hahalj
PNO PNO skrev:
Går och går. Min fiberfixare hade ett meterlångt borr på sådär 10mm som galant fixade mina källarmurar av natursten och kalkbruk. Han jobbade å andra sidan nästan bara i ett område med en massa äldre bebyggelse, så han var väl van. Själv har jag bara borrat betydligt grövre hål i väggarna och stött på problem varje gång.

Har du källare så tycker jag definitivt du ska gå in den vägen. Ger mycket frihet för framtida förändringar.[bild]
Här under källartrappan tror jag exempelvis att jag ytterst sällan kommer möblera om.
Snyggt! Men jag är väldigt tveksam till att borra i vår grundmur, den är minst 70-80 cm tjock.
 
Håller med alla som tycker källare och yttervägg. Så lite fiber som möjligt inne i huset då man ser alla trådar här där man försökt flytta inkommande och haft sönder fibern. Visst är inkommande med sedan en villapatch så funkar det ju att flytta in mediakonverteraren då det är lätt att flytta den delen men då är det första kopplingspunkt som ska vara på yttervägg där man inte räknar med ombyggnation.
Ev skulle jag kunna tänka mig att dra den samma väg som inkommande el hela vägen till centralen för ska man göra ändringar där är inte fibern mm det stora jobbet iaf.
 
hahalj
snuttjulle snuttjulle skrev:
Håller med alla som tycker källare och yttervägg. Så lite fiber som möjligt inne i huset då man ser alla trådar här där man försökt flytta inkommande och haft sönder fibern. Visst är inkommande med sedan en villapatch så funkar det ju att flytta in mediakonverteraren då det är lätt att flytta den delen men då är det första kopplingspunkt som ska vara på yttervägg där man inte räknar med ombyggnation.
Ev skulle jag kunna tänka mig att dra den samma väg som inkommande el hela vägen till centralen för ska man göra ändringar där är inte fibern mm det stora jobbet iaf.
Tyvärr är elcentralen på övervåningen allra längst bort från dit kablage ska gå så det känns inte som ett alternativ här.
I källaren är fortfarande naturstensgrunden ett hinder, ska se vad grävaren tror, men han är nog inte den rätte att veta detta då han inte installerar fiber. Det är upp till mig att säga vart jag vill ha in den.
Annars är det nog hallen som är förstahandsvalet just nu.
 
Hur gick det...?

Med Telia Öppen fiber och Telia fiberTV räcker det med tex En styck 1Gbit/s Cat6 ansluten i mediafördelarboxens första LAN1 porten (röd) som dras till Telias router. Enligt länk, så uppdateras routern automatiskt.

Har man någon annan router måste den klara av VLAN taggning och då konfigurerar man VLAN id själv för att få ut TV på en LAN port på routern.
Samma gäller väl andra TVoperatörer.

Vill man inte ha Telia och deras prylar eller inte vill pilla själv får man dra en extra kabel för TV.

Har du dubbeluttag vid TVn som går till routern?
 
hahalj
blackarrow blackarrow skrev:
Hur gick det...?
...
Har du dubbeluttag vid TVn som går till routern?
Grävarna är inte klara än, men de menade att det inte bör vara något problem att ta sig in genom grundmuren. Vi bestämde att de gräver ner ducten fram till tänkt genomföring genom grunden så får vi se. Men det är inte de som gör det jobbet så vi får väl se vad fiberinstallatörerna säger, när de väl dyker upp. Finns alternativ om de säger nej till att borra där.

Kommer inte låsa mig till Telia:s hårdvara, har inte bestämt än vilken operatör det blir. Men jag vill ha full kontroll på mitt egna nätverk.

Gammalt hus här, finns inga nätverksuttag, allt är egentillverkat kablage med enkla kontakter i resp. ände. Allt ligger utanpå väggar i kanaler utmed listerna. Jag vet, hade varit mycket bättre att fräsa in dem i väggen men det får bli vid nästa större renovering.

Så här tänker jag installationen skulle kunna se ut med placering av apparater och dragning av kablage. Jag har baserat denna lösning på ett MESH-nätverk med tre noder, det kommer spara en del kablage på ffa entrévåningen. Kablage märkta med * är nya som inte finns idag.

