Hej,
Jag har nyss haft en plåtslagare hemma på löpande kostnad. Jag hade fått en uppfattning( av en annan plåtslagare) om hur lång tid arbete skulle ta, men naturligtvis stämde den inte alls. Jobbet bestod av att
1: Klä in en skorsten(40x40, 160 hög på dalsidan, 23 graders lutning), tillverka kragen mot betongpannorna
2: Klä om en ventilationshuv( 50x50, 70 hög på dalsidan, 23 graders lutning) samt ny krage mot betongpannorna.
Ingen av behövde någon ny topp, utan avsluten uppåt var raka. Kragen mot underlagspappen fanns redan.
Jag är nöjd med jobbet, men däremot är det som alltid, man känner sig lite lurad på de dålda timmarna, tiden i verkstaden.
Därför undrar jag om det finns någon som kan uppskatta om 11 timmars verkstadsjobb verkar rimligt för att tillverka ovanstående? Slutmonteringen tillkom med 5 timmar,plus restid. Sammanlagt har jag fått betala för 22,5 timme för att klä en skorsten och en ventilationshuv om man räknar in restid och mätning.
Utan att nämna något timpris, så kan ju säga att det blev betydligt dyrare än jag räknat med, men så är man ju snål också...
Är timmarna rimliga, eller har jag anledning att känna mig lurad?
 
Hej !
begärde du inte in offert från 2 olika i alla fall?

mvh// Goerana
 
Nej, jag hade inte tiden. Jag hade bokat en plåtslagare med bra referenser och fått en prisuppskattning, men denne plåtslagare behagade inte att dyka upp, sista samtalet med honom så hoppades han att han skulle hinna före jul(detta var i början av november). Jag gissar att det är så om man har större jobb, att vi villaägare kommer lite i kläm. Jag försökte att få tag i några andra lokala plåtslagare, men där var bara telefonsvarare och svarade på mina meddelanden gjorde de inte. När jag äntligen fick tag på en som dessutom kunde göra det snabbt om man tog det löpande, då kände jag mig tvungen att slå till, då vintern just hade dykt upp...
Jag vill påpeka att jag är nöjd med jobbet, men det kostade mig ca 5.000 mer än jag tänkt mig, vilket kanske kan tyckas vara småpotatis, men inte för mig, inte just nu i alla fall. Kanske var det jag som hade en felaktig bild av vad det borde ha kostat, men det var det jag ville veta med den här tråden.
Som de flesta andra trådar här på forumet så handlar mycket om att vara efterklok. Läxan jag lärde mig på det här var inte det här med att ta in offerter, utan följande:
Vänta inte i 8 veckor på en bra plåtslagare med bra referenser för då kan det bli panik när även han uteblir... Anlita istället någon seriös som kan göra det hyfsat snabbt. Då kan man få tid att fundera på alternativen om det skulle bli knas...
 
Har haft en plåtis hemma som tillverkat och monterat överbeslag och underbeslag till vår skorsten. Fakturerad 5 timmar, helt ok tycker jag. :)
 
Jag kan inte bedöma kostanden då jag inte gjort något liknande själv. Vad kom ni överens om innan fick du någon prisuppgift av den plåtis som gjorde jobbet?Prisuppgifter ska hållas och får diffa på max 5% tror jag. Fråga vad prishöjningen beror på ifrågasätt om så mycket tid verkligen kunnat gå åt! Om du inte får tillfredsställande svar bestrid (skriftligt) fakturan. Betala inte mer än du måste bara för att slippa bråka - det är ju det hela branschen lever på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.