5 50thomas skrev:
"Fotografier av husets samtliga fasader ska skickas in. Samtliga foton ska tydligt visa byggnadens befintliga skick både kulör och material."
Varifrån kommer citatet?
Säger inte emot, blir bara nyfiken.
I min kommun krävs inga foton, de kom aldrig ut när jag byggde ut kåken med 50 kvm.
 
S Sir Duke skrev:
Varifrån kommer citatet?
Säger inte emot, blir bara nyfiken.
I min kommun krävs inga foton, de kom aldrig ut när jag byggde ut kåken med 50 kvm.
Behövs inte hos oss heller, men fasadritningar däremot
 
5 50thomas skrev:
"Fotografier av husets samtliga fasader ska skickas in. Samtliga foton ska tydligt visa byggnadens befintliga skick både kulör och material."
Skicket..?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Skicket..?
Håller med, konstig formulering. Utseende eller utförande borde de väl mena.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
En kommun kan kräva de handlingar som de vill i princip för att kunna göra en bedömning.

Inom detaljplan så finns det vissa saker som är bygglovsbefriade dvs attefallsreglerna med 15kvm tillbyggnad men man får även ha 15 kvm skrämtak totalt bygglovsfritt på fastigheten och de utan anmälan.

Utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse så krävs det bygglov för tillbyggnader för att de kan påverka områdets karaktär.

Utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse så krävs det inte bygglov för mindre tillbyggnader och komplementbyggnader.

Tänkte bara förtydliga när vissa skriver att det alltid krävs bygglov för tillbyggnader vilket inte är fallet.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Skärmtak och altan är en sak, men uterum räknas som ett till rum, brukar krävas bygglov för detta..
 
S Sir Duke skrev:
Tack för era insikter och kunskaper.
Det enda jag fastnar litegrann på är att PBL väl skärptes för några år sedan så att det blev svårare att få bygglov i efterhand. Tidigare var det litegrann "detta skulle du egentligen inte fått bygglov för om du hade ansökt, men eftersom det redan är byggt får vi väl jämka lite", medan man med de nya reglerna inte har lättare att få bygglov i efterhand. Man vill väl undvika att folk rutinmässigt smäller upp svartbyggen samt går utöver byggrätt och detaljplan. Jag uppfattar det som att risken för att behöva riva ökade med lagändringen. Byggnaden har numera inget automatiskt berättigande bara för att den redan blivit uppförd.
I praktiken är det mycket ovanligt att man faktiskt behöver riva. Oftast går det att lösa på annat sätt.
 
En fastighet kan inte ligga inom detaljplan men utanför planområde. "Planområde" är inget juridiskt begrepp utan bara ett annat ord för "området som omfattas av detaljplanen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.