Källarvåning, med fiberdosa och mediaomvandlare:
Ritning över källarplan med planerad fibernätverksinstallation, mediaomvandlare och NAS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entrévåning:
Planritning av entréplan i ett hus med utmärkt MESH-nätverksinstallation, inklusive fiber-TV, switchar och datorposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre plan:
Planritning med markerade nätverksinstallationer, inklusive router, MESH-noder och datorer i ett flervåningshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
C Choom skrev:
Spara in på lite kabeldragning och sätt mediaomvandlaren på övre planet där du ska ha routern. [länk]

Fast du får då dra kabeln till TV upp dit istället för till källaren, men verkar smidigare eftersom du verkar gå den vägen ändå med kablaget.
Ja det är en bra idé. Jag funderade ett varv till, kanske det ändå är bättre då att sätta fiber-boxen på samma våningsplan, se "Fiberbox-alternativ" nedan. Blir ännu enklare med fiberkabeln till mediaomvandlaren då.
Nackdelen då blir att det syns mer av fibern på fasaden... :thinking:

Källarvåning:
Ritning över källarplan med markerade fiberinstallationer och position för fiberboxen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entrévåning:
Planritning av entréplan med markerade positioner för fiber-TV, switch, och MESH-enheter i ett smart hem-nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre plan:
Husritning som visar placering av fiberbox, fiberkabeldragning och nätverksenheter inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad:
Illustration visar en föreslagen fiberkabeldragning på en gul husfasad, markerad med en blå linje över flera våningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och som jag redan påpekat får du den på fasaden kommer den ev behöva flyttas på i framtiden. Då det ska målas och skrapas färg eller liknande.
 
hahalj
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och som jag redan påpekat får du den på fasaden kommer den ev behöva flyttas på i framtiden. Då det ska målas och skrapas färg eller liknande.
Ja så är det. Kanske om jag plockar bort en lockbräda och fibern ligger under? :thinking:
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
In i källaren med fiberanslutningen. Sätt en patchpanel där. Från panelen drar man sedan 2st kablar till all rum/punkter som skall ha anslutning. Från fiberswitchens wan-port patchar man in på uttaget till routerns wan-port (plan 2). Routerns lan-sida patchas sedan tillbaka till panelen i källaren. Där kan man sedan nyttja en switch för att sprida lan-nätet om man behöver. Ip-tv patchas sedan rakt in till de rum som behöver det från fiber-switchen.

Alternativt i ditt fall så kan man sätta en patchpanel på plan 2 och koppla in allt till routerns lan-sida där. Men man behöver fortfarande köra dubbla(trippla) kablar ner till källaren/plan 1 och ip-tvn skulle ju fortfarande behöva komma därifrån. Enligt mig så är ju poängen med hus att man kan göra saker ordentligt och i detta fall så skulle man kunna koppla ett framtidssäkert överskådligt stjärnnät med källaren som knytpunkt.

Om det är omständigt att få fram kablar kolla om det inte finns några gamla telefonerör eller antennrör som skulle gå att återvinna. Jag ser på bilden att ni har en parabol så något som landar vid tvn måste det ju finnas där. Sen rummet med mesh-3 på plan 1, där borde man ju kunna ta sig genom golvet i väggen ner till källaren.

Att hålla på med mesh-nätverk tycker jag man ska bespara sig. Om man lägger ner arbetet med att kabla upp allt ordentligt så att man endast behöver ha en trådlös router så kommer man bespara sig en framtid med strulande elektronik. Bråkande wifi håller jag på med dagligen. Väl kopplade kablar har jag aldrig stött på problem med. Har man barn som spelar datorspel är även kablade anslutningar att föredra.
 
hahalj
M merbanan skrev:
In i källaren med fiberanslutningen. Sätt en patchpanel där. Från panelen drar man sedan 2st kablar till all rum/punkter som skall ha anslutning. Från fiberswitchens wan-port patchar man in på uttaget till routerns wan-port (plan 2). Routerns lan-sida patchas sedan tillbaka till panelen i källaren. Där kan man sedan nyttja en switch för att sprida lan-nätet om man behöver. Ip-tv patchas sedan rakt in till de rum som behöver det från fiber-switchen.

