9 978 läst · 9 svar
10k läst
9 svar
Laddbox elbil och motorvärmare i samma enhet?
Jag spånar på idéer för att uppgradera vår förenings motorvärmarstolpar så att de även kan fungera som laddbox för elbil. Jag har för mig att GARO hade en insats med laddbox till sin stolpe förut, men nu hittar jag inte den produkten.
Är det någon som vet om/har erfarenhet av GAROs eller andras produkter för detta ändamål? Jag vill alltså ha både ladduttag och motorvärmaruttag (med timer) i samma enhet.
Med största sannolikhet måste installationen fram till stolparna uppgraderas för detta, men nu vill jag först ta reda på om det finns grejer som motsvarar min tanke på marknaden.
Är det någon som vet om/har erfarenhet av GAROs eller andras produkter för detta ändamål? Jag vill alltså ha både ladduttag och motorvärmaruttag (med timer) i samma enhet.
Med största sannolikhet måste installationen fram till stolparna uppgraderas för detta, men nu vill jag först ta reda på om det finns grejer som motsvarar min tanke på marknaden.
Jag menar typ 1- eller typ 2-uttag. Inte Schuko. Eftersom det blir bilarnas ”hemmahamn” och därmed nattladdning så är tanken att slippa använda ”boxen med sladd” som ofta följer med bilarna, och istället kunna ladda lite effektivare och säkrare.
Tack för länkarna! Egentligen hade det varit snyggt med en box som kan ta hand om både laddelen och styrningen av motorvärmarelen, men det är kanske att önska för mycket, om man inte går på varianten från GARO med Schuko för laddel.
Man skulle kanske kunna låta lämplig person/firma bygga ihop något, men det blir väl omotiverat dyrt...
Man skulle kanske kunna låta lämplig person/firma bygga ihop något, men det blir väl omotiverat dyrt...
Det hade varit snyggt men finns nog inga vettiga lösningar som hanterar allt...Sjöhästen skrev:Tack för länkarna! Egentligen hade det varit snyggt med en box som kan ta hand om både laddelen och styrningen av motorvärmarelen, men det är kanske att önska för mycket, om man inte går på varianten från GARO med Schuko för laddel.
Man skulle kanske kunna låta lämplig person/firma bygga ihop något, men det blir väl omotiverat dyrt...
Oklart hur stor BRF du bor i men man bör tänka långsiktigt gällande infrastruktur, lastbalancering och betallösningar. Annars är det risk att BRFn får en jäkla massa admin och att suboptimerar tekniken.
Börja med att sätta upp er strategi för hur ni ska bygga ut och hur användarna ska betala för investeringen OCH elen.
Är exempelvis befintliga kablar tillräckliga för laddare? Hur fördelar sig faserna? Belastningen, framförallt tidsperioden, skiljer sig markant för motorvärmare och laddning.
Det ser ut som att CaCharge har en option på sin box för motorvärmaruttag
https://cacharge.com/wp-content/uploads/2019/09/CaCharge_Produktblad_Laddbox.pdf
Oklart vilken funktionalitet uttaget har, om det har lastbalancering och betallösning är det ju klockrent!
https://cacharge.com/wp-content/uploads/2019/09/CaCharge_Produktblad_Laddbox.pdf
Oklart vilken funktionalitet uttaget har, om det har lastbalancering och betallösning är det ju klockrent!
QT systems ab har laddbox med Typ-2 utag och Schuko som går att styra för motorvärmare: qt-systems.seSjöhästen skrev:Jag spånar på idéer för att uppgradera vår förenings motorvärmarstolpar så att de även kan fungera som laddbox för elbil. Jag har för mig att GARO hade en insats med laddbox till sin stolpe förut, men nu hittar jag inte den produkten.
Är det någon som vet om/har erfarenhet av GAROs eller andras produkter för detta ändamål? Jag vill alltså ha både ladduttag och motorvärmaruttag (med timer) i samma enhet.
Med största sannolikhet måste installationen fram till stolparna uppgraderas för detta, men nu vill jag först ta reda på om det finns grejer som motsvarar min tanke på marknaden.