Okej, lugnt. Fixar lite tvåtakt under dan :rofl: det var nåt sånt där jag också hade hört nånstans.
 
Finns det något som kallas 4 taktsolja? Det är väl motorolja man häller ner i oljetråget.

Protte
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Köp färdigblandad akylat 2-takt. Väl värt det, om inte annat eftersom lagringsbeständigheten är mycket bättre så slipper du trilskande om du inte kör så ofta.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är helt klart en möjlig nödlösning.

Inte att rekommendera, vilket ingen gjort. Men det funkar om man inte har alternativ.
 
H hapazard skrev:
Köp färdigblandad akylat 2-takt. Väl värt det, om inte annat eftersom lagringsbeständigheten är mycket bättre så slipper du trilskande om du inte kör så ofta.
Lagringsbeständigheten..?
 
  • Gilla
Lingonbuske
  • Laddar…
Vanlig bensin med olja kan på vissa motorer "kleta" i förgasaren över en vinter om man har otur.
 
  • Gilla
Lingonbuske
  • Laddar…
Så den är tex att föredra ifall man lämnar i tanken till vintern? Fast det bästa är kanske att tömma inför vintern?
 
L Lingonbuske skrev:
Så den är tex att föredra ifall man lämnar i tanken till vintern? Fast det bästa är kanske att tömma inför vintern?
Jo, fast i värsta fall är även den halvfulla dunken dålig efter vintern. (Kostnaden att sumpa den är dock inte så stor, men smidigt att inte behöva bry sig).
 
  • Gilla
Lingonbuske
  • Laddar…
L Lingonbuske skrev:
Så den är tex att föredra ifall man lämnar i tanken till vintern? Fast det bästa är kanske att tömma inför vintern?
Har aldrig tömt en tank under under snart ett halvt sekel med olika maskiner;)
Och ska erkänna att det gällde även under tiden med vanlig bensin, bara lite mera ryck i snöret första gången på våren. Maskinerna som ska användas vintertid t.ex. snöslungan får en start på höstkanten för att ha varit igång.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har aldrig tömt en tank under under snart ett halvt sekel med olika maskiner;)
Och ska erkänna att det gällde även under tiden med vanlig bensin, bara lite mera ryck i snöret första gången på våren.
Jag har minnen av några överjävliga episoder med röjsåg och gräsklippare med gammal bensin. Svårtstartat och sen tjuvstopp sen sur :(
 
Jag har inte heller haft några problem med långtidslagrad bensin. Militären har ju lagrat bränsle i tiotals år utan problem...
 
useless useless skrev:
Jag har inte heller haft några problem med långtidslagrad bensin. Militären har ju lagrat bränsle i tiotals år utan problem...
Nä det har de inte. De har särskilda procedurer och roterar bränslet.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ha! Precis. Sounds good for me (y)
En till fråga ba, jag jobbade inom markservice förut. Så har inte så koll alls vad dom gjorde när man lämnade in dom på service. Nån som vet? Filter å sånt byts om det behövs förstår jag.
 
H hapazard skrev:
Nä det har de inte. De har särskilda procedurer och roterar bränslet.
Ja, men inte var annan månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.