Jag har nyligen totalrenoverat ett hus utanför Enköping och skall snart flytta in. Problemet är att jag helst inte vill dra in en ”gammal telefonledning fast telefoni) utan bara använda mobilen. Om jag står utanför mitt hus har jag skaplig täckning (telia abonnemang) men om jag går in i huset är täckningen noll. Finns det någon form av förstärkare som gör att telesignalen blir bättre?
 
Det finns grunkor som agerar som en lokal mobilmast, dyra och kräver tillstånd från PTS.
Kanske testa med annan operatör.
 
Finns det fiber? Isåfall har vissa operatörer (Telia också tror jag) wi-fi-samtal som du kan anvönda inomhus.
 
Fiber hoppas vi få in under höst/vinter. Vi har provat andra leverantörer tele2 mm. Kanske måste kontakta Telia.
 
Du har troligtvis redan kollat det, men har din mobil stöd för VoLTE via 4G. Har den inte det så kopplas samtal via 3G/GSM även om du har bra 4G mottagning.
 
Nu har jag varit kontakt med Telia. En tekniker ringer mig imorn. Det vi kom fram till idag var att det finns möjlighet att stärka upp signalen från masten alt sätta upp en slavsändare. Allt tack vare ”framtidens nät” som dom uttryckte det. Jag återkommer med hur det gått när jag vet mer. Tack ni som hjälpt mig.
 
Oj, det var snabbt marscherat!
Är dock skeptisk att Telia smäller upp en slavsändare så där hux flux. Framtidens nät är deras namn för grejor som ersätter koppartråden. Skulle tro att det dom då erbjuder är en fast monterad mobiltelefon med en extern antenn. Där kan du hänga på en analog telefon och även få ut internet.
 
Möjligt att det är så vi får se. Som sagt jag återkommer med hur det hela löste sig.
 
Redigerat:
Länken funkar inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.