Är det någon som har erfarenhet av att leta efter el/telekabel med metalldetektor.
Tänker då på en vanlig modell typ Jula.
 
Skulle säga att det kan bli svårt att få ett bra resultat med en lågprisdetektor.
Om du relativt säkert vet var kabeln går kanske du kan få fram ett resultat från detektorn, men var beredd på att dessa grejor är instabila och kan ge ett osäkert resultat.
Funkar bra för större metalldetaljer som ventiler och brunnslock mm.
 
Inte för att jag bryr mig i hur du gör. Men det kan vara värt att veta att all användning av metalldetektor kräver godkännande av länsstyrelsen. Ganska fjantigt regelverk som jag tror motverkar dess syfte givet erfarenheter från andra länder. Men nu vet du i vart fall vad som gäller! :)
 
tommib
Det är nog väldigt svårt att leta efter en kabel med metalldetektor om inte kabeln ifråga är larvigt grov. Som Ntek skriver så är det dessutom tillståndspliktigt.

Vad föranleder frågan? Det är ibland bättre att beskriva vad man vill uppnå så slipper andra gissa.

Om jag ändå ska gissa och tänka att du vill lokalisera en kabel på din fastighet inför grävarbeten så är det bättre med riktig kabelsökutrustning, vilket brukar involvera en tonsändare. Detta går kanske att hyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.