R Rolle85 skrev:
En på jobbet hade köpt en worx under semestern. De hade ägnat hela semestern åt att anpassa tomten, fylla igen hål osv osv för att deras robot fastnade, grävde egna hål osv.
Jag hade inte betalat för att lägga semestern på det
En på jobbet köpte en stor Husqvarna för tre år sedan. Han har ägnat massor med timmar på att röja bort stenar och fylla igen hål i gräsmattan och ändå så händer det än idag att klipparen kör fast i ett hål.
Hepp!
 
G Ganntrader skrev:
En på jobbet köpte en stor Husqvarna för tre år sedan. Han har ägnat massor med timmar på att röja bort stenar och fylla igen hål i gräsmattan och ändå så händer det än idag att klipparen kör fast i ett hål.
Hepp!
Killen kanske ska ta hjälp med installationen, tror det brukar kosta ett par tusen så ska det vara nerfräst och färdigt.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Killen kanske ska ta hjälp med installationen, tror det brukar kosta ett par tusen så ska det vara nerfräst och färdigt.
Nerfräst kabel hjälper ju inte mot stenar och hål i gräsmattan. Men dom problemen är ju väldigt enkla att åtgärda och innebär sällan några större stopp ens första året.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Nerfräst kabel hjälper ju inte mot stenar och hål i gräsmattan. Men dom problemen är ju väldigt enkla att åtgärda och innebär sällan några större stopp ens första året.
Ja. En dyrare robot klarar och löser betydligt svårare problem än en billig och man får anpassa gräsytan till robotens kapacitet. Fastnar roboten är det för det mesta underlaget som är fel och behöver åtgärdas eller hjulen på roboten som behöver kraftigare mönster.
 
Problemet jag såg med Worx var att den hade bara ett sätt att försöka lösa ett problem och det var att fortsätta på exakt samma sätt :)
Tex om den av någon anledning fastnade på väg hem via gränstråden (tex på grund av att något låg i vägen, att ett hjul inte fick fäste pga att det regnat eller liknande) så fortsatte den envist med att försöka på exakt samma sätt, vilket fick till följd att den bara stod och grävde tills batteriet tog slut.
HQ inser att något är knas och byter taktik. Den hittar hem även om allt inte är 100% tillrättalagt, det gör inte Worx.
Om Worxen väl börjat gräva på ett ställe så kommer den fastna där imorgon igen eftersom det då antingen finns ett hål där från dagen innan, alternativt så är jorden som du lagt tillbaka för löst packad så den gräver ett nytt hål.
Att hålla på att fixa alla dessa småsaker konstant fick i alla fall mig att tröttna på den.
En robot ska underlätta och det gjorde inte min Worx.

Min HQ installerade jag mot befintlig gränskabel (dvs samma som Worx använde), startade och efter det har den gått oavbrutet. Inte fastnat en enda gång sedan i maj/juni.

Kontentan för mig är att man tydligen får vad man betalar för och jag förstår att man tröttnar när man inte betalat tillräckligt. :)
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Problemet jag såg med Worx var att den hade bara ett sätt att försöka lösa ett problem och det var att fortsätta på exakt samma sätt :)
Tex om den av någon anledning fastnade på väg hem via gränstråden (tex på grund av att något låg i vägen, att ett hjul inte fick fäste pga att det regnat eller liknande) så fortsatte den envist med att försöka på exakt samma sätt, vilket fick till följd att den bara stod och grävde tills batteriet tog slut.
HQ inser att något är knas och byter taktik. Den hittar hem även om allt inte är 100% tillrättalagt, det gör inte Worx.
Om Worxen väl börjat gräva på ett ställe så kommer den fastna där imorgon igen eftersom det då antingen finns ett hål där från dagen innan, alternativt så är jorden som du lagt tillbaka för löst packad så den gräver ett nytt hål.
Att hålla på att fixa alla dessa småsaker konstant fick i alla fall mig att tröttna på den.
En robot ska underlätta och det gjorde inte min Worx.

Min HQ installerade jag mot befintlig gränskabel (dvs samma som Worx använde), startade och efter det har den gått oavbrutet. Inte fastnat en enda gång sedan i maj/juni.

