Jag håller på att måla om i ett nyköpt hus som renoverades under 70-talet.
Jag tänkte måla på tapeten i bilden, jag har gjort vatten test på tapeten utan att det blivit några bubblor.
Det är en viss struktur i tapeten men på tapeten går det en annan bit av tapet som inte har någon struktur.
Visst kommer det att tydligt synas om jag bara målar över det? Finns det något smidigt sätt att få bort bara den tapetdelen?
Tacksam för hjälp :)
 
  • Hörn i rum med två olika tapeter, en med struktur och en slät med dekorativ bård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, all struktur som man målar över kommer att synas igenom. Färgen har normalt ingen utjämnande funktion, den ändrar bara färg på det som redan finns där.

Normalt finns tre metoder:
* Spackla över strukturen. Slipa därefter jämnt med sandpapper och kloss (jobbigt!) eller med slipmaskin (dammar!) och måla över.
* Riv och/eller ånga bort den gamla tapeten. Det finns tapetångare att hyra på välsorterade färgaffärer. En vanlig skrapa klarar man sig också långt med. Det kan dock vara svårt att få bort allt, och kan krävas att man ändå måste spackla över ojämnheterna.
* Sätt ny gips på den gamla väggen, spackla och måla. Det finns särskild renoveringsgips som är mycket tunnare än vanliga gipsskivor och som alltså inte bygger på så mycket.

Vilket som passar bäst beror förstås på din plånbok, ork, och hur stort området är som ska slätas ut.

Att bara ta bort ena tapeten tror jag blir svårt, om den är klistrad ovanpå den andra.

Måla direkt på tapet har jag gjort fler gånger än jag kan minnas, det brukar inte vara några problem.
 
När vi skulle måla en ojämn betongvägg i vårt hus satte vi renoveringstapet istället för att spackla. Funkade bra för oss, bör fungera för ditt ändamål också. Beror väl på strukturen på din tapet.

Länk till renoveringstapeten
https://www.bauhaus.se/konkret-renoveringsduk-1x10m
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Du har gjort "vattentest" skriver du. Bli inte orolig om det blir mycket blåsor när du målar, de brukar som oftast gå tillbaka. Vill du kolla var det är dåligt limmat, använd ögonen samt snäpp med naglarna mot området du misstänker, du hör skillnad där det är dåligt med lim.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.