Vet inte om detta hamnar rätt men även om det är en verktygsfråga så tror jag att det är flera här som kan svara än under den delen av forumet.
Har en Linguster häck som har växt ut över trottoaren och blivit för hög. På senare är börjar även enstaka plantor dö. Gissar att det både är av ålder och misskötsel. Denna behöver försöka föryngras eller ev ta bort helt och ersätta. Vad är de vettigaste vertyg för detta. Då det är en helt del kraftiga stammar så långt ner tror jag inte på häcksaxen då den brukar ge ganska fula snittytor om den inte klipper direkt. Även röjsåg sliter ju ganska mycket. Blir man tvungen att ta fram en bra grensax och kapa allt med?
 
Claes Sörmland
Grensax och grensåg är ju det klassiska beroende på tjocklek.

Sen finns det en modern hemlighet som brukar underlätta något alldeles enormt för tjocka grenar som inte saxen tar: tigersåg med ett långt grovt blad för fuktigt trä. Kommer in bättre än grensågen där det är trångt och kräver ingen ansträngning.
 
En bra grensåg, grensax och sekatör. Sedan behöver häcken nog både vatten och näring.

Och viktigaste av allt, inte nu. Om du ska göra en så kraftig föryngringsbeskärning är det vårvintern som gäller. Annars hinner inte plantorna vintras in. Är häcken ivägen mot gatan, klipp inte tjockare än du kan med en bra sekatör för att underlätta för gående. Vänta sedan med den kraftiga beskärningen till vårvintern. Det är lite olika tider beroende på var du bor. Därav det luddiga vårvintern. Är det gräsmattan intill kan du ta bort den en bit. Rötterna som tar upp näring är ungefär lika långt ut som ytterdelen av själva plantan.

Lycka till!
 
Tack för mycket bra svar. Tur att det inte är flera hundra meter som ska snyggas till då det nästan bara är manuella verktyg som föreslås.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tack för mycket bra svar. Tur att det inte är flera hundra meter som ska snyggas till då det nästan bara är manuella verktyg som föreslås.
Fast med en bra grensåg går det lätt. En grensåg sågar ju som bekant på draget vilket gör att det bli snygga skär. Om den är vass så klart. Själv klipper jag cirka 50 meter avenbok två ggr per säsong med handkraft och det är faktiskt lättare än att göra det med maskin eftersom jag inte behöver bära vikten av maskinen.
Men det är nog överkurs och beror på att jag lärde mig så en gång i tiden när jag utbildade mig. Nu förtiden är så klart maskin vanligast i häckklippningssammanhang. Men se till att den är vass.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Liguster går bra att föryngra men det är viktigt att bädda fint runt fötterna. Eftersom du har ett par döda plantor kan du redan nu ta skott från den befintliga häcken och odla dessa separat i - till exempel - mindre separat ram med lucker jord. Då är du garanterad samma ligustertyp som du redan har.
 
  • Gilla
snuttjulle och 1 till
  • Laddar…
Jag hade sparat undan grenar som jag satt i odlingsjord som tog sig fint förr förra året men dessa försvann i dränneringen då firman gjorde mycket större åverkan på trädgården än jag tänkt mig. Tack för påminnelsen ska se om jag kan få till några skott redan nu som kan användas för att föryrngra.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.