Bergvärme är bra. Välj en modell med frekvensstyrd kompressor, de går tystare och mer effektivt. Mer skonsamt för kompressorn också. Nackdelen är att de är lite dyrare.
 
O Ola019 skrev:
Hej!

Ska antagligen bjuda på ett hus nu till veckan (Örebro). En träkåk byggd 1924 men renoverad och utbyggd under flera omgångar. 152 m² fördelat på två plan, ingen källare. Stor inglasad utedel som jag inte vet om den är inräknad, beskrivs som "vinterträdgård", men är likväl uppvärmd. Även en pool. Huset är primärt uppvärmt med vattenburna radiatorer som ser ut att va från 70-80 talet.

Idag sitter det en elpanna Nibe EVC 240 samt en Mitsubishi värmepump-luft/luft.

Siffrorna ur energideklarationen är följande under en 12 mån period (med två boende, vi är en familj på 4 personer):

  • El (vattenburen) - 24260 kWh
  • Värmepump-luft/luft (el) - 4000 kWh
  • Tappvarmvatten (el) - 3580 kWh
  • Energi för uppvärmning, tappvarmvatten, komfortkyla och fastighetsel - 31840 kWh
  • Hushållsel - 5073 kWh
  • Byggnadens energianvändning (Normalårskorrigerat värde) - 35322 kWh/år
  • Byggnadens primärenergianvändning : 56515 kWh/år

Energiprestanda (primärenergital): 316 kWh/m² ,år

Allt detta sammantaget känns DYRT, min första tanke är att det blir till att investera i en bergvärme direkt. Enligt en kalkylator på Nibe's hemsida skulle jag spara ca ~45.000 kr/år. Då är det ju lätt hemräknat på 4-5 år.

Så, finns det någon anledning att INTE göra det? Vad skulle alternativet vara? Jag tänker optimerad körning av bef. elpanna, lite "smarta" prylar, tilläggsisolera vinden, expansionskärl samt kanske en till Värmepump-luft/luft? Mycket av det kan man ju göra även med bergvärme.

All input är välkommen!
Det viktigaste du kan göra är att isolera och satsa på golvvärme, det i kombination med bergvärme och smart styrning gör att du trolyågen minskar energikostnaden med 85%
 
Som många/alla är inne på, kör på bergvärme om du har förutsättningarna, det vill säga berg i närheten, och det har nästan alla.

Vi fick 70 procent sänkt elräkning rakt av när vi slängde ut elpannan.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
O Ola019 skrev:
Hej!

Ska antagligen bjuda på ett hus nu till veckan (Örebro). En träkåk byggd 1924 men renoverad och utbyggd under flera omgångar. 152 m² fördelat på två plan, ingen källare. Stor inglasad utedel som jag inte vet om den är inräknad, beskrivs som "vinterträdgård", men är likväl uppvärmd. Även en pool. Huset är primärt uppvärmt med vattenburna radiatorer som ser ut att va från 70-80 talet.

Idag sitter det en elpanna Nibe EVC 240 samt en Mitsubishi värmepump-luft/luft.

Siffrorna ur energideklarationen är följande under en 12 mån period (med två boende, vi är en familj på 4 personer):

  • El (vattenburen) - 24260 kWh
  • Värmepump-luft/luft (el) - 4000 kWh
  • Tappvarmvatten (el) - 3580 kWh
  • Energi för uppvärmning, tappvarmvatten, komfortkyla och fastighetsel - 31840 kWh
  • Hushållsel - 5073 kWh
  • Byggnadens energianvändning (Normalårskorrigerat värde) - 35322 kWh/år
  • Byggnadens primärenergianvändning : 56515 kWh/år

Energiprestanda (primärenergital): 316 kWh/m² ,år

Allt detta sammantaget känns DYRT, min första tanke är att det blir till att investera i en bergvärme direkt. Enligt en kalkylator på Nibe's hemsida skulle jag spara ca ~45.000 kr/år. Då är det ju lätt hemräknat på 4-5 år.

Så, finns det någon anledning att INTE göra det? Vad skulle alternativet vara? Jag tänker optimerad körning av bef. elpanna, lite "smarta" prylar, tilläggsisolera vinden, expansionskärl samt kanske en till Värmepump-luft/luft? Mycket av det kan man ju göra även med bergvärme.