Kontentan för mig är att man tydligen får vad man betalar för och jag förstår att man tröttnar när man inte betalat tillräckligt. :)
Till och med min gamla Stiga försökte ju med andra sätt när den stötte på ett problem. Tex att gå i en cirkel runt problemet och tillbaka till tråden.
Den köpte jag 2013. Det är helt otroligt att det säljs klippare 2019 som är sämre
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Hehe ja
 
Det är min enda invändning mot Worx algoritmer, just hemgångsbeteendet (i alla fall på modellår 2016). Just i det läget byter den som sagt inte strategi utan försöker på samma sätt om och om igen tills den stänger av sig. Ett lagom stort äpple vid slingan kan vara tillräckligt för att den ska gå bet vid hemgång.

Borde vara skitenkelt att fixa i en uppgraderad mjukvaruversion men det har man inte gjort såvitt jag vet. Att den kan ta sig runt hinder klarar den ju bevisligen när den utan problem rundar laddstationen i en halvcirkelrörelse vid zonklippning... så varför inte anropa den subrutinen som plan B vid hinder på hemgången? Hur det funkar i nyare modeller vet jag inte. I praktiken betyder detta inte mer än något enstaka avbrott per säsong, när man kanske slarvat med att hålla efter fallfrukten i kanterna. Sist var en gång förra hösten.

Men visst, man skulle ljuga om man påstår att det aldrig är några problempunkter man skulle kunna piffa vidare med. Tex svärmors Worx, där händer det någon gång per säsong att roboten försöker klättra upp i en stor lönn med ytliga branta rötter, resultat att den tippar över och stannar med felkod "upp-och-ner". Man kan förvisso göra en "ö" runt det trädet men har inte tyckt det varit tillräckligt värt arbetsinsatsen (iofs fixat på en halvtimme). En nyare Worx med kollisionsdetektor(*) skulle inte försökt klättra upp där utan bara svängt förbi trädet. Skulle jag skaffa en ny robot så är kollisionsdetektor en grej som står högt upp på min spec.

I övrigt är problemlösningsförmågan ok, riktigt bra beteende i tex smala passager där den studsar fram som en flipperkula utan att tveka. Klippbeteendet är väldigt effektivt och elegant, står aldrig och snurrar och tvekar när den möter kanttrådar utan studsar ut direkt i ny riktning.
___
*) Med kollisionsdetektor menar jag någon typ av fjärrdetektor som via radar/IR etc känner av om det finns hinder en bit framför roboten. Alla klipprobotar har givetvis sensorer som känner av om den bonkar i något men dessa utlöses inte i vissa specialfall typ som jag nämnde, roboten ser det bara som en plötslig uppförsbacke som snabbt blev alldeles för brant...
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Klippbeteendet är väldigt effektivt och elegant, står aldrig och snurrar och tvekar när den möter kanttrådar utan studsar ut direkt i ny riktning.
Nu ska jag vara lite gnällig igen :)
Just det faktum att den studsar direkt ut är också ett problem. Det nöter hårt på gräset ner den slår back på ena hjulet direkt (kommer inte ihåg om det var exakt så den gjorde, men typ).
Längs min gränstråd var det gräsfritt på sina ställen pga att den nött bort gräset där när den vänt.
HQ vänder lite mer graciöst.... :)

"Det var ett jäkla tjatande om HQ". ja, men den är så mycket bättre :)

Men, om man inte har problem med sin Worx mer än ett par gånger per säsong så är det ju suveränt. Den klipper bra och är relativt billig så det är ingen dålig klippare. Men för mig dög det inte då den orsakade lite för mycket tandagnisslan.

Nu ska jag sluta negga
 
M MatCan skrev:
Nu ska jag vara lite gnällig igen :)
Just det faktum att den studsar direkt ut är också ett problem. Det nöter hårt på gräset ner den slår back på ena hjulet direkt (kommer inte ihåg om det var exakt så den gjorde, men typ).
Längs min gränstråd var det gräsfritt på sina ställen pga att den nött bort gräset där när den vänt.
HQ vänder lite mer graciöst.... :)

"Det var ett jäkla tjatande om HQ". ja, men den är så mycket bättre :)

Men, om man inte har problem med sin Worx mer än ett par gånger per säsong så är det ju suveränt. Den klipper bra och är relativt billig så det är ingen dålig klippare. Men för mig dög det inte då den orsakade lite för mycket tandagnisslan.

Nu ska jag sluta negga
Men nu ska vi väl inte fortsätta sprida myten om att Worx är billiga?
Några exempel. Vi väljer en viss yta och letar fram den billigaste Worx och dom billigaste Husqvarna, Gardena och McCulloch.

