Av någon konstig anledning tror USA att de är Amerika. Att det är två kontinenter som heter Amerika verkar de ha missat.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hade det bara varit det som de missat hade det ju varit riktigt bra :).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
harry73
Hand håller en skadad bult med text som skämtar om gängrelaterat våld på bulten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
EdSu och 21 till
  • Laddar…
Lite flygplanshumor...:thinking:
Fyra bilder av en flygplansnäs öppning skapar illusionen av olika skrattuttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
Anektdot från ett regionalt parlament i Kenya

Ursprungligen postat av BBC News
A heated debate about market stalls was disrupted by a foul smell and furious finger-pointing at a Kenyan regional assembly on Wednesday, local reports say.

"Honourable Speaker, one of us has polluted the air and I know who it is," Julius Gaya reportedly told Homa Bay county assembly.

https://www.bbc.com/news/world-africa-49290641
 
Veckans brott?

f953038bb0630480bc38bd409f65ff90.jpg
 
A
Lilltjejjen drog med den här planschen hem från träningen idag ...
Motiverande plansch med flödesschema och Bruce Lee som diskuterar vikten av att fortsätta träna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


th
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
G Glad_Amatör2 skrev:
Pröva att skriva ping 127.0.0.1 så får du svar, och det är ifrån din egen dator. Denna adress används ”mer internt” av program etc. så gemene man som inte är datornörd begriper därför inte skämtet. Vet inte om man skall vara glad eller ledsen över att inte begripa det ;)
Komisk sekvens där en person frågar efter adress och får IP-adresser och MAC-adress som svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Att pinga hem, home, går ju snabbt, byggahus är ju nästan hemma, men ändå lite längre ifrån.
Skärmbild av kommandotolken som visar ping-kommandon med olika TTL-värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu ska jag vara lite tråkig, inte humor direkt.
Jag har aldrig riktigt funderat över TTL, Time To Live - räknaren.
När jag pingar home så får jag 128, och det passerar ju ingen router så det bör ju vara startvärdet, som jag får i retur = 128.

Men svaret från byggahus var 53, och jag tänker att det knappast kan har varit 75 hopp på vägen, det är ju liksom inte en liten server som står i en hydda på fiji-öarna jag pingade ...

Och om jag kör en traceroute så får jag ju bara en handfull hopp, så hur kommer detta sig?

Ges svaret från byggahus-servern med ett nytt nollställt TTL, men med annat startvärde eller?

Jag borde faktiskt kunna sånt här, då jag i ett arbete på högskolan programmerade ett kort med embedded processor och sånt för internet-trafik genom en liten enklare fri TCP/IP-stack, men antingen lärde jag mig inte detta, eller så har jag glömt ... :oops:
 
Prova en en traceroute till servern.
 
Mikael_L
13 hopp
 
Det är det som svarar på pingen som bestämmer startvärdet för TTL, så det är nog en server med Linux och en TTL på 64.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
OK, ja det var svaret på min undran, tack.

Nu får vi gärna återgå till humorn igen. Förlåt mig, alla , snälla ... ;)
 
Den som skickar ett paket sätter TTL.
Ping visar TTL från svaret som alltså andra sidan satte när den skickade paket tillbaka till ping.
Vill man testa antalet hopp till en server med ping kan man sätta TTL med -i
Skärmdump av kommandotolken som visar ping-kommandon med olika TTL-värden och resultat av nätverkstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av TTL i svaret kan man lista ut hopp och OS...

Om det är något som är roligt här så är det väl att trots man fått "TTL Expired in transit" så har man 0% lost packet för andra sidan sänder ju ett ICMP-svaret "jag slängde paketet" med sin TTL...
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, ja det var svaret på min undran, tack.

Nu får vi gärna återgå till humorn igen. Förlåt mig, alla , snälla ... ;)
Ingen fara, din kunskapsnivå är skrattretande ..;)
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Krilleman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.