All input är välkommen!
Installera bergvärmepump.
Titta om du kan installera solceller.
Som någon annan skrev, titta över tätningen i fönster/dörrar så att det inte läcker ut värme den vägen.
Samt se vad du har för isolering på vinden.

Det är ungefär vad man kan göra.

Ett annat lite dyrare är att byta alla golven till golvvärme.
Fördelen är att man inte behöver ha lika hög värme i huset och huset kommer ändå att kännas varmare.
Detta eftersom värme stiger samt att om vi inte fryser om fötterna, så fryser vi mindre på överkroppen.
 
  • Gilla
lonanders
  • Laddar…
N NevynAfGotet skrev:
Installera bergvärmepump.
Titta om du kan installera solceller.
Som någon annan skrev, titta över tätningen i fönster/dörrar så att det inte läcker ut värme den vägen.
Samt se vad du har för isolering på vinden.

Det är ungefär vad man kan göra.

Ett annat lite dyrare är att byta alla golven till golvvärme.
Fördelen är att man inte behöver ha lika hög värme i huset och huset kommer ändå att kännas varmare.
Detta eftersom värme stiger samt att om vi inte fryser om fötterna, så fryser vi mindre på överkroppen.
Scop faktorn blir högre för bergvärmen vid golvvärme
 
Nu kommer jag in som en tråkig mytdödare. Golvvärme gör attdu sänker temperaturen inne med ca 1 grad. Det är inte mer än så. Och lägre framledningstemperatur ger något bättre cop. Men har man stora radiatorer gör det inte så stor temperaturskillnad. Dessutom ökar golvvärmen förlusterna neråt. Därför får du ofta en högre förbrukning med golvvärme om du inte har ett väl isolerat golv.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nu kommer jag in som en tråkig mytdödare. Golvvärme gör attdu sänker temperaturen inne med ca 1 grad. Det är inte mer än så. Och lägre framledningstemperatur ger något bättre cop. Men har man stora radiatorer gör det inte så stor temperaturskillnad. Dessutom ökar golvvärmen förlusterna neråt. Därför får du ofta en högre förbrukning med golvvärme om du inte har ett väl isolerat golv.
Man lägger norsk golvvärme i mellanbjälklaget!
Sen är det bra för att kunna styra effektuttaget från elnätet!
 
  • Gilla
Trieon93
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tappvatten el 3580? Låter vansinnigt högt. Två personer kan väl inte duscha bort så mycket?
Du får råd i tråden men bortsett från bergvärmen kan det vara bra att testbo en säsong och stänga av så mycket onödigt som möjligt. Det ser ut som om det inte bara är "husets fel" utan kanske mer de boendes slöseri med hög förbrukning.
här har du helt fel låter inte alls som mycket för varmvatten. ca 1/3 av en elpanna eller för den delen en värmepump brukar användas för varmvatten i ett normalt hushåll.

men energideklarationen är aldrig rätt man vet totala elförbrukningen resten är bara chablonsiffror som sätts in. man har inte olika mätare för hushållström och övrig elström. lite enklare när man har värmepump då man i dessa i de flesta nyare pumper kan se driftstimmar avseende värme respektive varmvatten sedan tillkommper spetsning via en elpatron som ingen kan reda ut om den värmen gått till vv eller uppvärmning.
 
N NoiseMaker skrev:
Bergvärme är bra. Välj en modell med frekvensstyrd kompressor, de går tystare och mer effektivt. Mer skonsamt för kompressorn också. Nackdelen är att de är lite dyrare.
Nackdelen med frekvensstyrda kompressorer är att de kan ge resonansljud i rörsystemet - särskilt i äldre hus
-Därför har de minskat i popularitet, men tanken är god
 
Fruktsallad
Den stora inglasade utedelen? Är det ett uterum som är isolerat och som de använder som ett riktigt rum? Om inte så kan du stänga till där framåt sept och öppna upp i april/maj. I min värld låter det helt galet att ha ett inglasat rum med golvvärme om det inte är byggt så det ska vara helt isolerat och tätt. Glaspartierna där måste ha otroligt bra klassning för du inte ska elda för kråkorna. Har ni rum så det räcker så stäng till det rummet och stäng av värmen där om det går. Badtunna känns också överkurs i min värld när det är minus ute. Hur ofta använder dom den? Om ni struntar i poolen och uterummet så kanske ni får ner kwh?

