UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Har en granne som satt upp denna skylt på sin mark. Marken gränsar till en sjö. Badplatsen som avses har, under de 18 år jag bott i området endast besökts av just hund-och hästfolk och ligger inte i anslutning till markägarens hus.

Bad för människor finns på andra ställen runt sjön, såväl i kommunal som privat regi.[bild]
Kan väl tänka mig att han helt enkelt ruttnat på att trampa i hästskit, hundskit & periodvis lervälling, när han skall ner & bada!? Ev. på egen mark? Jag har ingen åsikt eller detaljkunskap i frågan utan uttalar mig bara utifrån vad jag ser på bilden.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Gearhead Gearhead skrev:
Kan väl tänka mig att han helt enkelt ruttnat på att trampa i hästskit, hundskit & periodvis lervälling, när han skall ner & bada!? Ev. på egen mark? Jag har ingen åsikt eller detaljkunskap i frågan utan uttalar mig bara utifrån vad jag ser på bilden.
Han har egen badplats med brygga i anslutning till sin tomt, en tomt som för övrigt har minst två övervakningskameror, så det är inte orsaken.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Han har egen badplats med brygga i anslutning till sin tomt, en tomt som för övrigt har minst två övervakningskameror, så det är inte orsaken.
Nu blev det genast lite intressant!
Fråga honom om han har lika mycket tillstånd för kamerorna som för skyltarna.:D;)
Han verkar vara rädd för något.
Kanske hästar o hundar?:rofl:
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Han har egen badplats med brygga i anslutning till sin tomt
Det har ingen betydelse. Han kanske vill använda sin andra badplats med utan att behöva utsätta sig för oönskad närhet av häst och hund.

Det tydligen många tolkningar av allemansrätten, och bara för att någon tolkning har gjorts av jurist eller en handläggare behöver den inte vara rättare än andra. Lagar tolkas av domstolar och ingen annan.
 
Trist att man inte kan respektera att folk är hundrädda, utan ska hävda sin rätt att minsann knata runt med hund och bada, på den hundräddes mark.
 
  • Gilla
  • Haha
Jambalaya och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det tydligen många tolkningar av allemansrätten, och bara för att någon tolkning har gjorts av jurist eller en hundägare behöver den inte vara rättare än andra. Lagar tolkas av domstolar och ingen annan.
Fixed :)
 
Folk är rädda för allt möjligt konstigt. Alla runt omkring kan inte anpassa sig efter fobier. Lika lite som att rädda hundar ska orsaka fyrverkeriförbud.
 
  • Gilla
Pytt och 6 till
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Trist att man inte kan respektera att folk är hundrädda, utan ska hävda sin rätt att minsann knata runt med hund och bada, på den hundräddes mark.
Det är väl väldig skillnad på att inte respektera folks fobier och att hävda allemansrätten.

Vare sig man fullt ut sympatiserar med allemansrätten eller ej så finns den där, och att då exempelvis hundägare nyttjar en avlägsen strand på en hundrädds mark kan knappast ses som nämnvärt hänsynslöst.

Att hästar lär trampa sönder marken på platsen om det är vanligt att de badar där (vilket TS säger att det inte är) synes vara rätt sannolikt. Så att man försöker hindra det verkar rimligt, men redan det faktum att de trampar sönder marken är då en överträdelse av allemansrätten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gosta Jeep och 5 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
En bild på en överstruken häst och ryttare och en text om hundar, här är en fisk begraven... Jag får inte ihop det.
Skyltar är också hyfsat dyra och man önskar att det då också skulle ingå lite tips och kompetens hur de ska utformas för att hålla ihop.
Nåväl, jag skulle lagt de pengarna på tryckade reglar 45x95 istället och gjort en färist över hela stigen som hintas om ovan. Inga fyrfota vänner passerar:p
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
"Allt möjligt konstigt", "fobi".
Nä, det är ingen idé, att få hundförespråkare att respektera hundrädda människor är omöjligt. Tragiskt och obehagligt. Det gör ju inte folk mindre hundrädda.

Och att nästan 4,000 personer (2018) sökt vård efter hundattacker är bara en del av en fobi.
Eller så var det skyltningen det var fel på.
 
M -MH- skrev:
Ett staket håller hästarna borta, i alla fall. Hundarna blir nog svårare, de är ju oftast bärbara.
Staket? Minst 160 för ett rakt upprättstående. Satsa på en bred oxer istället.;)
 
platon1980 platon1980 skrev:
"Allt möjligt konstigt", "fobi".
Nä, det är ingen idé, att få hundförespråkare att respektera hundrädda människor är omöjligt. Tragiskt och obehagligt. Det gör ju inte folk mindre hundrädda.

Och att nästan 4,000 personer (2018) sökt vård efter hundattacker är bara en del av en fobi.
Eller så var det skyltningen det var fel på.
Det finns vissa undantag hos hundägare men inte många. De flesta är så emotionell bundna till sina djur att de har svårt att tänka klart i detta avseende.
Jag skulle vilja se dom om jag kommer men min favoritorm runt halsen på en bjudning.
 
  • Haha
UlrikaSpg
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ett staket håller hästarna borta, i alla fall. Hundarna blir nog svårare, de är ju oftast bärbara.
Lägga ut taggtråd kanske.
 
john68 john68 skrev:
Staket? Minst 160 för ett rakt upprättstående. Satsa på en bred oxer istället.;)
Äh, de flesta vågar väl bara skritta lite försiktigt.

En rejäl granhäck kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.