Hej! Eftersom vi har bergvärme och därmed väldigt billigt varmvatten så har jag köpt en (Miele) diskmaskin med både kall och varmvatten anslutning. Nu funderar jag på om det finns några kökskranar/blandare som har avstängning för både kallt och varmt vatten? Jag har inte hittat någon. Ett alternativ kan ju vara att sätta två ballofix under bänken men jag är nyfiken på hur ni andra har löst samma problem?
 
A
Blir det billigare? Hur mycket vatten måste rinna till innan det kommer varmvatten ute kranen?
 
Erik_Hansson skrev:
Blir det billigare? Hur mycket vatten måste rinna till innan det kommer varmvatten ute kranen?
Att värma upp vatten med bergvärme istället för el är ungefär 80% billigare. Men den största vinsten är att du slipper tiden som det tar för tvättmaskinen att värma upp vattnet. Professionella maskiner har alltid anslutning för varmvatten.
 
A
Det var inte det jag menade.

Hur många liter vatten måste du tappa upp innan det kommer varmt vatten? Dessa liter måste maskinen ändå värma, samtidigt som du redan förlorat motsvarande eftersom vattnet redan var värmt en gång. En maskin behöver inte så många liter, att det är stor risk att det blir till ingen nytta.
 
En maskin som bara har 1 anslutning spelar det nån roll om det är varm eller kallvatten?

Kopplade in en diskmaskin åt en bekant och vi upptäckte att vattnet från kranen till diskmaskinen var varmvatten
 
Många tillverkare specar att det får vara max 25 graders vatten. Garantin gäller inte om man använder varmare vatten (ex. Bosch).

Maskindiskmedel använder enzymer för att bryta ned proteiner. Enzym bryts ned vid högre temperaturer och "arbetar" i början av diskcykeln när vattnet är kallt. Kör man på varmvatten direkt förstörs enzymerna innan de hunnit jobba.
 
  • Gilla
MagnusHome
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det var inte det jag menade.

Hur många liter vatten måste du tappa upp innan det kommer varmt vatten? Dessa liter måste maskinen ändå värma, samtidigt som du redan förlorat motsvarande eftersom vattnet redan var värmt en gång. En maskin behöver inte så många liter, att det är stor risk att det blir till ingen nytta.
Ditt resonemang bygger på att det inte tappas varmvatten i diskhon som sitter 8 dm från diskmaskinen. Vattnet ska färdas en sträcka av 8 dm i 15 mm grova rör. Jag uppskattar mängden vatten till mindre än en liter men tack för ditt svar. :)
 

Bästa svaret

H hempularen skrev:
Många tillverkare specar att det får vara max 25 graders vatten. Garantin gäller inte om man använder varmare vatten (ex. Bosch).
Stämmer säkert för vissa Bosch men inte generellt. Tittade i bruksanvisningen på första boschmaskinen jag ramlade över (Serie | 8 Helintegrerad diskmaskin 60 cm SBA88TD26E) och den klarar normalt varmvatten:

Utdrag ur bruksanvisning för diskmaskin med instruktioner för dricksvattenanslutning och angivna vattentryck och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


H hempularen skrev:
Kör man på varmvatten direkt förstörs enzymerna innan de hunnit jobba.
Det brukar alltid sägas så. I praktiken är jag inte så säker på att det stämmer. Kanske kyls varmvattnet ned tillräckligt av den kalla maskinen i diskprogrammets inledning, vad vet jag.

Jag har dock i närmare trettio års tid kört ett antal maskiner kopplade till varmvatten med mycket goda erfarenheter. Så kör på varmvatten säger jag!
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
A
M MagnusHome skrev:
Ditt resonemang bygger på att det inte tappas varmvatten i diskhon som sitter 8 dm från diskmaskinen. Vattnet ska färdas en sträcka av 8 dm i 15 mm grova rör. Jag uppskattar mängden vatten till mindre än en liter men tack för ditt svar. :)
Ja, jo om man spolat i vasken först så är det ju så. Hoppas mig tar det iaf en stund innan varmt vatten kommer om man inte använt på ett tag.

Oavsett tror jag att uppvärmningen ändå inte är så stor kostnad relativt i detta sammanhang.
 
T TheGame skrev:
En maskin som bara har 1 anslutning spelar det nån roll om det är varm eller kallvatten?

Kopplade in en diskmaskin åt en bekant och vi upptäckte att vattnet från kranen till diskmaskinen var varmvatten
Erik_Hansson skrev:
Ja, jo om man spolat i vasken först så är det ju så. Hoppas mig tar det iaf en stund innan varmt vatten kommer om man inte använt på ett tag.

Oavsett tror jag att uppvärmningen ändå inte är så stor kostnad relativt i detta sammanhang.
Du har säkert rätt. Men det kommer kännas bra för mig att jag har det enligt mig bästa sättet. Oavsett ekonomisk vinning eller ej så kommer det iaf att gå snabbare att diska vilket uppskattas :)
 
Erik_Hansson skrev:
Oavsett tror jag att uppvärmningen ändå inte är så stor kostnad relativt i detta sammanhang.
Utan att egentligen ha någon aning tror jag uppvärmningen är den största kostnaden vid en diskning. Vad har vi för kostnader? Spontant ser jag:
  • Slitage, avskrivning, service på maskinen
  • Diskmedel/spolglans/salt
  • Vattenkostnad
  • Elkostnad att värma vatten
  • Elkostnad för motorer och pumpar
Finns det andra kostnader? Procentfördelning?
 
A
Dom två första lär vara högst andel. Hur många kWh går åt för att köra en maskin?
 
A
M MagnusHome skrev:
kommer det iaf att gå snabbare att diska
Bara om det faktiskt kommer fram varmt vatten ;)
 
  • Gilla
Torsten Adalberth
  • Laddar…
Magnus E K
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det andra kostnader? Procentfördelning?
Sannolikheten för vattenläcka multiplicerad med hemförsäkringens självrisk.
Sannolikheten för maskinbrand multiplicerad med hemförsäkringens självrisk.
Sannolikheten för personskada (maskinen exploderar och skickar ut vassa delar) multiplicerad med självrisken för eventuell olycksfallsförsäkring.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Sannolikheten för vattenläcka multiplicerad med hemförsäkringens självrisk.
Sannolikheten för maskinbrand multiplicerad med hemförsäkringens självrisk.
Sannolikheten för personskada (maskinen exploderar och skickar ut vassa delar) multiplicerad med självrisken för eventuell olycksfallsförsäkring.
Kreativt! :) Undrar om Konsumentverket räknar på motsvarande sätt när de beräknar milkostnad för olika bilar... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.