Haloj! Har varit och köpt en ny trimmer, använd nån enstaka gång.
Har ingen två takt olja, men en vän sa att 4 takt ska gå bra. Förbränningen blir ju sämre.. men jag vet ingenting om motorer. Och känner jag måste dubbelkolla det här först
Det är redan lite färdigblandat i den, men dock ingen aning alls vad dom tidigare har testat kört den med. Den är blå i varjefall
Vågar definitivt inte blanda dessa.
 
Fyrtaktsolja riskerar ju att sota mer. Men du behöver inte vara rädd att blanda.
Jag skulle rekommendera att köpa färdigblandad akrylatbensin.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skaffa riktig tvåtaktsolja eller färdigblandad bensin. Vanlig motorolja saknar bl a tillsatser som gör att den blandar sig bra med bensinen.
Sen är det ju tråkigt om den skär och garantin inte gäller för att du har snålat in på oljan...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Är det inte det som kanske redan är i? Upplever bensinen väldigt klar med blå färgton. Inte den gula bensinen som ja tänkt fylla på med, hur är det där å bara byta olja/,bensin. Kan man bara göra det hur som helst? Hört att man helst ska köra på samma som den blivit körd med.
 
Det är inget problem att blanda.
 
useless useless skrev:
Skaffa riktig tvåtaktsolja eller färdigblandad bensin. Vanlig motorolja saknar bl a tillsatser som gör att den blandar sig bra med bensinen.
Sen är det ju tråkigt om den skär och garantin inte gäller för att du har snålat in på oljan...
Jaa, det lutar åt det. Det måste väl införskaffas i vilket som. Är det samma där, att det går bra att blanda ? Eller är det bästa att tömma ifall det är akrylatbensin?
 
Det går bra att blanda alkylatbensin med vanlig bensin.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för era snabba svar! Är det nåt annat särskilt som är värt å tänka en extra gång på,, med tanke på den är ny? Nu när ja ändå har er på tråden :D
 
Skaffa en bra sele.
 
Köp färdig Alkylat 2-takt, finns på 5 L dunk (vissa har även 1L), själv handlar jag på pump då det blir lite billigare utifrån min förbrukning, men försumbart för lite trimmerkörning. Inte värt att hålla på att slabba med vanlig bensin och blanda, dessutom är alkylat bättre utifrån vad du inandas.
Här hittar du Aspen pumpar om du vill fylla själv.https://www.aspen.se/kopstallen/hitta-aterforsaljare/
 
  • Gilla
Lingonbuske och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Aarå. Har en robust röjsågssele. Så det går nog fint. Van å köra trimmer. Men då är vanligtvis allt på plats. (Olja, bensin, mm). Lite nojjig då den är ny bara :)
Tack igen
 
Jag tolkar problemet så här, TS har inte någon 2 taktsbensin och ska köra med 4 takt.
Det går riktigt dåligt då 4 takt inte innehåller någon smörjolja, trimmern riskerar att skära.

Eller har jag fel någonstans???

Protte
 
Jag tolkade frågan som om det gick attblanda 4takts olja i bensinen om man inte har 2takts olja. Vilket funkar, men är inte lika bra. Jag skulle inte göra det med en maskin jag är rädd om.
 
Använd under inga omständigheter 4-taktsolja till en 2-taktsmotor! Lyssna inte på vännen som säger så!
Du ska givetvis använda 2-taktsolja, så länge du gör det så är det inga problem att blanda olika fabrikat med varandra. Håll bara koll på hur många procent olja du tillsätter, alternativt köp färdigblandad bensin.
 
  • Gilla
Lingonbuske
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.