Hej! Ska börja renovera garaget och skulle behöva lite hjälp och tips! Garaget är mest använt som förvaring och snickeri men kommer även bli gym efter renovering.

För det första behöver jag hjälp med golv, vad rekommenderar ni där? Har kollat lite på epoxy färg men skulle det funka att lägga på mitt små skrovliga golv? Har ingen större lust att slipa golvet!

Sen vägg och tak, vad ska man köra för material där och vad kräver försäkring mm med brand? Är en glipa på ca 4m till huset.
Räcker det med panel-vindpapp-95mm glasull- 11/12 mm plyfa/osb? Eller måste det på gips med?

Sen uppvärming vad krävs för att värma en yta på ca 45 kvadrat uppdelat på 2 "rum". Väggar och tak blir isolerade och plattan är oisolerad. Temperatur bör ju kunna hålla minst 17-19 då det ska gå träna på vintern. Tanken är antingen en billig och snål luftpump i stora utrymmet med ventiler till det mindre rummet eller 2-3 el-radiatorer.


Skivorna på bild är det som satt innan men va tvungen att riva lite pga att tidigare ägare fuskat med isolering på vissa ställen och andra ställen fanns det inget..
 
  • Närbild av ett skrovligt betonggolv i ett garage som skall renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat garage med öppna väggisoleringar och borttagna väggskivor lutande mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NM super 50 epoxygolv har jag hört mycket gott om och funderar på att testa själv. Men ska du köra gym så kanske en gummimatta är bättre?
 
Ingen idé att måla det golvet om du inte vill slipa det för att en vattenburen epoxy ska bli bra krävs det att man slipar med ca 120 grit mvh Andreas
 
  • Gilla
Patrik Stenberg
  • Laddar…
Patrik Stenberg Patrik Stenberg skrev:
NM super 50 epoxygolv har jag hört mycket gott om och funderar på att testa själv. Men ska du köra gym så kanske en gummimatta är bättre?
Antar att du menar gymmatta? Ska jag lägga det vid bara gym delen så kostar det endel ändå ca 2500kr eller nått tror det kostar ca 200 kr kvadraten. Epoxy kostar ca 500-900 per 15 kvadrat ungefär men jag har funderat på det

Det lilla rummet blir snickeri och stora utrymmet blir gym då vi inte ställer in bilarna (tycker det är för trångt) men vill ändå ha möjligheten om det skulle ändras eller om vi flyttar. Mattor blir väldigt bökigt att flytta på om man nån gång behöver köra in en bil.
 
  • Gilla
Patrik Stenberg
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ingen idé att måla det golvet om du inte vill slipa det för att en vattenburen epoxy ska bli bra krävs det att man slipar med ca 120 grit mvh Andreas
Är det så illa är det mycket jobb att slipa? Vem kontaktar man om man vill leja ut? Golv läggare?

Något annat förslag på golv annars?
 
Hyr man en slip så är det rätt skoj att slipa golv. Gjorde mitt garage på drygt 60 kvm utan att dö på en helg.
 
Det går bra att hyra en maskin bara man ser till att få rätt verktyg annars blir det snabbt dyrt. Kostar nog runt 60-80 kr per m2 att få det slipat av firma beroende på Var du bor.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det går bra att hyra en maskin bara man ser till att få rätt verktyg annars blir det snabbt dyrt. Kostar nog runt 60-80 kr per m2 att få det slipat av firma beroende på Var du bor.
Har absolut 0 koll på slipning av golv så låter som det kan bli dyr, men är summan 60-80 per kvadrat så är det inte överdrivet dyrt ca 3500kr. Kan tänka mig att hyra maskin+ material över en helg blir rätt dyrt med är ju säkert minst 500kr per dag för bara maskin.
 
Kontakta en firma som gjorde det för 100kr kvadraten för slipning och 100kr kvadraten för målning. Dvs 200kr/kvadrat totalt. Och kan inte tänka mig att ROT avdraget ger mycket på detta jobb max 500? Är ju mest material kostnader.

4500 för målning låter mycket, vilken epoxy rekommenderas och vad är åtgången?litar man på det som står så räcker det med 3 burkar på biltema 1500kr och nm50 en 9+4,5kg ca 2400kr.
Själva målningen med epoxi är väl typ som att måla med vad som helst så borde väl inte vara så svårt?
Eller kan det vara värt att köra hans golv? Är samma som Volvo industrierna har så borde tåla en hel del
 
Redigerat:
Deras åtgång verkar stämma med 8m2/kg och lager tror nog det blir mer än femhundra i rot mest arbetstid dom tar betalt för maskinkostnaden är ganska liten del
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Deras åtgång verkar stämma med 8m2/kg och lager tror nog det blir mer än femhundra i rot mest arbetstid dom tar betalt för maskinkostnaden är ganska liten del
Kör man den dyrare färgen så skiljer det ju bara 2000kr - ROT så kanske är lika bra att köra på deras då det nästan blir samma summa samt då vet man att det är ordentligt gjort
 
Du får ju dessutom garanti
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du får ju dessutom garanti
Sant. Gillar att första frågan han ställde va om dubbdäck kommer köras in. Isf blir det dyrare!
 
Hur är det med väggarna, Måste man ha gips eller inte? Räknas det som brandsäkert ändå?
Och vad rekommenderar ni konstruktionplywood eller Osb-Skiva samt rekommenderad tjocklek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.