Hej,

Håller på med en dränering av källargrund och har kommit så pass långt nu så att börjar bli dags att fundera på hur pordrän/isodränskivorna ska sättas upp.

Enligt anvisningarna ska skivorna sättas på husgrunden och även på den vertikala delen av klacken längst ned på grunden.

Mitt problem är att huset står på berg och det ligger berg väldigt nära klacken. Om jag sätter pordränskivor på klacken kommer jag med andra ord inte att kunna lägga dräneringsrör längs huset då det finns för lite utrymme.

På bifogad bild så har jag rödmarkerat ett stycken berg som sitter nära klacken. Det är ungefär 15 cm mellan klack och berg.

Samma situation förekommer på många ställen runt huset så det känns itnte som ett alternativ att försöka spränga bort berget eller på annat sätt forcera det.

Min tanke är att jag skippar sätta skivor på klacken och istället målar på ett extra lager EP-membran på klacken. Skulle det fungera? Alternativet är väl att skippa dräneringsrör och det tror jag blir väldigt galet.

Har även det problemet att berget är under sulan så kommer inte ned under klacken med dräneringsrör som det står i anvisningarna att man bör göra. Men det är väl bara att bita i det surra äpplet och lägga röret så långt ned jag kan.

Så, vad tror ni som har erfarenhet med dräneringar och denna typ av problem? Vore tacksam för all hjälp jag kan få!

Bild av en källargrund med dräneringsarbete, där ett berg ligger nära grunden och är markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/TorparSten
 
En liten kanske dum fundering.
Hur skall det kunna komma in något vatten i den dräneringsledning du tänker lägga nere i bergkrossen?
Jag skulle vilja påstå att det aldrig kommer att rinna något vatten inden dräneringsledning du planerar lägga ner.
 
GoC GoC skrev:
En liten kanske dum fundering.
Hur skall det kunna komma in något vatten i den dräneringsledning du tänker lägga nere i bergkrossen?
Jag skulle vilja påstå att det aldrig kommer att rinna något vatten inden dräneringsledning du planerar lägga ner.
Jag är långt ifrån en expert inom området (nybliven husägare) men som jag har förstått det så ska man väl alltid ha dräneringsrör vid grunden?
Sen fungerar väl pordrän i runda slängar så att fukt/vatten går ut genom skivorna och ner mot dräneringen?

Inte för att komma för långt off topic men vad anser du jag bör göra?
 
Om det bara är den bergsklacken som är inringad som är problemet så går det väl att hyra en bilmaskin och ta bort den?
 
A Sorku skrev:
Dränklossen kanske kan vara något
[länk]
Det går tyvärr inte då den är 30 centimeter bred och jag har bara ca 15cm att spela på i sidled från klacken.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det bara är den bergsklacken som är inringad som är problemet så går det väl att hyra en bilmaskin och ta bort den?
Tyvärr finns det på väldigt många ställen runt huset så det skulle innebära ett enormt jobb.
 
T TorparSten skrev:
Det går tyvärr inte då den är 30 centimeter bred och jag har bara ca 15cm att spela på i sidled från klacken.



Tyvärr finns det på väldigt många ställen runt huset så det skulle innebära ett enormt jobb.
Såpass lite utrymme alltså, återstår väl bara kross då? :)
https://www.bauhaus.se/kross-isodran-1-sack-1-8-m
 
T TorparSten skrev:
Jag är långt ifrån en expert inom området (nybliven husägare) men som jag har förstått det så ska man väl alltid ha dräneringsrör vid grunden?
I nybyggnad lägger man det men det finns inte i äldre hus. Ledningen är en halvteoretisk hängslen och livremsprodukt eftersom vattnet rinner i gruset. Din grund ser ju redan ut att vara tokbra dränerad med den fina grova fyllningen.
 
W witten skrev:
I nybyggnad lägger man det men det finns inte i äldre hus. Ledningen är en halvteoretisk hängslen och livremsprodukt eftersom vattnet rinner i gruset. Din grund ser ju redan ut att vara tokbra dränerad med den fina grova fyllningen.
Ok, tackar, det känns tryggare.
Men då borde det vara OK att skippa pordränskiva längs klacken, pensla på med EP-membran och sedan lägga ett rör bredvid för säkerhets skull?
 
Jag hade nog bara gjort ett litet uppehåll med isoleringsskivan vid bergklacken och essat in dräneringsröret där. Det är värdefullare att betongen är varm, då blir den också torr.
 
W witten skrev:
Jag hade nog bara gjort ett litet uppehåll med isoleringsskivan vid bergklacken och essat in dräneringsröret där. Det är värdefullare att betongen är varm, då blir den också torr.
Tack, så får det nog bli!
 

Bästa svaret

Om det står att du ska lägga röret under sulan är det ju instruktioner för nybyggad. På befintligt hus kan du inte schakta under grundläggningsnivå. Fokusera på att lägga energin på de områden där du har fuktproblem mer än att följa anvisningar för nybyggnadsstandard för slaviskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.