HEJ
Sett att dom har en ny modell xx60 c:a 600kr.
Vad tror ni om den och var köper man den i GBG ???
MVH
 
Skil? I min bok stavas det S-k-r-ä-p...
 
Bra ny hyvel enl. tidningen " Gör det själv "
MVH
 
Utan att ha testat den så är det nog en helt ok mellanklass hyvel. S#%&kit blir det om man tar PowerSuper, Meec, COTech osv... fast där finns det säkert undantag.
 
jag köpte en billig hyvel för ca ett år sen, kommer inte ihåg märke men det kostade inte många hundringar, och den har funkat kanon till det jag behövt den till, typ hyvla till sista golvbrädan när jag lagt in furugolv, hyvlat till salningar till dörrfoder tec... Jag har iof inte haft extrema krav på precision, men det visste jag ju i förväg... Allt beror vad du har tänkt att hyveln ska klara av...
 
ACME skrev:
Skil? I min bok stavas det S-k-r-ä-p...
Lite OT men när man läser många av inläggen här på verktygsdelen av forumet kan man få uppfattningen att allt som inte är proffsverktyg är skräp. Så är det ju naturligtvis inte. Beror ju helt på vad du tänker använda grejerna till och vilka krav man har. Själv har jag lagt ut en lite större peng på de verktyg som jag har krav på och vet att jag kommer att ha nytta av en lång tid framöver. Har också passat på att köpa endel billiga verktyg från t ex Ferm (Jula) när de har sålts ut billigt. Har en Ferm överhandsfräs och en tigersåg och båda funkar alldeles utmärkt för de behov jag har haft. Har sladdborrmaskin och handklinga från Boschs gröna serie och jag har absolut inget att klaga på dessa. Fingerfilen från Black&Decker är hur bra som helst.

Välj verktyg med förnuft och efter behov. Tyvärr så får man ju inte en imponerande arsenal med hårda märkesplastboxar att visa upp för vänner och bekanta när man går en sväng via verkstan ;), men kan du leva med tror jag nog att Skilhyveln gör sitt jobb.

Okej, jag erkänner, jag kan bli skeptisk till borrmaskiner, vinkelslipar a la 99kr från Rusta.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
HEJ
Har fått låna tillsvidare. Den kommer nog på nästa test i " Gör det själv "
Tror att mittimellan kvaliten passar mig. Skils D- sticksåg fick ju "bra köp".
En annan fråga är ju om man skall bry sig om dessa tester ???
MVH
 
Tester är ok, bara de görs objektivt och med rätt förutsättningar. Ibland kan det bli helt fel med produktplaceringar eller vad man nu skall kalla det.

Dessutom är det lite tråkigt att som ovetande konsument så köper man ofta det som får "bäst i test", hur skruvat testet än är... Som konsument som vet något om maskiner så är det fortfarande roligt och intressant med tester där man får se nya saker "in action".

Vad gäller vinklade tester så hade Råd och Rön en test av skruvdragare... har vi hört ämnet förr?? Detta test blev till stor nackdel för Bosch blå 12 voltare men till stor fördel för annat klenare märke. Varför då? Jo, ställer man upp en Bosch Blå Heavy Duty tillsammans med normala dragare, då blir det bara fel efterom det inte blir en rättvis jämförelse; Heavy Duty är tung, stor och dyr jämfört med kombattanterna, stark, visst men vad hjälper det när den är nästan kilot tyngre och tusenlappen dyrare än de andra. Varför hade dom inte med Bosch Blå Standard Duty? Den hade då sopat mattan med de andra eftersom den är mycket billigare, tillräckligt stark och lätt...

Snacka om produktvinkling... Nu tycker ju jag att det var dumt att Makita inte fick en chans att vara med och visa sin lättaste dragare men det kan jag leva med bara testet iallafall är rättvist!

Detta gäller oftast alla tester att de ibland är skruvade och det kan vara svårt för en vanlig konsument att se detta. Med tanke på RoR's funktion att ge råd så blev det så fel med detta testet.

Ser fram emot hyveltestet som kommer i nästa nummer av GDS. Denna 1560 som du pratar om ser ut att vara med där..
 
Jag har användt en skil elhyvel ganska mkt och den fungerar alldeles utmärkt. Lämnar bra resultat och har god precision. Dom skil verktyg som jag har användt har alla fungerat mkt bra.
 
Jag har en B&D elhyvel jag köpte för ca 17 år sedan (!!!) Den har varit suverän, men börjar sjunga på sista versen. De nya hyvlar jag tittat på är så tunga och klumpiga, och så verkar de flesta vara svåra att komma "intill" med (de har så mycker överhäng på sidorna).
Är det någon som har tips på ngn mellanklassmodell som är smidig att jobba med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.