På bjälkkaget (cc 30) läggs spårade spånskivor för vattenburen golvvärme. Sen i med plåtar och slang. På golvet ska det vara klinkers. Därför krävs en 13 mm golvgips har jag förstått. Hur fästes den i spånskivorna? Ardex? På plåtarna är det väl ingen ide att limma med Ardex eftersom plåtarna ligger löst? Alltså limmar man bara där det inte är plåtar, eller?
 
Bob_the_builder
Jag ställde samma fråga till Wirsbos support för någon månad sedan och fick till svar att man inte ska limma alls utan bara skruva. Detta beror tydligen på att Wirsbo inte vill ta ansvar för vad andra tillverkares lim innehåller (vilket jag har förståelse för...). Nu kan jag inte tänka mig att S48 skulle bryta ner ett pexrör, men det är ju ändå bara en bråkdel av ytan som inte täcks av plåt, varför effekten av limning skulle bli begränsad. Jag nöjer mig med skruv.
 
Bob_the_builder skrev:
Jag ställde samma fråga till Wirsbos support för någon månad sedan och fick till svar att man inte ska limma alls utan bara skruva. Detta beror tydligen på att Wirsbo inte vill ta ansvar för vad andra tillverkares lim innehåller (vilket jag har förståelse för)
Intressant. I sin "Handbok för golvvärme 17" skriver Wirsbo: "Golvgipsskivan skall monteras, skruvas och ev. limmas enligt gipstillverkarens anvisningar."
I broschyren "Rörläggnings- och installationsprinciper" skriver de däremot om samma konstruktion (klinker över 17-rör i spårad spån) bara att "Gipsskivan skruvas vid skarvarna fast i spånskivan".

Men nu slapp jag ringa och fråga själv om motsägelsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.