Började med att laga lite sprickor för att testa. Knacka lös o gröpte ur ordentligt och fyllde i på djupet sen, antar det är så man gör och inte bara drar rätt över sprickorna ?

Menndet blev kladdigt och fult som fan resultatet men säkert fungerande. Tips på hur man sölar mindre? Vatten runt om ??
 
Fogat och klart, då återstår att se om de spricker igen..

Har noterat liknande sprickor på husets andra hörn, inte i närheten av storlek, ser även att det är fogat igen och att 2 av dom har släppt. Betyder det att de för sig eller kan de vara dåligt fogat? Hur kontrollerar jag det.

Även: kan fasaden röra dig med årstiderna och så påverka sättningsspricka att växa och minska ?
 
Fogade allt i april inget har rört sig eller spruckit kan jag göra nån slutsats av det ? Eller för tidigt ?
 
Vänta med slutsatser till efter ett år, minst.

Ett sätt att hålla koll på sprickor, om de rör sig. Är att tejpa rakt över sprickan. Dra linjer i olika riktningar över sprickan. Skär upp tejpen med en kniv över sprickan (så inte tejpen dras med vid rörelser). Sedan kan med lämpliga mellanrum kolla om strecken förskjuts mot varandra.
 
H hempularen skrev:
Vänta med slutsatser till efter ett år, minst.

Ett sätt att hålla koll på sprickor, om de rör sig. Är att tejpa rakt över sprickan. Dra linjer i olika riktningar över sprickan. Skär upp tejpen med en kniv över sprickan (så inte tejpen dras med vid rörelser). Sedan kan med lämpliga mellanrum kolla om strecken förskjuts mot varandra.
Ok ska kolla efter vintern igen då. Men ingen rörelse än så länge det känns ju skönt.

Något jag undrar är om det kan spricka igen utan att vara pga sättning och bara normala rörelser ?

Även vad det är för typiska tecken inomhus på sättning? Enligt vattenpass är golven som är mot sprickorna helt raka
 
K Konradsson87 skrev:
Ok ska kolla efter vintern igen då. Men ingen rörelse än så länge det känns ju skönt.

Något jag undrar är om det kan spricka igen utan att vara pga sättning och bara normala rörelser ?

Även vad det är för typiska tecken inomhus på sättning? Enligt vattenpass är golven som är mot sprickorna helt raka
Hur ser det ut nu då?
Har det rört sig något mer? :)
 
D Drotz skrev:
Hur ser det ut nu då?
Har det rört sig något mer? :)
Nej inte ett dugg :) en spricka jag lagat lite hastigt har fått en torkspricka men inget mer. Hade även geobear som var och besiktade men han som var inte alls bekymrad. Konstaterade att det rörde sig förmodligen om stuprör som går rakt ner till backen/dränering som varit täta. Så har gjort om och lett bort vattnet därifrån
 
  • Gilla
Drotz
  • Laddar…
Geobear kommer om 2 veckor till mig för besiktning.
Får se vad dom säger då. Säger dom att marken är OK kommer jag med att foga igen alla sprickor som uppkommit.

Känns dumt att foga innan man fått ett utlåtande om hur markkvalitén är under kåken.
Håller tummarna för att den är bra. Annars kostar det kosing. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.