Switchen vid TVn entréplan behövs inte om du inte har flera enheter där som ska ha internet.

Däremot kan man köra med VLAN-switchar för att ”sammanföra” internet & IP-TV i en kabel från router till tv.
 
hahalj
Demmpa Demmpa skrev:
Switchen vid TVn entréplan behövs inte om du inte har flera enheter där som ska ha internet.

Däremot kan man köra med VLAN-switchar för att ”sammanföra” internet & IP-TV i en kabel från router till tv.
Switchen i TV-bänken finns just för att det finns fler media-prylar med uppkoppling där.

VLAN - för att spara en kabel? Det blir väl dyrare med en sån lösning, två nya VLAN-switchar jämfört med en ny enkel LAN-switch. Känns inte helt övertygande. Kabel är relativt billigt.
 
Redigerat:
A
Jag får också Telia öppen fiber om någon dag.
Men måste man verkligen koppla TV till en speciell port i mediaomvandlaren.

Jag tänkte köra Telias Router och sen Google Mesh (har 3 st).
Jag kopplar in TV-apparaterna i Mesh-noderna (med tv-boxen).
Funkar inte det?
Fattar inte varför man behöver massa switchar och grejer.
Börjar bli lite orolig nu
 
Om du har Telia öppen fiber och har Telia som både ISP & IP-TV (samt deras router) så routrar Telia in IP-TVn i ditt egna LAN.
Nackdelen är att routern & LANet belastas i onödan.
Fördelen är att appen Zappa fungerar.
 
Johan1975z skrev:
Fattar inte varför man behöver massa switchar och grejer.
Börjar bli lite orolig nu
Beror helt på vilken tjänsteleverantör du väljer hur du kan koppla. Telia Öppen levererar enbart fiberanslutning.
Sedan hur bygger ditt eget nätverk beror fysiska förutsättningar och vilket behov som finns, men icke minst olika filosofier hur man ska bygga nätverk. Men en hel del står i Öppen fibers information och hos de tjänsteleverantörer du kan välja på.
 
Johan1975z skrev:
Jag kopplar in TV-apparaterna i Mesh-noderna (med tv-boxen).
Funkar inte det?
Nej, eller om vi säger såhär, välj kablat för stationära enheter. Wifi och IP-tv fungerar riktigt dåligt ihop. Man måste trixa mycket för att få det att fungera. Vad jag vet är det bara Telia som har en lösning som de faktiskt erbjuder slutkunder.

Så min rekommendation är att man drar fasta kablar och då 2st till där tvn står så man kan få dit iptv-nät och vanligt datanät. Då slipper man hålla på att böka med vlan och annat.
 
A
M merbanan skrev:
Nej, eller om vi säger såhär, välj kablat för stationära enheter. Wifi och IP-tv fungerar riktigt dåligt ihop. Man måste trixa mycket för att få det att fungera. Vad jag vet är det bara Telia som har en lösning som de faktiskt erbjuder slutkunder.

Så min rekommendation är att man drar fasta kablar och då 2st till där tvn står så man kan få dit iptv-nät och vanligt datanät. Då slipper man hålla på att böka med vlan och annat.

Har precis gjort iordning riktigt fina väggar och golvsocklar. Blir tråkigt att dra kablar överallt.
Skulle jag kunna dra kablar upp genom taket, upp på vinden och därifrån vidare till andra rum.
Tänker att drar ner kablarna i hörnen på väggarna och försöker måla över dem.
Det borde nog se bättre ut än att lägga dem på golvsocklar.
Antar att man får täta noga med silikon isf.
 
hahalj
Johan1975z skrev:
Har precis gjort iordning riktigt fina väggar och golvsocklar. Blir tråkigt att dra kablar överallt.
Skulle jag kunna dra kablar upp genom taket, upp på vinden och därifrån vidare till andra rum.
Tänker att drar ner kablarna i hörnen på väggarna och försöker måla över dem.
Det borde nog se bättre ut än att lägga dem på golvsocklar.
Antar att man får täta noga med silikon isf.
Så är verkligheten för de flesta, inte alla som har möjlighet att dölja kablar i väggar etc.
Men det finns ju kabelkanaler, sätter man de på väggen utmed golv- eller taklister så tycker iaf jag att de inte stör särskilt mycket.
Själv tätar jag inte med silikon i genomföringar, blir inte så kul den dagen man kommer på att man vill ha igenom ett par kablar till. Bättre lägga i lite isolering och sen dölja hålet med kabelkanalen eller nåt annat som går ta bort vid behov.
 
A
Om jag istället installerar Router och en switch i källaren.. därifrån drar jag ett uttag till varje rum. Om jag behöver fler uttag ex. bakom TVn, då kan jag väl bara köpa en billig switch och gömma i tvskåpet?
 
J
Tänkte på att du inte vill bygga fast dig i Telias hårdvara, men ändå vill slippa flera kablar från mediaomvandlaren...
Du kan faktiskt köra med egen router, om du gör så att du istället drar en (1) kabel från mediaomvandlaren till Telias router, som du ber Telia brygga (då blir den inte längre en router utan just brygga). Sedan kopplar du in din egen router i Telias burk, och plockar ut tv (fortf routad) ut densamma. Bara en ide. Det bästa från två världar...
 
J
Johan1975z skrev:
Om jag istället installerar Router och en switch i källaren.. därifrån drar jag ett uttag till varje rum. Om jag behöver fler uttag ex. bakom TVn, då kan jag väl bara köpa en billig switch och gömma i tvskåpet?
Japp det går bra.
 
