Hej,

Vi fick en gräsmatta sådd 1 Juni 2019, Dvs för 2.5 månader sen, vid vår nybyggda villa. Underlaget är anläggningsjord och det gödslades vid sådd.

Jag tycker den har tagit sig ojämt och på vissa ställen, där gräset är lite gulare, växer det knappt mer. Där den är grönare behöver jag klippa var 5:e dag.

Nu undrar jag vad jag kan göra för att gr gräsmattan bästa förutsättningarna till nästa sommar? Ska man göra något på ytorna det fortf. Inte växt något på? Läste att det var bra att så på hösten så tänkte det kanske är läge att bättra på den nu.
 
  • Ojämn gräsmatta med gula fläckar och grönområden nära nybyggd villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt växande gräsmatta med gröna och gula fläckar vid nybyggd villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt växande nysådd gräsmatta med gröna fläckar och glesa gulare partier nära skogsbryn och en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrädd ojämn gräsmatta med glesa ytor och gröna fläckar vid en nybyggd villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att lägga på friskt med ytsådd och vattna. Det tar sig.
 
  • Gilla
korrekorre
  • Laddar…
Du menar att strö över mer frön eller även någon typ av jord? Är det lagom att göra nu eller ska man vänta några veckor till? :)
 
Har du både skuggsida och solsida på tomten kan det vara bra att ha en sort som är anpassad efter det. Min gräsmatta körde jag med en sort där det var mycket sol och en annan där det var mer skugga för att slippa tråkig mossa och annat. Du kan luckra upp där det är glest med en kratta och strö på för hand. Ta 40% mer än vad anvisning ger. Frön har en tendens att både torka ut eller ruttna. Kratta runt fröna och vattna var tredje dag om marken är torr. Så gjorde jag där infiltrationen var grävd och det blev bra trots stenig mark. Finns säkert andra sätt. Men man ska inte krångla till det.
 
  • Gilla
korrekorre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.