Vi håller på och slutför vår bastu och frågan är som rubriken lyder bastulav eller inte.

Dessa stolar hittade jag istället för bastulavar, dock så får vi plats med 2 sådana, innebärandes att möjligheten att använda bastun med vänner försvinner då det blir en bastu endast för två. Å andra sidan kan man ju alltid bygga lavarna i efterhand om man skulle tröttna på att basta ensam med sin andra hälft....

Det känns man håller på och öppnar Pandoras ask genom att ställa en sån fråga och häda något så traditionellt men what the hell, någon måste ju vara där och peta in i det okända
 
  • Två moderna trästolar avsedda som alternativ till traditionella bastulavar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Trots att det skär i mitt finska hjärta att man ens överväger att häda en bastu med att inte bygga en traditionell bastulave, så gillar jag trots allt lite nytänk! ;)

Om du tänkte placera dessa direkt på golvet så får du aldrig någon äkta bastukänsla, utan det blir på sin höjd någon form av "varmrum". Den översta bastulaven placeras ju på ca 120-140cm höjd och således når en sittande fullvuxen nästan takhöjd. Att ligga i dessa 40cm ovan golv, så lär det alltid vara pissljumt!
 
T
Vid närmare eftertanke skulle det nog kännas jäkligt konstigt att ligga naken på en trästol med genitalierna i vädret i bastun..? :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Då den största delen av värmen är från överkant på aggregatet och upp till taket skulle jag tippa på att det blir ganska kallt i så låga stolar.
Alternativet är att bygga en bastu med takhöjd 1,5meter.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.