Jag har läckande påskjutsventiler för inkommande vatten, läcker både öppet som stängd.
Vill därför byta vattenmätarkonsoll, samt ventiler.

Huset är byggt 69, med inkommande vatten i 36 mm kopparrör, enligt bild.

Vattenmätarkonsoll och påskjutsventiler med mätningar antecknade, läckande, behöver byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan lyder alltså: Vilka grejer behöver jag?
Vad jag tror jag skulle behöva är följande (exempelvis):

36 mm koppar från gatan - > Förminskning 42>36 mm -> Klämringskoppling 42/40R -> bussning utv G40>inv G25 -> vattenmätarkonsoll G25/22 mm kläm -> 22 mm kopparrör -> vinkel 22mm klämring -> 22 mm kopparrör -> förminskning 42>22 mm -> Klämringskoppling rak 42 mm -> Förminskning 42>36 mm -> 36 mm koppar in i huset.


Problemet är att jag inte hittar dessa grejer på lämplig nätbutik (hittar lite här och där, men sällan allt jag behöver, och inte heller på samma butik...). Jag vill ha en vattenmätarkonsoll, antingen rak/rak, eller vinkel/rak, de flesta man hittar på nätet är vinkel/vinkel. Dessutom svårt att få tag i delar som passar 36 mm kopparrör, även om jag hittat förminskning 42>36. Hittar inte en bra övergång från 22 mm till 36 (ev via 42 mm klämring).

Nån som har tips? Gör jag det onödigt komplicerat, finns det bättre lösningar?
 
gstv gstv skrev:
Jag har läckande påskjutsventiler för inkommande vatten, läcker både öppet som stängd.
Vill därför byta vattenmätarkonsoll, samt ventiler.

Huset är byggt 69, med inkommande vatten i 36 mm kopparrör, enligt bild.

[bild]

Frågan lyder alltså: Vilka grejer behöver jag?
Vad jag tror jag skulle behöva är följande (exempelvis):

36 mm koppar från gatan - > Förminskning 42>36 mm -> Klämringskoppling 42/40R -> bussning utv G40>inv G25 -> vattenmätarkonsoll G25/22 mm kläm -> 22 mm kopparrör -> vinkel 22mm klämring -> 22 mm kopparrör -> förminskning 42>22 mm -> Klämringskoppling rak 42 mm -> Förminskning 42>36 mm -> 36 mm koppar in i huset.


Problemet är att jag inte hittar dessa grejer på lämplig nätbutik (hittar lite här och där, men sällan allt jag behöver, och inte heller på samma butik...). Jag vill ha en vattenmätarkonsoll, antingen rak/rak, eller vinkel/rak, de flesta man hittar på nätet är vinkel/vinkel. Dessutom svårt att få tag i delar som passar 36 mm kopparrör, även om jag hittat förminskning 42>36. Hittar inte en bra övergång från 22 mm till 36 (ev via 42 mm klämring).

Nån som har tips? Gör jag det onödigt komplicerat, finns det bättre lösningar?
Gå in på Rinkaby Rör jaj vet att de har vad du söker
 
7 7610 skrev:
Gå in på Rinkaby Rör jaj vet att de har vad du söker
Hade det varit så enkelt hade jag redan handlat :)

Länka gärna till grejerna jag behöver.

Hittar tex inte Vattenmätarkonsol med ventiler rak/rak eller vinkel/rak. Hittar inte någon kopplingsdel/förminskning för 36 mm kopparrör.
 
Gå i och sök på Rinkaby Rör så får du fram en katalog över alla rör som finnes
 
7 7610 skrev:
Gå i och sök på Rinkaby Rör så får du fram en katalog över alla rör som finnes
:rolleyes: Läs mitt svar igen. De grejer jag behöver finns inte där. Därav denna tråd...
 
Redigerat:
X xLnT skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Verkar inte som om Rinkaby Rör har kopplingar för 36mm öht.
Normalt hade du antingen fått köpa en 42mm koppling och en 42/35 + en 42/36 eller så finns det raka klämringskopplingar med 36 Dy i ena sidan och 35 Dy i andra och en gå ifrån det.
Tack för svar. Det verkar som att jag är rätt ute med mina farhågor, dvs, det är inte ett superlätt problem att lösa. Märkligt kan tyckas, då mitt hus inte borde vara unikt.

Jag får söka vidare, och köpa produkter från olika butiker och hoppas jag får ihop det! (eller ringa en rörmokare)
 
Min erfarenhet efter en större egenjobb med utbyte av vattensystemet var att båda nätbutikerna velltra och vvsobygg var villiga att sälja varor som de inte hade i sin nätbutik. Om du har Rsk-nummer (kika på rskdatabasen) så kan du ju maila dem. Jag tror de dropshippar från sin grossist, så om grossisten har det så kan det nog funka.
 
Staffans2000
Varför inte bara byta ventilerna?

Man skall inte joxa till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.