Hej!
Håller på att ta en brunn i drift.
Brunnshålet står direkt på berg så PEM-slang är i dagen.
Därför behöver jag en värmekabel.
Värmekabeln kommer stickas in i PEM-slangen från utrymmet till höger om bilden, likaså termostatens givarkabel som nämns nedan.
Det ser ut så här:


Eleketriker har varit här och lämnat en värmekabel:
https://www.elkatalogen.se/produkter/ebeco-frostvakt-10-19m.html

Denna ska styras av denna termostat som elektrikern lämnade:
https://www.eldirekt.se/hem-bygg/va...XI-D7VMlO4oL3_8tLvqY8ayG4t-7-moAaAi_NEALw_wcB

Kruxet med termostaten är att givarkabeln bara är 3 meter. Så den kommer "väl" mäta temperaturen under huset istället för vid brunnshålet där det är kallast.

Låter inte detta fel?
Mvh
Fredrik
 
Värmekabel i slangen bra, den termostaten fungerar säkert på kortare sträcka, givarkabeln kan kanske skarvas men då finns ingen garanti längre, Det finns en annan termostat där givarkabeln kan förlängas till 100 meter och heter Termonic 16090 i kapsling och 26090 okapslad, inställbar mellan - 15 C och + 45 C ( måste ha en liten låda till den ca 40 kr ) , den ska en elektriker koppla in, fast montage. Skarva givarkabel går bra med en vanlig s.k telekabel 4X0,5 och den förlägges i en PEM-slang 16 mm
( skydd mot skada )fram till borrhålet och fästes på kallaste stället, inställning + 5 C
 
Tackar för svaret! Det där låter som ett bättre alternativ.
Mvh
Fredrik
 
Värmekabeln du länkade till är självreglerande och behöver ingen termostat i slangen. Syftet med termostaten är att stänga av strömtillförseln de tider på året kabeln inte behövs. Termostatens givare placeras så att den mäter lufttemperaturen.
 
Tackar för svaret.
Jag har också uppfattning att givarekabeln ska mäta utomhus temperaturen.
Misstänker att min elektriker hade fel.
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Jag har också uppfattning att givarekabeln ska mäta utomhus temperaturen.
Är inte med sanningen att det ska mäta lufttempen, hur är det om du har en massa isolering på slangen, var är kallast då ? Naturligtvis ska den mäta på objektet som ska varmhållas, ett scenario : Värmekabeln är i drift - 15 C ute och vettanslangen blir blir tex + 5 C ska då den vara i drift. Sen det med självbegränsande har många gånger skrivits om här, javisst till en viss temperatur så den inte överhettas, det är självbegränsningen, att säga att en V-kabel är på ett sådant sätt att den i princip stänger av sig, anser jag som lurendrejeri från tillverkarna mot kunder som tror vad dom säger. Nej när V-kabel har producerat värme till + 5 C så ska den stängas av och inte fortsätta att dra energi för den drar det oavsett temperatur på den. Sen kommer åren och sommaren vad händer då INGET, för många V-kablar står på hela året då det glöms att stänga av brytaren eller dra ut stickproppen
 
Ja det har du rätt i, givarekabeln bör väl mäta där PEM-slangen är kallast.
Mvh
Fredrik
 
Men i brist på möjlighet, då givarekabeln som elektrikern lämnade i alla fall nu bara är 3 meter får man kanske försöka hänga den utomhus.
Elektrikern som var här har visat sig omöjlig att få tag på igen. Helst skulle man nog vilja byta till den termostat dom nämndes ovan.
 
Om han är svår på telefon, har du betalt fakturan ? om inte, maila eller skriv brev till de/dom att du inte ska ha den utan en annan och vill ha en kredit eller annan uppgörelse för termostaten och arbete med den nya :: Priserna
 
Hej
Jo jag har redan betalat. Nytt koncept, man betalar med kort direkt då elektrikern lämnar.
Jag ska givetvis jaga lite till utöver de mail och telefonsamtal jag redan försökt med.

Har hört av en elektrikerkompis att konceptet verkar säljas in på olika hantverksfirmor som främst jobbar mot privatperson. Administration minimeras för firman. Hantverkaren får betalt för de timmar som utförs. Låter som OM man då bara jobbar sju timmar och kan ta betalt för det så blir man utan lön den åttonde. Låter som dåliga arbetsförhållanden om man tänkt sig ha en heltidstjänst som anställd. Men detta är bara en gissning från min sida. Själv är jag anställd i annan bransch.

I mitt fall var det två elektriker här (möjligen var en bara hantlangare och inte utbildad elektriker). De jobbade sex timmar under dagen. Jag tror inte de kunde åka vidare till annan kund efter det. Kändes trist för dem.
Mvh
Fredrik
 
Hej
Igår kväll mailade jag ebeco om givarekabeln gick att förlänga på den termostat som elektrikern lämnade.
De svarade nu på morgonen så här :

Det går bra att förlänga givarkabeln till termostaten. Viktigt är att täta själva skarven/kopplingen med krympslang så gäller garantin.

Däremot ska givarkabeln ligga UTANPÅ röret under isoleringen.

Detta klarar jag nog av att göra själv utan elektriker.

Enormt tack för alla svar som vanligt.
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
med krympslang så gäller garantin.
Tänk då på att det finns flera typer av krympslang, du ska ha en som det är ett klister i och det kommer att svälla ut när du värmer för krympning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.