Alternativt i ditt fall så kan man sätta en patchpanel på plan 2 och koppla in allt till routerns lan-sida där. Men man behöver fortfarande köra dubbla(trippla) kablar ner till källaren/plan 1 och ip-tvn skulle ju fortfarande behöva komma därifrån. Enligt mig så är ju poängen med hus att man kan göra saker ordentligt och i detta fall så skulle man kunna koppla ett framtidssäkert överskådligt stjärnnät med källaren som knytpunkt.

Om det är omständigt att få fram kablar kolla om det inte finns några gamla telefonerör eller antennrör som skulle gå att återvinna. Jag ser på bilden att ni har en parabol så något som landar vid tvn måste det ju finnas där. Sen rummet med mesh-3 på plan 1, där borde man ju kunna ta sig genom golvet i väggen ner till källaren.

Att hålla på med mesh-nätverk tycker jag man ska bespara sig. Om man lägger ner arbetet med att kabla upp allt ordentligt så att man endast behöver ha en trådlös router så kommer man bespara sig en framtid med strulande elektronik. Bråkande wifi håller jag på med dagligen. Väl kopplade kablar har jag aldrig stött på problem med. Har man barn som spelar datorspel är även kablade anslutningar att föredra.
I den bästa av världar så javisst... i vårt gamla hus finns inga tillgängliga rör, varken för telefon- eller antennkablar, allt är spikat på vägg, lagt i utanpåliggande kabelkanaler eller i vissa fall borrat genom bjälklag och kablar dragna rätt igenom. Flera väggar är gjorda av massivt trä (!) eller betong (murstock) och helt omöjliga att dölja något inuti. Men absolut är det möjligt att tänka igenom detta bättre. Det viktigaste nu är att bestämma var fibern ska in i huset. Källaren, ja, det kanske är det bästa trots allt. Men ingen kan säga med säkerhet att vår fiberinstallatör tycker det är en bra idé att borra rakt igenom vår granitstensgrund på 70-80 cm, då måste jag ha en alternativplan.
Ett mesh-nätverk blir det oavsett hur jag drar kablar, har trådlös router och repeater idag som fungerar halvtaskigt. Har alltför många trådlösa prylar som ska funka 24/7/365.
 
hahalj
Ok, fibern in i källaren. In med patchpanel, switch och flytta ner routern i källaren. Gör om alla kablage.
Gå upp från källaren genom bjälklag in i garderob med fiber-TV och 5 st LAN-ethernet, dra vidare 3 st LAN-ethernet genom tak i vardagsrummet där det redan är ett hål i bjälklaget, upp i garderob på övervåningen och sedan ut till datorer och primär Mesh-puck. Kanske jag slänger in ett par extra kablar om fler anslutningar behövs i framtiden.

Det kan nog bli bra. Mer jobb med kablage, men nåt ska man ju pyssla med till hösten...

Källare:
Schematisk bild av en källarplan med markerade installationer för fiber, switch, router och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entrévåning:
Diagram över en husplan med uppmärkta kablar för fiber-TV, LAN-ethernet och placering av switch och mesh-noder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåning:
Ritning över våningsplan med markerade LAN-ethernetkablar och placering av datorer samt en Mesh-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Routern kan ju som sagt sitta någonstans i huset på ett bra ställe (plan 1 vardagsrummet t ex), kanske en centralt placerad wifi-router kan täcka hela huset? Men då måste man ju som sagt ner tillbaka till switchen vid panelen igen.

Hursomhaver så ser denna struktur mycket flexibel och överskådlig ut. Bara att börja jaga tag i utrustning och vänta på fiberinstallatörerna.
 
hahalj
M merbanan skrev:
Routern kan ju som sagt sitta någonstans i huset på ett bra ställe (plan 1 vardagsrummet t ex), kanske en centralt placerad wifi-router kan täcka hela huset?
Har idag en Asus RT-AC66 ungefär där MESH-1 sitter samt en extender i vardagsrummet, det fungerar inget vidare, massor av blinda fläckar som inte går lösa. Så Asus:en blir degraderad till att bara vara trådad router med brandvägg, vpn osv, det duger den utmärkt till för mina behov. Då passar den bättre i källaren.
Sen får MESH-nätet ta den trådlösa biten.
 
https://wikidevi.com/wiki/ASUS_RT-AC66U -> BCM4360

Det där wifi-chippet är lite trött med dagens mått mätt. Kablat håller routern sig dock fortfarande bra. Du har nog valt rätt lösning för dina behov och med befintlig utrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.