Staffans2000
Hejsan!

Kom på att mitt körkort med högre behörighet löper ut i september. Blir jag körkortslös mellan sista giltlighetsdagen och den dag jag får det nya? Detta ifall det tar lång tid innan jag får det nya.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jag skickade in pappret från transportstyrelsen i god tid, syn och läkarundersökning skickades in digitalt så jag hade det nya kortet innandet gamla tog slut.
 
Staffans2000
Det glädjer mig. Men hjälper mig föga.
Hur lång tid tog det från det att du skickade in läkarintyget tills det att du fick ditt nya.
 
Rimligtvis borde det inte vara ett problem då du har behörigheterna även om du inte kan visa det just dom dagarna. Mao borde du kunna riskera böter för att inte ha kortet med dig men inte för olovlig körning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det glädjer mig. Men hjälper mig föga.
Hur lång tid tog det från det att du skickade in läkarintyget tills det att du fick ditt nya.
Jag missade att du hade glömt att skicka in.

Minns inte hur lång tid det tog, gjorde läkarundersökningen och syntestet innan jag skickade in pappret och fotot!
 
tttomten TomasJor skrev:
Rimligtvis borde det inte vara ett problem då du har behörigheterna även om du inte kan visa det just dom dagarna. Mao borde du kunna riskera böter för att inte ha kortet med dig men inte för olovlig körning.
Kortet är ju med, fast det gamla..men är läkarintyg mm gjort så är allt okej, bara att det nya kortet ej kommit..
 
Jag tror jag behövt visa mitt körkort för polisen en handfull gånger i mitt liv, vid allmänna nykterhetskontroller och den enda gång jag hittills åkt fast för fortkörning. Så ur det perspektivet skulle jag glatt köra vidare. Olovlig körning blir det som sagt inte.

Ska man hyra bil eller släp blir det dock värre, då vill de ju alltid se körkortet och har säkert inget alternativt system för att kolla.

Mitt allmänna minne av körkortsförnyelser är dock att det går väldigt fort, men då har jag iofs ingen tyngre behörighet. Men ett vanligt B-körkort vill jag minnas går på klart under ett par veckor.
 
C
Jag var körkortslös i över ett år. Inga problem enligt en riktigt trevlig och hjälpsam tjej på transportstyrelsen. Behörigheterna gäller tills vidare - du riskerar dock böter vid en poliskontroll om de är nitiska. Hon nämnde i och för sig inte något om de behörigheter som kräver läkar- och synintyg.

Efter en längre tid börjar de undra varför du inte tagit ut något körkort och skickar ett hotbrev att de kanske kommer att återkalla behörigheten om du inte beställer ett körkort inom x månader.

Anledningen var att det hade blivit en lite spricka i kortet som Postnords ombud gick bananas över, så jag beställde hem underlag för ett nytt. Sen ändrade jag mig när jag kom på att jag har ett annat ID-kort jag kunde använda på posten.
Transportstyrelsens fantastiska rutin är då att om man någon gång under kortets giltighetstid beställt hem underlag för ett nytt så skickas det inte ut någon notis om att körkortet håller på att gå ut :devilish:
 
Tänk på att du måste ha annan ID handling för att få ut ditt nya körkort, det gamla gäller inte.

Protte
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Krilleman
Jag har också gjort missen att köra "körkortslös" sommaren 2011.

Det var något strul med fotot som nekades på den tiden man skulle skicka in fotot separat. Men det kanske är så fortfarande?! Och sen glömde jag bort det i flera månader tills någon ville se mitt körkort...

Om jag minns rätt så tog det ca två veckor att få det nya.
 
Jag kommer inte ihåg detaljerna men senaste gången mitt körkort skulle förnyas så glömde jag helt bort det, upptäckte det typ någon dag innan det skulle gå ut har jag för mig. Jag åkte till någon filial (transportstyrelsen?) i staden som fixade foto och blanketter på plats, dröjde sedan inte länge innan körkortet fanns på plats. Tror inte att jag körde många dagar körkortslös.
 
Jag tappade bort plånboken och spärrade mitt körkort, fick tillbaka plånbok och kk efter ca 1månad och gjorde ingenting.
Efter något år så pratade jag med transportstyrelsen Ang förlängning av teoriprov mc och då nämnde hon att mitt kk var spärrat...
Åkte med det något år till och använde det även som id när jag skulle ta kort för nytt körkort pga B96 så jag tvivlar på att nån kollar annat än att fotot är lika...
Tror jag tom åkte fast för fortkörning och visade det spärrade kk
 
U
  • Gilla
term och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tackar för svaren!

I normala fall hade jag inte brytt mig, men dagen efter det att körkortet blir ogiltligt skall jag på en liten tur till Norge. Det vore lite opraktiskt ifall tullen eller politibetjenten stoppar mig.
 
U
Men om körkortet har gått ut så gäller det inte som legitimation. Det kanske är ett större problem om du ska utomlands. Om de mot förmodan skulle vilja se det.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.