Hej!

vi har en gammal ekonomibyggnad som vi har tänkt börja bygga om för lite modernare användning.
Idag så finns det flera utrymmen, varav ett är på 7*7m med stampat jordgolv och torpargrund.

Den då naturliga frågan blir då: Hur skall vi göra för att regla upp golvet? Skall vi lägga in en sten i mitten på golvet för att få stöd för regel och sedan fästa de andra i den?

Skall man ha 7m långa reglar antar jag det blir rätt dyrt med limträbalkar på den längden samt de blir rätt höga.

Förslag mottages tacksamt.
 
Skall golvet isoleras? Trä direkt mot jord eller strax ovan brukar sällan vara en lyckad kombination. Gäva ut och gjuta platta kanske?
 
Jag la golv i en lada i somras liknade det du beskriver. Men det var lite kortare 6x5.
Vi grävde ur det översta jordlagret (det hade gått får i ladan så det var mest förmultnad halm mm) och fyllde på med ca 1 dm singel.
Det blev 2 st 170x45 som bärlina för reglarna. Jag grävde mer en större sten som stöd på mitten. Så spännvidden blev 2,5 m. Men egentligen borde man gjutit en plint. Sen reglade jag 170x46 cc 600 på det. Reglarna minterades mot syllstockrn med balkskor.
Som golv använde jag slätspånt 120x34. Den är bara torkad till 16% men det duger gott till en lada.
ImageUploadedByByggahus.se1363624097.012896.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1363624146.318628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men det kan ju tilläggas att mitt bygge inte skulle isoleras utan bara är ett enkelt plankgolv
 
Tanken är att det kommer vara minst 2dm mellan underlaget och golvet.
Det är tänkt att det skall vara isolerat golv, tänkte mig lägga 170 som reglar.
 
Plockar upp denna tråd. Mitt behov är något liknande. Jag tänkte bygga ett apparatrum för solcellsutrustning och batteri i en del av ladugården. Idag är det mest bös och förvaring där. Golvet är av jord och takhöjden är bara drygt 2 m.

Min tanke är att gräva ur och ösa i singel eller annat kapillärbrytande. Gräva ner plintar och regla upp ett golv som sedan isoleras med cellplast. Två av väggarna blir mot ytterväggar. Storlek cirka 3x2 m max. Isolering i golv, väggar och tak samt ventilation för att hålla värmen med hjälp av spillvärme från prylarna.

Eller är det bättre att åbäka sig med att gjuta en platta?
 
  • Gilla
isterband1337
  • Laddar…
mattiaswahlberg mattiaswahlberg skrev:
Plockar upp denna tråd. Mitt behov är något liknande. Jag tänkte bygga ett apparatrum för solcellsutrustning och batteri i en del av ladugården. Idag är det mest bös och förvaring där. Golvet är av jord och takhöjden är bara drygt 2 m.

Min tanke är att gräva ur och ösa i singel eller annat kapillärbrytande. Gräva ner plintar och regla upp ett golv som sedan isoleras med cellplast. Två av väggarna blir mot ytterväggar. Storlek cirka 3x2 m max. Isolering i golv, väggar och tak samt ventilation för att hålla värmen med hjälp av spillvärme från prylarna.

Eller är det bättre att åbäka sig med att gjuta en platta?

Hur blev det till slut mattias?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.