Hej alla husexperter!
Jag har några frågor kring vårt hus, från början byggt runt 1900 (därefter tillbyggt i etapper). Vi har bott här i några år och gjort vissa förbättringar på fasad men källaren har vi blundat lite för. Under det senaste året (?) har vi noterat bubblor i färgen på källarväggar, speciellt den ena som även är extra utsatt för fukt utifrån (ligger mot en sluttande bergshäll). Hög luftfuktighet (historiskt 60-80 %). Rådfrågade en besiktningsman som menade att färgen var felaktig (plastfärg), därmed kunde inte väggarna andas. Så vi ska nu ta bort all färg och måla med korrekt källarfärg. Pust!

Till saken hör att besiktningsmannen avrådde från dränering pga gammalt hus (riskerar sättningar). Det finns någon form av uråldrig dränering sedan gammalt, men den är säkert mer än 25 år gammal. Vi har nu införskaffat bra avfuktare (Woods). Efter att ha skrapat bort en del av färgen manuellt (främst i nederkant på källarväggen) noterar vi att betongen/putsen är fuktig. Golvvärme finns i källaren, som vi nu har på hela tiden (rätt eller fel?)

Så, några frågor till alla husexperter:
  1. Tror ni det räcker att ta bort all färg och puts, avfukta utav bara den, låta väggarna torka upp (man kan ju hoppas att det fungerar) och sedan måla med rätt färg? Eller är dränering enda lösningen?

  2. Om man nu verkligen måste dränera; kan man dränera enbart den (mest fuktiga) sidan av huset? Eller måste man köra hela? Vill helst inte...

Värt att nämna: vi vill använda källaren som sovrum...

Tack på förhand.
 
sovrum i en sån källare skulle jag avråda ifrån. Är det gjutet i betong så går det såklart att dränera men man kommer aldrig ifrån att golv är oisolerat och lättare fukt och lukt kan alltid dyka upp. isåfall ska man ju bygga med ventilerade golv och väggar och hela det paketet men det är ju inte bara det heller.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
sovrum i en sån källare skulle jag avråda ifrån. Är det gjutet i betong så går det såklart att dränera men man kommer aldrig ifrån att golv är oisolerat och lättare fukt och lukt kan alltid dyka upp. isåfall ska man ju bygga med ventilerade golv och väggar och hela det paketet men det är ju inte bara det heller.
Hej Stefan, tack för svar. Helt sant; golvet kan ju fortfarande bli fuktigt pga marken (betongplattan i grunden). Men vi har ju som sagt golvvärme och det luktar ingenting egentligen. :thinking:
 
fast du har väl inte golvvärme i källaren där du ska ha det ev sovrummet eller hur menar du?
 
S Stefan1972 skrev:
fast du har väl inte golvvärme i källaren där du ska ha det ev sovrummet eller hur menar du?
Jo, golvvärmen är installerad under klinkers i rummet som är (ska vara) sovrum. Men ena väggen är klart fuktig och den tänker vi torka ut med luftavfuktare (samt ta bort all felaktig färg), Hoppas på ok inomhusmiljö utan att behöva dränera (enbart avfukta och måla om med korrekt färg).
 
Den typen av källare är inte byggd för att bo i. Att den är kall och fuktig är således inte egentligen ett fel, utan det den är konstruerad för. Är det ert eget sovrum kan det väl gå an, men jag skulle avråda från att placera barnrum där.

Utan att säga något om sättningsrisken: 25 år gammal dränering låter för övrigt relativt nytt på ett 120 år gammalt hus, då är det ju ändå gjort med avsikt att man ska nyttja källaren som bostadsdel antar jag. Har ni trots detta behov av att göra om det låter det rimligt att fokusera på den mest fuktutsatta väggen – allt måste inte vara lika.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den typen av källare är inte byggd för att bo i. Att den är kall och fuktig är således inte egentligen ett fel, utan det den är konstruerad för. Är det ert eget sovrum kan det väl gå an, men jag skulle avråda från att placera barnrum där.

