Är i färd att byta ut befintlig dörrkarm och tröskel in till köket där jag ska sätta dörrfoder istället. Under karm satt det gammal kalkputs som fallerar, så sidorna och ovansidan har jag fixat till med Finja betongs "laga vägg"- vilket verkar sitta fint. Under tröskeln var där däremot ett hål på ca 15 cm där de tryckt ner en regel som tröskeln var fäst i. Regeln är nu borttagen och min fråga är om ni har några idéer på vad jag borde fylla upp hålet med? Det är inte toppskick på underlaget, så en ny regel känns inte som ett bra alternativ. Då jag ska lägga golv från hallen in i köket så vill jag ha något stabilt.
Borde jag fylla upp med betong?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag föreslår att du laddar upp en bild på hur det ser ut där tröskeln var tidigare så det blir lättare att förstå och föreslå något. Men en regel som du beskriver att det var låter normalt i lite äldre hus.

Vad är det för golv du lägger?
Många golv behöver expansionsfogar i samband med öppningar.
 
Hej och tack!

Tanken är att lägga laminatgolv ovanpå det befintliga golvet.

Bifogat ser ni tre bilder. Har upptäckt att där går ett rör under som de har täckt i någon typ av isolering, se bild 3, så nu blev jag genast tveksam till betong.

Fick ett tips om att fylla på med byggskum och sedan lägga en hård variant av frigolit ovanpå.
 
  • Delvis avlägsnat laminatgolv visar en utgrävd golvsektion med synligt rör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävt golv visar ett isolerat rör som löper under en betongyta omgivet av befintligt laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett glimt av ett rör under ett upplyft laminatgolv, omgivet av isolering och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll upp med grus till några cm under färdigt golv och sedan betong. Lättare att knacka hål på i framtiden om det behövs.
 
BirgitS
Vad säger golvtillverkaren om läggningen när det gäller expansionsfogar och max bredd etc.?

På bilden med röret ser det gamla golvet ut att vara knäckt, ev. därför att underlaget är ojämnt. Ska du ha kvar det gamla golvet som underlag för det nya?
Uppfyller det gamla golvet i så fall kraven på jämnhet eller behöver du göra något åt det också?

Det material som ligger där (sand, grus?) har antagligen en bra ljuddämpande effekt och tillhör föreningen så det ska du nog inte röra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.