Hej, upptäckte just detta när jag skulle byta ut listen på ytterdörren. Läckt in nere på höger sida förmodligen där det legat en otät list innan. Fuktig trä lossnar från regeln när man trycker, men inte hela vägen in. Hur åtgärdar jag detta ? Är det akut eller kan jag täta med spackel och fog så länge ?

/Jen
 
  • Vatten- och fuktskadat trä vid ytterdörr där listen är borttagen, med synlig röta och spår av fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fri som en fågel
  • Laddar…
Om du tätar stänger du in fukten och riskerar att det snabbt blir värre!

Du måste kolla om fukten kommer nerifrån (sugs upp från marken pga felkonstruktion, eller regn som slår emot trappan), uppifrån (regn som läcker in från taket elelr via ett dåligt fönster helt nära) eller från sidan (slagregn mot fasaden) eller någon annan variant.

Vad du ska göra beror på var fukten visar sig komma ifrån. Kan du visa en bild över hela fasaden, så kan man gissa bättre.
Om man misstänker regn mot fasaden eller trappen kan det troligen åtgärdas med att bara byta ut den dåliga biten och fixa ett bättre tak över entrén så att regnet inte kommer åt.

De andra scenariorna är dyrare.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Vi har veranda ovanför så det är tak och under är det källare. Kan det va regn och att man spolat? Andra sidan motsatt sida som är längre ifrån trappan är torr. Vet inte hur jag ska komma åt. Tror ni man kan få hjälp från försäkringen ?

Mvh
 
  • Skadad dörrkarm med flagnad färg och mögelskador på en veranda, med verktyg och rengöringsartiklar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad yttre vägg med flagande färg vid ett fönster, tecken på vattenläckage eller väderskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara klinkern som går emot träet som är problemet. Blir ju lite som ett badrum utan tätskikt.
 
Ja det är säkert så. När jag gräver lite med mejseln så kommet det ut svart sak, nästan som lera men lite grövre. Rutten trä?
 
Definitivt ruttet. Du behöver öppna upp och byta det dåliga mot friskt virke, samt identifiera var fukten kommer ifrån.
 
Det blir så när man gjuter en trapp mot syllen. En idiotisk konstruktion, men det var standardmetoden på 50talet. Jag kan informera om att det inte är kul att bila bort balkong och trapp men din ser mindre ut än vad min var.
 
Min trapp är under tak och under den så är det källare typ. Gör det någon skillnad? Vandrar fukten upp ändå mot husvägg/syll?

Försäkringsbolaget skickade en och han sa att det inte var nån fara, bara jag tog
Bort det dåliga och sätter dit nån form av skydd som tex en skjutdörr. Det var inte fuktig på insida av väggen enligt mätaren. Men jag är ändå smått orolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.