Hej!
Behöver lite hjälp när det gäller visningar av vårt hus. Vår säljare vill ge oss 5000 kr/vecka för visningar och det är han som är mycket angelägen om att visa det. Detta pga att vi har gjort en hel del ändringar och (enligt oss) förbättringar. Priset kommer att dras av från slutsumman. Finns det någon chans att få ut detta i kontanter? Låter kanske konstigt men man skulle ju vilja köpa lite nya möbler...

Vi har också råkat ut för en annan sak. Stadsarkitekten vill ändra takutsprånget på huset och säljaren säger att det kommer att kosta oss 40´000kr. Det är väl en sak man skulle kunna få att ingå ändå trots att kontraktet är skrivet. Vi har inte prutat så mycket hittills.

Är inte 5´000kr för lite pengar för en hel veckas visning?

/C
 
Vi fick 60 000:- för två helger ;D
 
Verkar dyrt med 40 000 kr för att ändra taket. Är det Modulent du bygger med?
Vi fick en prisuppgift från Modulent på 11 000 för att ändra takfot och gavlar på deras hus Viken.

 
Du har helt rätt - vi bygger modulent och även viken. Vi bygger i Skåne, kan det vara någon skillnad från där ni bygger?

/C
 
5000 är ett riktigt skambud, kräv mer!

 
eller så får ni ett bättre pris i botten, så behövs ingen visning :)
 
Vi blev erbjudna 1000:- :surprised: Tror ni att vi visade huset ??? ::) Sa bara att du har typ precis spottat mig i ansiktet....

Jarppan.
 
Nu har säljaren ändrat sig. Takfotsändringen kommer att bli ca 10-11´000kr men det känns lite surt att behöva betala det när han har vetat det från början...

Nu väntar vi bara på bygglovet så att modulent kan sätta igång med att bygga!

/C
 
Visst känns det surt att få eftersläntare, men svälj förtretet och spill ingen energi på det är mitt råd. Om Ni bygger ett hus för t.ex 1,9 milj. så är det inte mycket. Men är det flera saker som kommit till i efterhand kan jag förstå att det känn jobbigt. Då skulle även jag reagera.
 
Blir alltid lika förbryllad över alla dessa inlägg om prutning och "visningsrabatter". En den ena, en den andra skryter om sina eskapder i prutningens ädla konst. Priset höjdes med 100% och jag fick 50% i rabatt, sa den glade turisten!
Helt ointressant att veta om rabatten var 10,000:- eller 100,000:- då vi inte vet vad slutsumman blev, eller hur. "Jag fick 100,000:- i rabatt på min nya Volvo" sa Sven Svensson glatt. Nisse Nilsson fick "bara" 25,000:- på sin Volvo. Men lik förbannat hade både Nisse och Sven betalt 249,000:- för exakt likadana bilar........
Samma sak gäller visningsrabatt. Om nu Jarppan redan fått det lägsta möjliga priset på sitt hus och ändå vill ha ytterligare rabatt för att ställa upp med en visning så kanske 1000:- är vad den säljaren kan erbjuda. Att det sedan inte blev någon visning kanske då visar att Jarppan var duktig på att förhandla till sig fördelar utan att ge nått i retur snarare än att säljaren "spottat Jarppan i ansiktet" !?
/Experten

 
Det måste väl ändå stå var och en fritt att välja om han/hon tycker att de vill visa sitt hus eller inte?
 
Charlotte 73,

Vi ska ju också bygga Viken, så jag är lite nyfiken på vilka ändringar/förbättringar ni tänkt göra i ert hus? Man kanske kan få något bra tips innan det är dags att göra slutavropet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.