus eller en Estwing.
Båda är rejäla oömma hammare med helsmitt stålskaft och bra balans och bra grepp.

Titan låter inte som något bra material. Ett 16 eller 20 ounce hammarhuvud av titan blir hiskeligt stort och klumpigt och någonting lättare har du ingen nytta av.

Träskaft hör ihop med farfars tid. Jag trodde inte att någon fortfarande tillverkade sådana fornfynd. Skaften var förbrukningsvara och skulle bytas ofta. Havtorn är det rätta träslaget för hammarskaft....... fast jag tycker faktiskt att vi skall låta hammare med träskaft vara historia för dit hör de.
Till saken hör att jag brukar anklagas för att vara extremt gammalmodig då det gäller verktyg:worried:
 
  • Gilla
nivv och 2 till
  • Laddar…
Spikar gör man väl med pistol nu för tiden!? ;)
Hammare är mer ett rivningsverktyg i mitt tycke men min absoluta favorit just nu är är Fiskars XL 20oz, enda negativa är kanske att klorna är lite trubbiga om man jämför med Hultafors Snickarehammare TR.

Båda är underbara i mitt tycke!
 
H heimlaga skrev:
Jag föreslår en Peddighaus eller en Estwing.
Båda är rejäla oömma hammare med helsmitt stålskaft och bra balans och bra grepp.

Titan låter inte som något bra material. Ett 16 eller 20 ounce hammarhuvud av titan blir hiskeligt stort och klumpigt och någonting lättare har du ingen nytta av.

Träskaft hör ihop med farfars tid. Jag trodde inte att någon fortfarande tillverkade sådana fornfynd. Skaften var förbrukningsvara och skulle bytas ofta. Havtorn är det rätta träslaget för hammarskaft....... fast jag tycker faktiskt att vi skall låta hammare med träskaft vara historia för dit hör de.
Till saken hör att jag brukar anklagas för att vara extremt gammalmodig då det gäller verktyg:worried:
Håller helt med dig, min favorit är Estwing E16C https://www.estwing.com/products/claw-hammer-leather Det är något speciellt med kvalitetskänslan som gör att man blir lite extra glad när man får använda den. Det finns självklart massor med billigare verktyg som gör jobbet bra, men ingen som jag har provat är riktigt lika härlig att använda.
 
leby leby skrev:
Spikar inte så mycket längre men min bästa hammare är en Vaughan 16oz, har en annan 20oz som väl kan vara bra om det är mycket 5" som skall slås i men som någon sa ovan, idag spikas det väl bara med pistol
Det beror på, om du renoverar ett gammalt timrat hus och ska spika, är det grymt svårt att sätta rätt styrka tycker jag. Gammalt fint virke kan ju vara sjukt hårt ibland. Men det kan absolut vara handhavandefel, jag är ingen yrkesman.
 
slacker slacker skrev:
Spikar gör man väl med pistol nu för tiden!? ;)
Hammare är mer ett rivningsverktyg i mitt tycke men min absoluta favorit just nu är är Fiskars XL 20oz, enda negativa är kanske att klorna är lite trubbiga om man jämför med Hultafors Snickarehammare TR.

Båda är underbara i mitt tycke!
Så är det väl, iaf om man arbetar som proffs. Men jag har ännu inte sett en fasad som är vackert och bra spikad med spikpistol.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.