F fiskbuggaren skrev:
Verkligen? Betong man vibbar beter sig nästan som en vätska och betong väger vad, 2,4 ggr så mycket per volym som vatten? (ur minnet). Trycket från utsidan borde väl vara motsvarande högre?
Skulle man gjutit en meter så är trycket på standardbetong drygt 30 kN/m2.
Så ja, ungefär tre gånger så högt tryck som vattnet skapar.
 
C C.Lundin skrev:
Skulle man gjutit en meter så är trycket på standardbetong drygt 30 kN/m2.
Så ja, ungefär tre gånger så högt tryck som vattnet skapar.
OK men är det bara om man vibbar betongen, såsom beskrivits innan. Om jag inte vibbar den utan bara häller ner den och trycker lite spår och hål i den, rör om lite grann?
 
B Bodil Palm skrev:
OK men är det bara om man vibbar betongen, såsom beskrivits innan. Om jag inte vibbar den utan bara häller ner den och trycker lite spår och hål i den, rör om lite grann?
Nej. Det är betongens rena tryck. Men det är ju i "rätt" konsistens och "rätt" vct, vilket inte gjutningarna som diskuteras här är.
 
Fast jag tycker ni blandar och ger olika saker här. Trycket från betongen beror ju på dess vikt. Inte hur man blandar den eller hur den hälls eller vad den får för konsistens.
 
C C.Lundin skrev:
Nej. Det är betongens rena tryck. Men det är ju i "rätt" konsistens och "rätt" vct, vilket inte gjutningarna som diskuteras här är.
OK jag har inte valt att ha torrbetong som ska ta fukt av marken utan blandar i en betongblandare, har lagt in en skuffa makadam också eftersom jag fick reda på lite sent att det ju inte är rätt kornstorlek på min sand som jag har tagit upp från poolhålet. Det ska vara grus som har annan konsistens på kornet. Sanden har tydligen runda korn. Men ja, så blir det när man "pular" själv hemma och inte har rätt kunskap, vilket man väl inte borde göra. Jag försökte googla på uttrycket lösblandad cement som används av företaget J&F som förslag till hur man stabiliserar runtom poolen innan man fyller på med jordmassorna, men kunde inte hitta något svar. Kanske är det samma sak som den där betongen som "klantat mig vid gjutning" använder.
 
A
B Bodil Palm skrev:
Det är ju nästan 30.000 liten i min pool vilket blir ett rejält vattentryck som står emot betongen.
Vattentryck fungerar inte så.
 
C C.Lundin skrev:
Skulle man gjutit en meter så är trycket på standardbetong drygt 30 kN/m2.
Så ja, ungefär tre gånger så högt tryck som vattnet skapar.
Ni har givetvis rätt i att densiteten påverkar, jag snöade in mig på hydrostatiskt tryck vid lös konsistens.

Dock hjälper vattnet till att minska trycket på tanken. Tillsammans med att gjuta med långsam stigning bör det inte vara en problem i praktiken då betongen längre ner börjar gela och bära successivt. Ju högre betongkvalitet desto fortare går processen.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Vattentryck fungerar inte så.
Nej jag har förstått det nu efter tidigare svar från medlemmen jonaserik "vatten som finns i n plastpool strävar p.g.a. trycket även ut mot sidorna, är det då mycket slapp och så spänt att det står emot, tänk dig att fylla en plastpåse med vatten så ser du, den är slapp, samma sak händer med tyck från utsidan i poolen"
Men du får gärna fylla på med kunskap.:)
 
S Stefan1972 skrev:
Fast jag tycker ni blandar och ger olika saker här. Trycket från betongen beror ju på dess vikt. Inte hur man blandar den eller hur den hälls eller vad den får för konsistens.
Trycket från betongen beror på temperatur, stighöjd, konsistens och densitet.
Sen att du tycker annorlunda är en annan sak...
 
C C.Lundin skrev:
Trycket från betongen beror på temperatur, stighöjd, konsistens och densitet.
Sen att du tycker annorlunda är en annan sak...
det är väl en definitionsfråga antar jag? vikten är ju densiteten på sätt och vis och konsistensen hänger också ihop med densiteten om man nu inte gjuter med blyhagel då för då kan man ju få en ganska lös konsistens med hög densitet. Höjden på gjutningen ger ju av naturliga skäl mer vikt såklart. Svårt att komma ifrån.
 
A
B Bodil Palm skrev:
Nej jag har förstått det nu efter tidigare svar från medlemmen jonaserik "vatten som finns i n plastpool strävar p.g.a. trycket även ut mot sidorna, är det då mycket slapp och så spänt att det står emot, tänk dig att fylla en plastpåse med vatten så ser du, den är slapp, samma sak händer med tyck från utsidan i poolen"
Men du får gärna fylla på med kunskap.:)
Förstod inte riktigt ditt resonemang där. Vattnets tryck beror på höjden. Det är ingen skillnad i tryck mot sidorna eller botten om du jämför en 30 meter bred pool mot en som är 2 meter bred om båda är lika djupa.
 
A
S Stefan1972 skrev:
det är väl en definitionsfråga antar jag? vikten är ju densiteten på sätt och vis och konsistensen hänger också ihop med densiteten om man nu inte gjuter med blyhagel då för då kan man ju få en ganska lös konsistens med hög densitet. Höjden på gjutningen ger ju av naturliga skäl mer vikt såklart. Svårt att komma ifrån.
Konsistensen kan väl påverka iom att väldigt torr betong är mer eller mindre självbärande. Annars är det ju som en vätska och höjden påverkar trycket.
 
Riktigt, därför är stighöjd avgörande. Det värsta för en form är lös konstisens och snabb stigning av gjutfront, då får man nästan vattenpelare i formen innan betongen längre ner börjat gela.
 
S Stefan1972 skrev:
det är väl en definitionsfråga antar jag? vikten är ju densiteten på sätt och vis och konsistensen hänger också ihop med densiteten om man nu inte gjuter med blyhagel då för då kan man ju få en ganska lös konsistens med hög densitet. Höjden på gjutningen ger ju av naturliga skäl mer vikt såklart. Svårt att komma ifrån.
Nej, det är inte en definitionsfråga.

Konsistensen för betong hänger inte ihop med densiteten. Eller jo, det gör den, men precis tvärtom mot hur du tänker. Ju mer vatten eller superplasticerare man har i betongen, desto lösare blir den. Ju lösare den blir desto lägre blir dess densitet. Detta eftersom vatten och även superplasticerare har lägre densitet än vad övriga beståndsdelar i betongen har.

Konsistensen har dock i allra högsta lag att göra med trycket betongen kommer utöva på formen. En lösare betong utövar ett högre tryck än en fastare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.