Johan1975z skrev:
Om jag istället installerar Router och en switch i källaren.. därifrån drar jag ett uttag till varje rum. Om jag behöver fler uttag ex. bakom TVn, då kan jag väl bara köpa en billig switch och gömma i tvskåpet?
Om någon får för sig att använda ip-tv i framtiden kan det vara trevligt med ett uttag direkt patchat till fiberswitchens tv-port. Av den anledningen tycker jag man ska dra 2 uttag till alla ställen där man kan få för sig att sätta en iptvbox. Visst man kan hålla på med vlan-switchar så man slipper detta men man ökar då komplexiteten i sitt nät och när saker strular så kan det bli svårt att få support från tjänsteleverantören.

Jag tycker det är viktigt att designa sitt hemmanät så att det är överskådligt, lätthanterligt och robust. För att komma dit så bygger man ett stjärnnät med knytpunkts patch-panelen i lämpligt utrymme, källare eller städskrubb. Sen så drar man 2 uttag till alla platser där tv kan tänkas vara. Där man placerar wifi-routern så bör det vara ett uttag till också, detta för att kunna patcha tillbaka lan-sidan till knytpunkten där man kan sprida vidare det interna nätet med en switch. Alla former av wifi-extender kopplas kablat. Denna struktur är väldigt enkel, billig och för att täcka upp problemet som skulle kunna lösas av vlan så drar man fler kablar helt enkelt.

Nu kommer man till att det ofta inte går att dra all kabel man skulle behöva utan signifikant bygga om hela boendet. Då får man börja kolla efter kompromisser. Man kanske bara lyckas få fram en kabel till tvn. Ja då kan man splitta uttaget och nöja sig med 100mbit per uttag. Finns det redan någon form av kopparkabel dragen, ja då kanske det går att använda denna. Sen kan man ju planera för framtida behov när man underhåller. Det går att pussla fram bra lösningar bara man tänker efter.
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
Jag har fiber och 300 kvadrat timmerhus från 1900, Har trådlös burk på övervåningen och den tar hela huset utom köket i ena gaveln, där kan det vara lite si och så. Ser ingen anledning att dra kabel någonstans. Teven går just nu på trådlöst också och vi tittar bara på streamat. Inget krångel alls. Sade upp alla abb så teve sladden skulle jag kunna byta port på och köra vanligt men det har inte blivit av ens.......Flera av ungarna glor på nåt på plattorna varje kväll. Aldrig nån speciell kapacitetsbrist för det.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
M merbanan skrev:
Om någon får för sig att använda ip-tv i framtiden kan det vara trevligt med ett uttag direkt patchat till fiberswitchens tv-port. Av den anledningen tycker jag man ska dra 2 uttag till alla ställen där man kan få för sig att sätta en iptvbox. Visst man kan hålla på med vlan-switchar så man slipper detta men man ökar då komplexiteten i sitt nät och när saker strular så kan det bli svårt att få support från tjänsteleverantören.

Jag tycker det är viktigt att designa sitt hemmanät så att det är överskådligt, lätthanterligt och robust. För att komma dit så bygger man ett stjärnnät med knytpunkts patch-panelen i lämpligt utrymme, källare eller städskrubb. Sen så drar man 2 uttag till alla platser där tv kan tänkas vara. Där man placerar wifi-routern så bör det vara ett uttag till också, detta för att kunna patcha tillbaka lan-sidan till knytpunkten där man kan sprida vidare det interna nätet med en switch. Alla former av wifi-extender kopplas kablat. Denna struktur är väldigt enkel, billig och för att täcka upp problemet som skulle kunna lösas av vlan så drar man fler kablar helt enkelt.

Nu kommer man till att det ofta inte går att dra all kabel man skulle behöva utan signifikant bygga om hela boendet. Då får man börja kolla efter kompromisser. Man kanske bara lyckas få fram en kabel till tvn. Ja då kan man splitta uttaget och nöja sig med 100mbit per uttag. Finns det redan någon form av kopparkabel dragen, ja då kanske det går att använda denna. Sen kan man ju planera för framtida behov när man underhåller. Det går att pussla fram bra lösningar bara man tänker efter.

JAg tänker att jag placerar allting i ett rum i källaren och via ett befintligt tomt rör upp till vinden drar jag alla kablar.
Jag använder google wifi idag och undrar hur jag ska koppla in det.

Kan jag då koppla, medieomvlandare > Telias Router > två kablar upp till vardagsrummet till min första Mesh Node, sen en kabel tillbaka från den till en switch i källaren. Från switchen drar jag kablar till alla nätverkssuttag.

Sen blir det som du skrev extrauttag om jag i framtiden behöver koppla in kablar för IPTV. Med Telia borde det funka att de sitter i switchen.
 
A
Johan1975z skrev:
JAg tänker att jag placerar allting i ett rum i källaren och via ett befintligt tomt rör upp till vinden drar jag alla kablar.
Jag använder google wifi idag och undrar hur jag ska koppla in det.

Kan jag då koppla, medieomvlandare > Telias Router > två kablar upp till vardagsrummet till min första Mesh Node, sen en kabel tillbaka från den till en switch i källaren. Från switchen drar jag kablar till alla nätverkssuttag.

Sen blir det som du skrev extrauttag om jag i framtiden behöver koppla in kablar för IPTV. Med Telia borde det funka att de sitter i switchen.

JAg kan nog skippa Telias Router... ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.