Utan att säga något om sättningsrisken: 25 år gammal dränering låter för övrigt relativt nytt på ett 120 år gammalt hus, då är det ju ändå gjort med avsikt att man ska nyttja källaren som bostadsdel antar jag. Har ni trots detta behov av att göra om det låter det rimligt att fokusera på den mest fuktutsatta väggen – allt måste inte vara lika.
Bra svar, tack! Vi har inte för avsikt att bygga ett badrum, bara ett extra rum (sovrum för tonåringen..). Just nu skrapar vi bort färg som går att skrapa bort, resten tar vi med lämplig maskin. Finns vissa avlagringar, smakade (!) lite på det och det var salt (saltavlagringar?). Säkert helt fel att smaka men så blev det det.
;-)
 
B Beginner10 skrev:
Bra svar, tack! Vi har inte för avsikt att bygga ett badrum, bara ett extra rum (sovrum för tonåringen..). Just nu skrapar vi bort färg som går att skrapa bort, resten tar vi med lämplig maskin. Finns vissa avlagringar, smakade (!) lite på det och det var salt (saltavlagringar?). Säkert helt fel att smaka men så blev det det.
;-)
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den typen av källare är inte byggd för att bo i. Att den är kall och fuktig är således inte egentligen ett fel, utan det den är konstruerad för. Är det ert eget sovrum kan det väl gå an, men jag skulle avråda från att placera barnrum där.

Utan att säga något om sättningsrisken: 25 år gammal dränering låter för övrigt relativt nytt på ett 120 år gammalt hus, då är det ju ändå gjort med avsikt att man ska nyttja källaren som bostadsdel antar jag. Har ni trots detta behov av att göra om det låter det rimligt att fokusera på den mest fuktutsatta väggen – allt måste inte vara lika.
Ursäkta, nu såg jag att du skrev barnrum. Vad anser du är riskabelt med ett sovrum av denna typen?
 
Det största problemet är ventilationen, att se till att man får ner tillräckligt med frisk luft. Ett angränsande problem till det är radon, då radonhalterna normalt är högst i källaren. Likaså finns diverse mögelrisker om det är för fuktigt.

Inget är saker som inte går att lösa, men man bör tänka till vilka specifika risker man har innan man stuvar undan barnen under jord.

Sen finns det förstås uppsidor också, svalt och skönt på sommaren samt ofta lite mer ostört.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det största problemet är ventilationen, att se till att man får ner tillräckligt med frisk luft. Ett angränsande problem till det är radon, då radonhalterna normalt är högst i källaren. Likaså finns diverse mögelrisker om det är för fuktigt.

Inget är saker som inte går att lösa, men man bör tänka till vilka specifika risker man har innan man stuvar undan barnen under jord.

Sen finns det förstås uppsidor också, svalt och skönt på sommaren samt ofta lite mer ostört.
Bra input. Radon har vi uppmätt, inget alarmerande där. Ventilationen ser vi över just nu pga s.k självdrag (behöver förbättras). Fördelarna är just de som du nämner: en dröm att sova där på sommaren! Optimalt sovrum utifrån den aspekten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur är golvvärmen lagd? Golvvärme i en oisolerad betongplatta är en riskkonstruktion som ökar fuktvandringen från marken.

"Om du lägger golvvärme i ett källargolv med dålig grundisolering så värms marken under källaren upp. Fukten transporteras från den varma marken under huset och upp till källarväggens insida. "
[länk]

[länk]
Bra fråga. Vet ej pga att det var förra ägaren som la denna.
 
Såhär ser eländet ut just nu. Vi har alltså tagit bort en del färg (och puts?) som satt löst. Mörka partier. Har en avfuktare som går nu. Kan det hjälpa tro?
 
  • Vägg med borttagen färg och puts som visar mörka fläckar, med avfuktare i användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.