P Petter Forsen skrev:
Har ni vattenburet system tycker jag att ni borde satsa på luft/vatten värmepump. Mycket lättare få en jämn värmefördelning om det inte är en helt öppen planlösning. Har oftast bättre värkningsgrad också.
Bode i ett hus på 44 kvadrat och med en luft lyft pump halverade jag förbrukningen.

Jo eller ska borra bergvärme om nått år, byta ut lite element under tiden. Bor nämligen i norra Sverige.
 
Hustrollet
Inte riktigt svar på din fråga, för min erfarenhet gäller en frånluftsvärmepump, vilken jag kopplade in i september 3013, och huset ligger i närheten av stockholm. Energiförbrukningen ser ut så här i det fallet:
Linjediagram visar årlig energiförbrukning i kWh för ett hus med frånluftsvärmepump nära Stockholm, 2008–2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
N
Jag älskar min luftvärmepump! Bor i ett äldre dåligt isolerat hus och med pumpen har inomhusklimatet blivit mycket bättre. Golven känns varma att gå på OCH inte minst har elförbrukningen sjunkit med c:a 40 % trots högre temperatur inomhus. Huset beläget i södra delarna av Mellansverige. Väl investerade pengar att köpa luftvärmepumpen den saken är klar. Har nyss gjort service på den (rengöring av ytterdel och flänspaketet på innedelen). Det lönar sig verkligen att göra framförallt innedelen ren minst vartannat år. Filtren dammsuger jag varannan vecka. Jag har även ett vattenburet system så jag funderar på en luft/vatten också men då pratar vi om andra summor.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Hur långt är ett snöre?

Hade när jag investerade 77m2 från 1947 och 20000kWh. Installerade en Nibe 2025 och kom ner till 8000kWh. Fortsatte att isolera och dona och kom ner till 5000kwh sedan solpaneler och vips hade jag ett nollhus!
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Sparar ca 6 000 kWh / år med 3 LLVP fördelat över ca 180 m2 vs direktel. Pumparna täcker dock inte hela ytan, och ger endast halvvärme på ovanvån, (men där är vi nästan aldrig).

Hur mkt man sparar beror på många saker, där en av de viktigaste är husets planlösning. Dvs hur väl värmen sprider sig från LLVP ut i husets alla yttre delar.
Vi har en sluten planlösning och värmen sprids dåligt från ett rum till ett annat. Har man en modern planlösning a la flyghangar så räcker en pump för att sprida värmen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Timmerhus från 1800-talet på 175m2 som hade en förbrukning på 25000kwh direktel (inkl hushållsel) Med två luftvärmepumpar och några brasor i veckan på vintern (ikeddy-insats) ligger vi stadigt nu mellan 14-15000 kwh (inkl hushållsel) Har bara elradiatorerna som reserv de kallaste (blåsigaste) dagarna.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Köpte ett radhus som var energideklarerat till 21000 kWh per år. Det första vi gjorde var att sätta in en luftvärmepump så jag vet inte hur mycket vi hade förbrukat själva utan den. Efter ett år hade vi iallafall gjort av med ca 14000 kWh vill jag minnas, så kändes som en bra investering.
Några år senare började värmeböljorna rulla in över Sverige och så har vi dessutom kunnat få kyla från pumpen, så det är ju också väldigt lyckat. Räknar med att jag tjänade igen värmepumpen ganska snabbt :)
 
  • Gilla
nihe008
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Energikalkylen som som energimyndigheten har den fungerar bara om man lever/bor som dom flesta i Sverige gör. Har men ett hus som är mindre än 50 m2 då bor man för litet tycket dom. Sen går det inte att förbruka så lite el som jag gör enligt dom, under 2000 kWh. Jag förbrukar 4210 kWh enligt dom och efter åtgärderna dom föreslår så ökar förbrukningen till 4230 kWh. Sen om jag eldar 5 m3 ved då ökar förbrukningen till 8200 kWh.

Så den kalkylatorn är bara skräp.
Hej

Har du luftvärmepump? Står och väger om man ska sätta in LVP i huset vi bygger på gården, 31-32kvm plus 15kv loft, eller om man ska köra direktverkande el..

Nån som kan ”kalkylera”?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Har du luftvärmepump? Står och väger om man ska sätta in LVP i huset vi bygger på gården, 31-32kvm plus 15kv loft, eller om man ska köra direktverkande el..

Nån som kan ”kalkylera”?
Jag har luftvärmepump och stugan är på ca. 35 m3. Förbrukar mellan 200 - 250 kWh i månaden på vintern men då eldar jag när jag är hemma, det är någon brasa när jag kommer hem och innan jag lägger mig. Pumpen är ställt på 18 grader. Och stugan är dåligt isolerad (hållet på att bli bättre)

Så der lönar sig nog ganska mycket fast att det är litet. Så satsa på en luftvärmepumpen och ksnske ett par el element som reserv om det blir nå fel på pumpen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ja element blir det, vad kör du för luftvärmepump?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.