Erik_Hansson skrev:
Dom två första lär vara högst andel. Hur många kWh går åt för att köra en maskin?
Från http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/diskmaskiner/

"I snitt är energianvändningen per år för de testade diskmaskinerna 250 kilowattimmar (kWh) och vattenanvändningen är 2 920 liter, räknat på 280 diskningar per år med ekoprogrammet. Att konsekvent välja autoprogrammet istället gör att energianvändningen ökar till 340 kilowattimmar (kWh). Vattenanvändningen ökar till 3 980 liter per år."

Så runt en kWh, sisådär 1-2 kronor.

Antag en maskin kostar 10 tkr i inköp och reparation under åtta år. Det blir i så fall ca närmare en femma per disk...

Diskmedlet skulle jag sätta till runt en krona.
 
Erik_Hansson skrev:
Dom två första lär vara högst andel. Hur många kWh går åt för att köra en maskin?
Hur mycket det går åt att köra ett program brukar vara svårt att läsa ut. Men i energideklarationen brukar diskmaskiner ange ca 200 kwh per år. Svårt att veta vilket användningsmönster det bygger på, men det verkar väl rimligt att tro att det är ungefär en disk per dygn.

Men om du inte kör med billigaste budgetdiskmedlet, så är diskmedelskostnaden minst lika hög som energikostnaden. Om vi antar att det skulle spara 60% av energikostnaden att koppla till varmvatten, så handlar det om något i stil med 200kr /år som man kan spara på varmvatteninkoppling.

Inte att förakta, men inget jag skulle göra om jag riskerar att skada maskinen, alltså om tillverkaren inte rekommenderar varmvatteninkoppling.

Jag tror dessutom inte på att besparingen är så stor. Du kanske kan spara 70 - 80% av uppvärmningskostnaden i diskfasen, men sedan kommer den varmvatteninkopplade maskinen att dessutom skölja med varmvatten, vilket inte sker om maskinen är kopplad på kallvatten. majoriteten av vattenförbrukningen är sköljvatten.
 
A
Om maskinen är gjord för varmvattenmatning (som i TS fall) borde väl livslängden inte vara ett problem. Frågan är väl om den hade parallell kallvattenmatning? Oavsett lär det vara en bra maskin TS valt :)
 
BirgitS
M MagnusHome skrev:
Oavsett ekonomisk vinning eller ej så kommer det iaf att gå snabbare att diska vilket uppskattas :)
Tillverkarna av diskmedelstabletter räknar med att olika moment tar en viss tid när de designar de här skydden runt tabletten så att diskmedel, spolglans etc. frigörs vid rätt tillfälle. T.ex. avråder de från att använda tabletter när man kör snabbprogram.
 
A
Pulver är dessutom halva priset per disk jämfört med tabletter.
 
  • Gilla
MagnusHome
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Blir det billigare? Hur mycket vatten måste rinna till innan det kommer varmvatten ute kranen?
Tänkte precis samma, provspola i kökskranen och mät hur lång tid det tar för Vv att komma fram, visserligen kan man förspola i kranen före disk..

Brukar ibland stå, hur många antal diskar som brukar vara standard, tittade på en maskin på media markt, den förbrukade 1.05kwh/disk vid full maskin, och 290kwh/år, 12 liter vatten/disk, så ca 290st disk/år, så mycket diskar inte vi, ca var 3dje dag ca.
 
Redigerat:
M MagnusHome skrev:
Ditt resonemang bygger på att det inte tappas varmvatten i diskhon som sitter 8 dm från diskmaskinen. Vattnet ska färdas en sträcka av 8 dm i 15 mm grova rör. Jag uppskattar mängden vatten till mindre än en liter men tack för ditt svar. :)
Så ni ska alltså spola några liter varmvatten i diskhon varje gång diskmaskinen ska ta in varmt vatten?
Hur vet ni när det sker? Fördiskningen och alla sköljningar utom den sista görs med kallt vatten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
Erik_Hansson skrev:
Pulver är dessutom halva priset per disk jämfört med tabletter.
Förutsatt att man doserar rätt, vilket jag har noterat att väldigt många inte klarar av. :thinking:
 
C cpalm skrev:
Förutsatt att man doserar rätt, vilket jag har noterat att väldigt många inte klarar av. :thinking:
En tablett är ju ofta för stor. Hur många delar sina tabletter?
Pulver har sina fördelar.
 
Brukar dela tabletterna ibland, men pulver blir nog betydligt mer, fast billigare.

För 1kwh/disk inte lönt att koppla Vv till maskinen, och vad är prisskillnaden?
 
H hempularen skrev:
Hur mycket det går åt att köra ett program brukar vara svårt att läsa ut. Men i energideklarationen brukar diskmaskiner ange ca 200 kwh per år. Svårt att veta vilket användningsmönster det bygger på, men det verkar väl rimligt att tro att det är ungefär en disk per dygn.

Men om du inte kör med billigaste budgetdiskmedlet, så är diskmedelskostnaden minst lika hög som energikostnaden. Om vi antar att det skulle spara 60% av energikostnaden att koppla till varmvatten, så handlar det om något i stil med 200kr /år som man kan spara på varmvatteninkoppling.

Inte att förakta, men inget jag skulle göra om jag riskerar att skada maskinen, alltså om tillverkaren inte rekommenderar varmvatteninkoppling.

Jag tror dessutom inte på att besparingen är så stor. Du kanske kan spara 70 - 80% av uppvärmningskostnaden i diskfasen, men sedan kommer den varmvatteninkopplade maskinen att dessutom skölja med varmvatten, vilket inte sker om maskinen är kopplad på kallvatten. majoriteten av vattenförbrukningen är sköljvatten.
Min maskin har både kall och varmvatten anslutning. Sköljer alltså med kallt vatten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
OK,

Här i slutet av tråden har det handlat om maskiner med bara en anslutning.
 
H hempularen skrev:
OK,

Här i slutet av tråden har det handlat om maskiner med bara en anslutning.
Ja men min fråga var hur andra hade löst det med avstängning av både kallt och varmt vatten
eftersom det inte finns blandare som har den funktionen.
 
BirgitS
  • Gilla
MagnusHome
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.