Vi är på väg att hamna i ett oortodoxt samägande av ett sommarhus med stort renoveringsbehov.

A (jag). Äger 80% Bor 1h bort och kan fixa enkla renoveringar själv (tänk ytskikt). Kommer utnyttja huset på helger, långhelger, semestrar. Vanlig knegare som har lagt pengar åt sidan för att ha en renoveringsbudget men när den är slut så finns det inga ytterligare

B Frånskild. Bor 70mil bort. Äger 10% nyttjar gärna huset i samband med längre ledigheter. Helt ointresserad av göra några egna manuella insatser. Bidrar gärna ekonomiskt

C Stora ekonomiska resurser. Skulle pga avstånd och familjesituation utnyttja huset tot 2veckor per år. Helt ointresserad av göra några egna manuella insatser. Bidrar gärna ekonomiskt

Huset är tillräckligt stort för att husera allas familjer samtidigt. Vi kommer bra överens men efter ett par dagar ihop så brukar det kännas tillräckligt. B och C har gått in med 20% för att hjälpa mig köpa huset till ett pris som håller andra arvingar nöjda. Hjälp oss hitta lösningar på små och stora problem innan de uppstår...

Tack på förhand
 
Är dom andra intresserade av att äga huset eller har dom gått in för att hjälpa dej?
Hur mycket pengar pratar vi om?
 
Oj, vilken soppa. (y)

Ganska snart kommer B och C kanske tycka att det skall renoveras medan A inte har råd/tid. Vad händer då?

Jag tror A skall sikta på att köpa ut B och C om möjligt. Kanske mot revers, som betas av lite vid varje tillfälle de "hyr" stugan?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att man kan se huset som huvudsakligen TS om de andra två mest hjälpt till för att möjliggöra köpet. Därmed får man nog också se de andra tvås framtida insatser som sannolikt rätt små, kanske kan man tänka sig att de står för en tredjedel var av materialkostnaden på projekt TS gör själv. I övrigt att de bär sina vardera 10 %.

Vad gäller nyttjandet av huset kan man kanske tänka sig att de andra har rätt att boka x antal dagar, och att TS då får anpassa sig efter dem.

Långsiktigt håller jag dock med övriga, spara/låna pengar och köp ut även dessa två. Är det äldre släktingar TS ändå kommer att ärva kanske det går att lösa med förskott av arv om det inte finns medel att lösa ut dem med.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Jag lägger in 6m och B&C lägger in tot 1,5m. Jag har ytterligare en dryg miljon att lägga på renoveringar men den kommer gå åt fort eftersom ”allt” måste fixas; dränering, tak, el, stammar osv osv

Vi har som sagt alla en bra relation och de går in med kapital för att släktfrid ska råda. Vi är alla i samma ålder med små barn i samma ålder. Jag har en rätt tydlig bild av vad jag vill göra med renovering, hur, i vilken ordning. De säger att de gärna stöttar med mer pengar, tex proportionerligt med sin andel. Men de har ingen möjlighet att hjälpa till med något och har ingen annan erfarenhet av renoveringar än att de visar en bild i en tidning för en projektledare och sen betalar faktura när det är klart. Jag behöver vara smartare för att få renoveringspengarna att räcka så långt som möjligt

Jag är nog den som kommer tycka upplägget är jobbigast. Dels vill jag ju egentligen att huset ska vara 100%mitt och dels kommer jag vara den som råddar hela renoveringen.

Jag ser framför mig hur det kommer klia i kroppen när deras kids drar fram med oljekritor längs nymålade väggar och bävar inför när deras svägerskor inte är överens med frugan ang gardinval
 
Vi är alla införstådda med att jag ska köpa ut B&C om/när jag eventuellt får möjlighet
 
Långsiktigt är vi alla införstådda med att jag köper ut B&C. Jag är den som vill renovera

Ett scenario som garanterat leder till gnissel är under sommaren när jag står och renoverar på semestern och de kommer ner till huset och räknar med att ligga på stranden. Hur löser man det? Visst kan vi dela upp dagarna men då missar vi en del av syftet med huset - att släkten kan vara där samtidigt. Besvärligt sa Bull. Soppa sa Bill.
 
Har man inte bekymmer så kan man ju alltid skaffa sig. Antingen reglerar ni allt i ett avtal, i detalj, innan ni går in i detta. Eller så hittar du ett annat sommarhus. För de pengarna kan du köpa något riktigt bra, där du dels slipper bekymren som kan uppstå men också att renovera. Vill inflika att vi i våras köpte ett sommarhus helt utan renoveringsbehov och det är så oerhört njutbart.
 
M Max86 skrev:
Långsiktigt är vi alla införstådda med att jag köper ut B&C. Jag är den som vill renovera

Ett scenario som garanterat leder till gnissel är under sommaren när jag står och renoverar på semestern och de kommer ner till huset och räknar med att ligga på stranden. Hur löser man det? Visst kan vi dela upp dagarna men då missar vi en del av syftet med huset - att släkten kan vara där samtidigt. Besvärligt sa Bull. Soppa sa Bill.
Vad är det som kommer vara besvärligt, tänker du att det kommer vara jobbigt och irriterande att de tar det lugnt när du jobbar? Du vet ju redan att de inte kommer jobba på huset. Se till att gå in i det med öppna ögon bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.