Om ni köper huset så se till att binda elpriset ett år och så får ni koll på hur mycket som går åt och vad nästa steg kan bli.
Mitt hus drar i princip noll på sommaren men herrejösses på vintern i jämförelse. Då pratar vi bara uppvärmning. Vi lever samma vinter som sommar så i vårt fall är det värmen som drar och kostar. Inte lampor, tv eller diskmaskinen. På detta så blir man kungligt skinnad av elbolag och annat i fasa avgifter och påslag. 1/3 kan du påverka med ett lågt elpris.. resten måste du betala ändå hur du än försöker snåla.
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Den stora inglasade utedelen? Är det ett uterum som är isolerat och som de använder som ett riktigt rum? Om inte så kan du stänga till där framåt sept och öppna upp i april/maj. I min värld låter det helt galet att ha ett inglasat rum med golvvärme om det inte är byggt så det ska vara helt isolerat och tätt. Glaspartierna där måste ha otroligt bra klassning för du inte ska elda för kråkorna. Har ni rum så det räcker så stäng till det rummet och stäng av värmen där om det går. Badtunna känns också överkurs i min värld när det är minus ute. Hur ofta använder dom den? Om ni struntar i poolen och uterummet så kanske ni får ner kwh?

Om ni köper huset så se till att binda elpriset ett år och så får ni koll på hur mycket som går åt och vad nästa steg kan bli.
Mitt hus drar i princip noll på sommaren men herrejösses på vintern i jämförelse. Då pratar vi bara uppvärmning. Vi lever samma vinter som sommar så i vårt fall är det värmen som drar och kostar. Inte lampor, tv eller diskmaskinen. På detta så blir man kungligt skinnad av elbolag och annat i fasa avgifter och påslag. 1/3 kan du påverka med ett lågt elpris.. resten måste du betala ändå hur du än försöker snåla.
Nej köp el med koppling till Nordpools timspotpris!
 
Du har redan fått många svar, har inte läst alla, men här är mitt råd, jag vet att det funkar, har gjort så här själv i mitt hus.
-Gå för bergvärme.
-Tilläggsisolera först eller kalkylera ditt brutto energibehov efter isoleringen, det gör att din bergvärme inte blir överdimensionerad.
Från min profil (samma som här) på Varmepumpsforum.com
"Signatur:2 vuxna i 150m2 enplansvilla med inredd vindsvåning byggd 1939 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt energiåtgången från 45 till 9MWh/år"
 
Redigerat:
Hej
Köpte ett enplanshus i Huddinge byggt 1963, 150+25 kvm. Vatteburen värme via elpanna och 2 st luft/luft värmepumpar. Angiven förbrukning av tidigare ägare; 34000 kWh per år. Bytte direkt till bergvärme och tilläggsisolerade taket med 400 mm ull.
Tog bort den ena värmepumpen, behöll en för kyla. Har sedan dess legat på mellan 14000-16000 kWh/år.
 
  • Gilla
lonanders
  • Laddar…
T T.O.R skrev:
Hej
Köpte ett enplanshus i Huddinge byggt 1963, 150+25 kvm. Vatteburen värme via elpanna och 2 st luft/luft värmepumpar. Angiven förbrukning av tidigare ägare; 34000 kWh per år. Bytte direkt till bergvärme och tilläggsisolerade taket med 400 mm ull.
Tog bort den ena värmepumpen, behöll en för kyla. Har sedan dess legat på mellan 14000-16000 kWh/år.
Ungefär samma här
 
T T.O.R skrev:
Hej
Köpte ett enplanshus i Huddinge byggt 1963, 150+25 kvm. Vatteburen värme via elpanna och 2 st luft/luft värmepumpar. Angiven förbrukning av tidigare ägare; 34000 kWh per år. Bytte direkt till bergvärme och tilläggsisolerade taket med 400 mm ull.
Tog bort den ena värmepumpen, behöll en för kyla. Har sedan dess legat på mellan 14000-16000 kWh/år.
Säger inget om huset, säger mer om personerna, 2 luftvärmepumpar borde vara snudd på lika effektiva som bergvärme, sen kan samma hus med olika personer skilja oerhört mycket, vi hade 8-9000kwh/år i vårt 141kvm från -71 med luftvärmepump, nya ägarna ligger på 25’, likamycket som huset vi hade före vi flyttade in, då endast direktverkande el..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.