F
Hej,
Letar efter ett backspjäll till vår imkanal som kan monteras inskjutet i ett 250 mm spirorör. Jag lyckas hitta det hos en polsk tillverkare men ingen som säljer det i Sverige. Någon som har tips?

Den jag hittat heter Alnor DAOSL-IN-250. Men som sagt bara i Polen (och UK).
 
F
E exerg skrev:
Alla ventilationsgrossister har alla dimensioner. Men 250 mm...? är det ett storkök? [länk]
Det backspjället monteras i änden på ett spirorör. Går inte att montera inuti. Tyvärr.

Fick tag i en värsting 250 takfläkt nästan gratis och körde vidare på det. Härligt tyst. Grymt bra drag :D
 
F
Stämmer att man kan kanalansluta men mitt behov är att komplettera med ett backspjäll INUTI ett befintligt 250 rör. Backspjället från Alnor skjuts in i spiroröret. Valfritt hur mycket. Antar att det fixeras med sina gummitätningar men annars får jag väl sätta dit en nit eller två.
 
F
Så har jag äntligen fått hem ett backspjäll. Eftersom jag kan skjuta det genom spiroröret och placera det varsom på sträckan så behöver jag besluta mig för var backspjället lämpligen placeras. Jag har ett utsug i innertak och därefter ett rakt rör genom kallvind upp till takhuv på vilken takfläkten är placerad. Backspjäll uppe vid takfläkten? Nere vid innertaket? eller mittemellan? Någon som har tips?
 
F
Hittade förresten spjället jag sökte i ursprungsfrågan hos recovent.se .
 
F
Ingen som har tips på var i imkanalen som backspjället lämpligast ska vara?
 
Vid takfläkten.
Det kan ju rassla lite och du vill ha ljudet så långt bort som möjligt. Rent funktionsmässigt så spelar det noll roll.
 
F
Ok.Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.