1000 m2:
Worx M1000 WR143E: 8490:-
McCulloch R1000: 7995:-
Gardena R100Li: 9995:-
Husqvarna 310: 14327:-

1300 m2:
Gardena R130Li: 11495:-
Worx WR153E (1500 m2): 11790:-
Husqvarna 315 (1500 m2): 15990:-

1500 m2:
Worx WR153E: 11790:-
Gardena Sileno+ (1600 m2): 13293:-
Husqvarna 315: 15990:-

1600 m2:
Worx L2000 WR155E (2000 m2): 13290:-
Gardena Sileno+: 13293:-
Husqvarna Automower 420 (2019) (2200 m2): 19995:-

2000 m2:
Worx L2000 WR155E: 13290:-
Husqvarna Automower 420 (2019) (2200 m2): 19995:-

Över 2000 m2 så finns det bara Husqvarna kvar att välja på.

Visst, om man t.ex. bara behöver klippa 1600 m2 så kan man få en klippare som klarar 2000 m2 för samma pris som en Gardena. Men är det verkligen ett bra val?
På 2000 m2 är skillnaden ganska stor, men det beror ju mer på att McCulloch och Gardena saknas där och jämförelsen får bli med Husqvarna som är kända för att kosta mer.
(För McCulloch och Gardena inkluderas märlor och kabel i priset, det gör det inte för Husqvarna. Vet inte om det följer med för Worx.)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Just det faktum att den studsar direkt ut är också ett problem. Det nöter hårt på gräset ner den slår back på ena hjulet direkt (kommer inte ihåg om det var exakt så den gjorde, men typ).
Längs min gränstråd var det gräsfritt på sina ställen pga att den nött bort gräset där när den vänt.
HQ vänder lite mer graciöst.... :)
Ja Worx vänder i ett svep utan att stanna upp i onödan. HQ och deras billigare kloner har ett mer stolpigt beteende i mina ögon när den möter begränsningstråden; stannar, väntar... backar... stannar, väntar... vänder, väntar... börjar köra. Allt väntande tar mycket tid sammantaget. Möjligt att det är nödvändigt på väldigt känsliga gräsmattor, vet ej men det ser litet lustigt och omständligt ut om man är van vid hur Worx hanterar det hela.

Har inte sett problemet du beskriver på våra Worx-anläggningar, bara att gräset kan bli litet tillplattat i kanterna om man har gräsmattor med för stor yta i förhållande till maskinens specifikation och det blir många hemgångar för laddning per pass, inga vilodagar. Kan delvis åtgärdas med ett batteri med högre kapacitet och att klippa på eftermiddagar när gräset oftast är torrare, undvika klippning i regn.

Men HQ-lösningen med guideslinga är betydligt bättre, med litet slumpmässig rörelse vid hemgång (och utgång för zonklipp) för att undvika spårbildning. Ska bli spännande att se hur många av konkurrenterna som implementerar guideslingor i kommande modeller nu när detta HQ-patent gått ut.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja Worx vänder i ett svep utan att stanna upp i onödan. HQ och deras billigare kloner har ett mer stolpigt beteende i mina ögon när den möter begränsningstråden; stannar, väntar... backar... stannar, väntar... vänder, väntar... börjar köra. Allt väntande tar mycket tid sammantaget. Möjligt att det är nödvändigt på väldigt känsliga gräsmattor, vet ej men det ser litet lustigt och omständligt ut om man är van vid hur Worx hanterar det hela..
Anledningen till att den stannar och väntar är att den byter håll på klippdiscen så att knivarna slits på båda sidorna.
 
HQ klipper även förbi slingan, en form av kantklippning. Av den anledningen kan den inte alltid beroende på hur brant vinkeln är mot tråden vända ut och fortsätta utan att backa.
Detta ses av en del som något konstigt men är samtidigt det som gör att en rätt installerad HQ aldrig hamnar på fel sida begränsningsslingan.
 
En faktor också att beakta vid körning mot, och vändning vid beg.tråd, är att detta även ska fungera i vått gräs/lera och i lutning. Snabba svängar där kan ställa till problem.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Sen jag installerade roboten för ett år sedan har jag fått bära hem den två gånger. I övrigt har den bara tuffat på. Men så har jag en plan tomt också.
Det är bara under brunsttiden de smiter iväg,*L*
 
  • Haha
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.